waar zit de licentie van windows vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

saracenia

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2009
hoihoi,

ik ben een ontzettende newbie wat betreft computerproblemen oplossen, vandaar een misschien voor de hand liggende vraag:

ik heb nu sony vaio met eigenlijk heel veel software erop die ik niet wil.
ik heb er een aantal problemen mee:

- ik heb een harde schijf van 160 gigabyte maar heb maar 56 gig beschikbaar terwijl ik er echt nauwelijks nieuwe dingen opgezet,
- ik kan geen pdf bestanden openen;
- ik kan dingen niet meer opslaan zoals office bestanden

nou had ik bedacht om een opstart-cd te maken met licentie en eventuele andere benodigheden, en vervolgens de hele laptop te formateren en opnieuw te installeren.

nou heb ik dus 2 vragen
is dit een goed idee?
zijn er mensen die me hiermee willen en kunnen helpen? ik heb namelijk geen flauw idee waar te beginnen.

Heb je geen recovery partitie of CD bij je laptop gekregen dan?

persoonlijk zou ik je vista niet gaan opnieuw installeren met een andere normale versie(zoals je afzonderlijk vista zou gaan aankopen) omdat je er waarschijnlijk een oem-versie van vista op hebt staan (dit is een soort van bedrijfsversie die aan sony gekoppeld zit)--> een nieuwe vista met je eigen licentiecode zou in principe dus niet werken...

als je veel onnodige programma's hebt zou ik ze gewoon gaan deinstalleren met revo uninstaller(als je niet zeker weet of een bepaald programma wel weg mag, vraag het hier dan eerst even)

pdf bestanden zou je moeten kunnen openen als je adobe reader gaat installeren

het probleem over opslaan van office bestanden zou je even moeten verduidelijken aub...

@ raymond: nee ik heb alleen laptop met wat je volgens mij een oem versie noemt.

@ jelpot,adobe reader zit er gewoon op,
het liefst wil ik eigenijk gewoon een nieuwe installatie doen, die laptop heeft het nooit echt super gedaan,-mijn vorige pentium 3 met xp deed het sneller heb zelfs zitten overwegen om ubuntu erop te zetten, maar ik vind het eigenlijk ook een beetje zonde van mijn geld.

en met het opslaan van bv een word document gebeurt er gewoon helemaal niks...

En je hebt wel een DVD met het besturingssysteem?
Dan zal je eerst alle drivers van de site van de fabrikant moeten downloaden.

En om op je vraag antwoord te geven. Het kan sowieso geen kwaad om eens een schone installatie te doen hoor.
De licentie hoort op een sticker op je laptop te zitten.

Laatst bewerkt:
En je hebt wel een CD/DVD met het besturingssysteem?
Dan zal je eerst alle drivers van de site van de fabrikant moeten downloaden.

nee, ik heb er ook geen besturingssysteem bij, maar ik heb wel eens iets gelezen over je eigen recovery-cd maken ik dacht dat je daar dan ook de licentie bij kon zetten...
ik heb toch betaald voor de computer met software?

of zeg ik nu iets doms?

En er zit geen sticker op? Ook geen boekje met licentie?
Dan zou ik maar even terug gaan naar de zaak waar je hem gekocht hebt.

er zit wel een sticker op, maar verder helemaal geen boekjes van microsoft.
maar het punt is dus hoe kan ik dan mijn pc netjes herinstalleren zodat ie weer lekker loopt?

Zorgen dat je een Vista DVD krijgt en dan alle drivers downloaden. Opstarten vanaf de DVD en de boel opnieuw installeren.

ik weet voorlopig genoeg, dank jullie wel voor alle vlotte reacties

groet

nou ja, nog een vraag hoe: kan het eigenlijk dat er 60 gigabyte niet beschikbaar zijn?
komt dit door een waarschijnlijk verborgen partitie die je alleen kan vinden in de veilige modus? en zo ja waar dient die dan voor?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan