hallo,
Ik ben bezig met het automatiseren van een excel bestand maar ik kom er niet uit. De stappen die ik graag wil uitvoeren door op een button te klikken:
1. het kopiëren van de basis sheet
2. Een regel kopiëren (zonder verwijzingen) naar het tabblad totaal
3. Een link leggen vanaf een cel in de sheet totaal naar een cel in de laatst sheet ongeacht hoe deze sheet heet.
De stappen 1 en 2 zijn gelukt. Met behulp van macro opnemen heb ik stap 3 geprobeerd te creëren. Echter lukt dit niet omdat hij dan specifiek een link aan gaat leggen naar de sheet x. basis (2). Dit zou de laatste sheet moeten zijn ongeacht hoe deze sheet heet omdat ik meerder malen op de button wil kunnen klikken. Is het misschien een optie om een invoerscherm te maken waar je de naam van de sheet in moet vullen zodat hij een naam heeft en dan naar de betreffende sheet met deze naam te verwijzen?
Ik heb geen idee hoe dit op te lossen. De code die ik nu heb:
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik ben bezig met het automatiseren van een excel bestand maar ik kom er niet uit. De stappen die ik graag wil uitvoeren door op een button te klikken:
1. het kopiëren van de basis sheet
2. Een regel kopiëren (zonder verwijzingen) naar het tabblad totaal
3. Een link leggen vanaf een cel in de sheet totaal naar een cel in de laatst sheet ongeacht hoe deze sheet heet.
De stappen 1 en 2 zijn gelukt. Met behulp van macro opnemen heb ik stap 3 geprobeerd te creëren. Echter lukt dit niet omdat hij dan specifiek een link aan gaat leggen naar de sheet x. basis (2). Dit zou de laatste sheet moeten zijn ongeacht hoe deze sheet heet omdat ik meerder malen op de button wil kunnen klikken. Is het misschien een optie om een invoerscherm te maken waar je de naam van de sheet in moet vullen zodat hij een naam heeft en dan naar de betreffende sheet met deze naam te verwijzen?
Ik heb geen idee hoe dit op te lossen. De code die ik nu heb:
Code:
Sub Knop10_Klikken()
'sheet naar het eind kopieren
Sheets("x. basis").Select
Sheets("x. basis").Copy After:=ActiveWorkbook.Sheets(ActiveWorkbook.Sheets.Count)
'regel kopieren
Sheets("overzicht").Select
Rows("9:10").Select
Selection.Copy
Sheets("Totaal").Select
Rows("7:7").Select
Selection.Insert Shift:=xlDown
Application.CutCopyMode = False
'links aanleggen
Range("E7").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='x. basis (2)'!aantal"
Range("D18").Select