• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarde cel op basis van bereik waarde andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vossie75

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
52
Goedendag,
Van de week al geweldig geholpen hier, nu nog een aanvullende vraag.

Ik heb in een excel sheet in kolom E een bedrag staan.
Nu wil ik in kolom J een bepaalde vermenigvuldigingsfactor plaatsen.
Dat doet ik nu handmatig als volgt:

van 0,00 t/m 0,99 moet in kolom J het getal 2 komen
van 1,00 t/m 4,99 moet in kolom J het getal 3 komen
van 5,00 t/m 24,99 moet in kolom J het getal 5 komen
van 25,00 t/m 74,99 moet in kolom J het getal 10 komen
van 75,00 en hoger moet in kolom J het getal 20 komen

Hoe kan ik in een formule op basis van deze bereiken automatisch de juiste waarde in kolom J plaatsen?
Groet

Daniel
 
Dit in J1?
Code:
=ALS(E1>=75;20;ALS(E1>=25;10;ALS(E1>=5;5;ALS(E1>=1;3;2))))
 
Zo bijv.
Code:
=KIEZEN(VERGELIJKEN(E1;{0;1;5;25;75};1);2;3;5;10;20)
 
geweldig!!!
bedankt weer. dat is snel opgelost.
Heb de formule van Edmoor gebruikt hierbij.
 
Toch vind ik die van Alex mooier :)
 
Ik heb die nu ook uitgeprobeerd en geeft inderdaad hetzelfde resultaat.
koos die van jou om als eerste te proberen omdat ik daarvan de logica direct begreep met aangeven bereik en AlexCEL niet.
Daarbij leek voor mijn leken logica of het enkel bij specifiek genoemde bedrag verwerkt zou worden.

Maar hoe dan ook beide super bedankt!
 
ga ik zeker even doen. Vind het fijn om naast blindelings geholpen te zijn ook enigszins te begrijpen waarom het doet wat het doet zodat ik daar weer wat van leer (al zijn het baby stapjes) en ook kan controleren wat ik doe..
 
Dat snap ik, maar ik verwacht echter ook enig initiatief om een functie of combinatie van functies te bestuderen, en meestal heb ik niet zo'n trek om de handleiding zoals naar gelinkt in post #7 over te typen, daar staat ook alle informatie in principe.

Maar mocht je er met deze hulpbronnen niet uitkomen staat vragen stellen altijd weer vrij natuurlijk ;)

Hierbij een kleine toelichting op de voorgestelde formule:
> Stel E1=30, VERGELIJKEN geeft als uitkomst 4, want 25 is de eerste waarde in de lijst is die kleiner dan of gelijk is aan 30, en 25 is het 4e getal in de lijst {0;1;5;25;75}). Dat het getal kleiner dan of gelijk aan E1 gevonden moet worden heb ik ingesteld met de parameter 1 in de VERGELIJKEN functie. KIEZEN neemt dan vervolgende de 4e waarde uit de keuzelijst 2,3,5,10,20 = 10.
> Stel E1=80, VERGELIJKEN geeft positie 5 als dichtstbijzijnde getal kleiner dan of gelijk aan 80, KIEZEN neemt 5e waarde uit de keuzelijst = 20.
> Stel E1=3, VERGELIJKEN geeft positie 2, KIEZEN neemt 2e waarde uit lijst = 3.
> Stel E1=0,05, VERGELIJKEN geeft positie 1 als resultaat, 1e waarde KIEZEN = 2.
Etc.
 
Laatst bewerkt:
Waarom geen tabelletje die je met VERT.ZOEKEN() doorzoekt? Dan houdt je het een beetje dynamisch ipv alles 'hard' in een formule te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan