• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde op datum opzoeken en in laten vullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

taktix

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2007
Is het mogelijk om in dit Excel-bestand een waarde in te vullen in O3 waarna automatisch wordt gezocht naar de datum van vandaag (O1) en de ingevulde waarde in O3 in de tabel bij de datum van vandaag of voor vandaag ingevuld wordt??

Bedankt!

Bijlagen

Het gaat heel eenvoudig als je de opzet iets veranderd:
Maak een tabel met twee kolommen: 1ste kolom datum, tweede kolom gewicht.
Vervolgens zijn er diverse mogelijkheden om het gevraagde te tonen:
- een mogelijkheid is met behulp van de functie zoeken of met de functie vert.zoeken,
- ook kun je eventueel gebruikmaken van filtering,
- wil je alles laten zien, maar de gevraagde waarde laten oplichten, dan zou ook voorwaardelijke opmaak een mogelijkheid kunnen zijn.
In dit kader zijn er ongetwijfeld nog een aantal mogelijkheden te bedenken.

Dat kan door met een vba-scriptje de rijen 4, 8, 12, en 16 te doorlopen en als de (dichtstbijzijnde) datum van O1 gevonden wordt de waarde van O3 in de cel onder de datum te plaatsen.
NB: erg handig overigens om in je voorbeeldbestand de huidige datum als zoekwaarde in te vullen en in je tabel alleen datums van vóór 2003 te vermelden. Denk toch eens na voordat je iets post !

Laatst bewerkt:
Ik had het bestand ingesteld op vanaf 2009, maar blijkbaar is er iets fout gegaan. Ik heb dus wel nagedacht voor ik het heb geplaatst alleen mogelijk een typfoutje gemaakt.

Ik heb ook met een VBA script zitten spelen, maar kom er niet uit. Iemand die er bij kan helpen?

Hierbij overigens nogmaals het bestand, nu wel met de juiste datum.

Bijlagen

Bedankt! Is het met een macro ook mogelijk dat wat je in O3 plaatst in een ander werkblad wordt neergezet?

Bedankt! Is het met een macro ook mogelijk dat wat je in O3 plaatst in een ander werkblad wordt neergezet?
Ja, dat verandert aan de macro niet veel.
Alleen moet je dan het blad vermelden waarin de tabel staat.
zie bijlage (moest gezipt worden omdat het met een extra blad groter dan 100 KB werd).

Laatst bewerkt:
Nu probeer ik om 2 waarden in 2 verschillende tabbladen te krijgen (zie het voorbeeld).
Ik doe blijkbaar toch nog iets fout. Ben ik iets vergeten te veranderen of op te schrijven?

Bijlagen

Bedankt voor je snelle reactie. Dit bedoelde ik alleen niet helemaal. Ik wilde dat de waarde van O3 naar Blad 2 en P3 naar Blad 3 zou gaan. Mogelijk komt er zelfs nog een Q3 bij die ik naar Blad 4 wil laten gaan. Bedankt voor de hulp!!

Opnieuw, want ik vergat de bijlage in te pakken.
Zo dan?

Helemaal goed!! Hartstikke bedankt!!

Laatst bewerkt:
Nou dacht ik het verder zelf te kunnen, maar daar heb ik me in vergist. Ik heb het hele bestand bijgevoegd. Aangezien je een loopje hebt gemaakt moeten de gegevens naast elkaar staan. Hier staan ze onder elkaar en niet direct onder elkaar. Er moeten er dus een aantal uitgepikt worden. Dit is zeker alleen mogelijk zonder loopje? E4 en E5 wil ik naar Blad 2 en E11 naar Blad 4. Kan dit? Dat zou super zijn. Echt ontzettend bedankt voor alle hulp!

Bijlagen

Nou dacht ik het verder zelf te kunnen, maar daar heb ik me in vergist. Ik heb het hele bestand bijgevoegd. Aangezien je een loopje hebt gemaakt moeten de gegevens naast elkaar staan. Hier staan ze onder elkaar en niet direct onder elkaar. Er moeten er dus een aantal uitgepikt worden. Dit is zeker alleen mogelijk zonder loopje?
Dat zou geen probleem zijn als die tabellen er qua dimensies hetzelfde zouden uitzien, maar dat is niet het geval.
Als je nu eens VOORAF had bedacht hoe je je bestand wilde hebben, dan zou mij dat mij vele uren werk bespaard hebben. Je tabel ziet er nu heel anders uit dan in je vorige berichten en die op blad 4 weer anders dan die op blad 2. Als je weet dat er macro's nodig zijn, dan moet je de bladen zoveel mogelijk uniform indelen. Dat was - wat die tabellen betreft - perfect mogelijk geweest.
Bij uitvoering van mijn macro bleek dat er op blad 2 in kolom N geen gegevens verschenen. Uren heb ik gezocht waar de fout in de code zou kunnen zitten, totdat bleek dat JIJ in die kolom als letterkleur WIT had ingesteld, waardoor de resultaten van de macro in die cellen onzichtbaar bleven. Dat gezegd zijnde: de macro doet precies wat je wil, en als je nu nog wijzigingen wil dan is dat meer een kwestie van puzzelen dan van programmeren, dus dat zou je zelf moeten kunnen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan