vrienden van verwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

phobia

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 sep 2006
Ik wil een soort hyves-achtige gastenboek maken.

Waar mensen door "vrienden" te worden van een persoon hun berichtjes en zo kunnen gaan volgen.

Nu heb ik een table met leden gegeven, maar hoe kan ik nu opslaan wie vrienden is met wie?

Ik heb al zitten te goochelen maar ik kom er niet uit.

Zou iemand mij een duwtje in de juiste richting willen geven dat ik weet hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Happy New Year en alvast thnx

Denk dat je het beste een koppeltabel kunt maken van Members naar Members, dus met drie velden: ID, member1_id, member2_id.

Dan kun je rijen uit Members koppelen aan andere rijen uit Members.

Dat houdt dan in dat de table wel heel groot kan worden met bv 1000 mensen die vrienden van elkaar kunnen worden

Wiskunde is al weer vele jaren geleden, maar dan om je aan iets van 1000*999 mogelijke koppeling.

Groot is relatief, 1000 records is niks, 1 miljoen ook niet.
Maar als je 1000 records met personen hebt met vrienden blijf je 1000 records houden.
Zoals Frats al aangaf leg je de relatie namelijk in de tabel zelf.

Tardis

Zo als Frats voorstelt en ik het begrijp.

een table :

ID | ID_member | ID_friend
1 | 2 | 9
2 | 2 | 17
3 | 5 | 9
4 | 5 | 2 (Deze hoeft maar 1x te bestaan, dus 2 | 5 is dezelfde relatie)

Op deze manier kan member 2 met 999 andere members een relatie krijgen.

Of zit ik vast in een verkeerde denk wijze?

Misschien een uitleg met een klein voorbeeldje?

Nee dat is de juiste denkwijze, en er zijn idd 1000*999 potentiele matches. Echter niet al die matches zullen gemaakt worden dus het echte aantal zal lager liggen. Bovendien is SQL gemaakt om te werken met grote hoeveelheden data, dus een koppeltabel met een miljoen rijen is geen enkel probleem, mits je een INDEX zet op elk van de drie velden.

okey, dan ga ik eens knutselen aan een mini prive hyves!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan