W2K instal op laptop met 2 partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans.hofman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2002
Heb laptop PII 233 128 RAM 4 GB verdeeld over C1,66 GB en D 1,99 GB. Op C is maar 139 MB over Nu met W98Se Wil upgrade doen naar W2K.
1. Kan dit?
2. Als W2K meer ruimte nodig heeft verandert W2K zelf de ruimte tussen C en D ?
3. Moet ik nog andere dingen doen ?
Weet dat CD rom checklist heeft aan de hand hiervan benodigde drivers downloaden e.d. (heb recent PIII 600 ook upgrade gedaan).

W2k heeft zeker meer ruimte nodig dan W98. Zeker bij een kleineHD is het aan te bevelen minimaal 20 - 25% van je schijf vrij te houden. Daar zit je dik onder.

Heb ook kantoor ook 2 oude PCs met maar 4 GB (wel 1 part) maar neemt volgens mij maar 1,4 GB in of zo.
Maar heb ergens gelezen dat W2K dit zelf bijstelt (dus C groter maakt en D kleiner) als eronvoldoende ruimte is alleen dat kan ik nergens bevestigd zien dus vandaar hier.

W2K installeren

Weet iemand dan of W2K detecteert dat er op 1 v/d partities niet zoveel ruimte is en deze dan naar behoeft aanpast ? Dan zou het probleem al verholpen kunnen zijn.
Verder, kan de Check doen met de CD Rom geeft fatale foutmelding.
Nu staat er v.w.b. software niet zoveel op want ik niet heb of kan downloaden. Gaat dan eigenlijk alleen nog om de hardware die er in zit (modem Dynalink zal wel te vinden zijn / Xircom netwerk kaart zal ook wel te vinden zijn) Maar waar moet ik dan nog meer aan deneken / kijken ?

Win2000 kijkt wel of er hd ruimte genoeg is maar stelt zelf verder niks in.

Er staat ook nog Partion Magic op. Een sys beheerder van kantoor heeft een dual boot weggehaald.
Kan ik hiermede de verhouding tussen C en D aanpassen ? C = ± 1,7 GB en D ± 2,1 GB om zodoende meer ruimte te creeren.
Zou liever C 3 GB naken en D ca 1 GB

Met Partition Magic kun je inderdaad de grootte van je partities veranderen zonder gegevensverlies. Je zult eerst D: moeten verkleinen, daarna de Extended partitie waarin D: zit eveneens kleiner maken (aan de linker kant, dus Space Before). Daara kun je C: groter maken. Bedenk wel dat je NOOIT 100% zeker bent dat er niets mis gaat, dus als je belangrijke gegevens hebt....

Part Magic

Kan in Part Mag C gedeelte niet groter maken. Moet dan naar DOS en dat durf ik niet goed aan.
Wellicht na vakantie ga ik misschien toch maar formateren dat is dat ook weer opgelost.

Ja, doe ik meestal ook. Ik ben zelf niet zo upgraderig, ik vertrouw het op een of andere manier niet, volgens mij blijven er nog altijd zaken van het oude besturingssys hangen, cker als je van een NT versie naar XP gaat bv.

W2K installeren

OK, ga dan maar voor een schone installatie.
Weet dat ik eerst opstartdiskete moet maken maar dat zijn er 4 bij W2K.
Wat moet ik doen als deze geladen zijn en ik de harde schijf wil formateren ? Gaat D (2e partitie) dan aut weg ?
Alvast dank.

Nee, als je de C schijf formateerd gaan de gegevens op D niet verloren, tenzij je nat. zelf opdracht hier toe geeft!

Formateren 2 parties tot 1

Hoe zou ik dan te werk moeten gaan om bijv een C schijf van ca 3 GB te krijgen en een D van 1 GB danwel helemaal geen D partitie meer ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan