Waarde ophalen uit tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

benne_ss

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2007
Hoi,
Ik zit in de knoop met Access en vindt geen oplossing voor mijn misschien wel simpel probleem. Ik ben nieuw met Access...

Ik heb een tabel met al onze producten, om te berekenen wat het kost om deze te verzenden staat er een kolom in deze tabel waar je kan kiezen welk transport bij dat product hoort.
Deze opzoeking gebeurt in een andere tabel waar alle transportwijzen en hun tarief in staan. Als waarde komt de ID van de transportwijze in de kolom te staan, je ziet wel de naam van het transport type.

Nu zou ik graag willen dat in de kolom er naast de prijs komt te staan die bij de geselecteerde transportwijze hoort, zodat ik in de volgende kolom deze prijs kan vermenigvuldigen met het gewicht.
Hoe pak ik dit aan? Het zou moeten werken zodat de prijs kan aangepast worden en dat de tabel met producten automatisch herberekend wordt.

Kan iemand mij hier bij helpen, ik kan de oplossing niet vinden.
Misschien gebruikt ik ook niet de juiste termen...

U heeft mijn eeuwige dank :thumb:

Door de termen, hoewel niet helemaal juist, kan ik wel heenkijken. Door de fouten in je aanpak vrees ik niet :). Om te beginnen: denk ik nu terecht dat je een keuzelijst op basis van een tabel in je tabel gebruikt? Wil je die zo snel mogelijk omzetten naar een gewoon tekstveld? En, als je er nog meer hebt, dat ook voor de rest doen? IMHO horen keuzelijsten niet in een tabel thuis, maar in een formulier. Enige uitzondering: keuzelijsten die je baseert op een lijst met waarden. Maar tabellen? Nooit doen. In een tabel wil je altijd kunnen zien wat er daadwerkelijk is opgeslagen. Simpele stelling waar je je maar het beste aan kunt houden, daarmee voorkom je veel ellende in de toekomst.

Daarmee heb ik gelijk al een 'oplossing' voor je vraag (zijdelings dan), want ook het antwoord op je echte vraag is: nooit doen in een tabel! In tabellen sla je (zie hierboven) altijd de kale data op. Berekeningen horen daar (in beginsel) niet in thuis. Hoe weet je dan straks welke prijs bij welke transportwijze hoort? Door de berekening in een query te maken. In die query heb je de transportwijze staan, (([TransportID]) en die waarde haalt de juiste prijs op uit je transporttabel. Werkt snel en feilloos.
En je brengt alles dus samen op een formulier, waarin je middels de keuzelijst de transportwijze kiest, het aantal invult en vervolgens de berekende prijs terugvindt in het berekende tekstveld.

Aan het verhaal zit wel een addertje vast: prijzen willen nog wel eens veranderen, en dat wil je dan natuurlijk niet terugzien in reeds afgehandelde transporten. Daarom zet je in de tabel waarin je de transacties opslaat, en waarin naar ik aanneem ook het transport verhaal terugkomt, een veld waarin je de gekozen transportwijze + een veld waarin je de gevonden prijs opslaat. Die worden daarmee dus a.h.w. vereeuwigd in de tabel, dus als je daarna de prijzen muteert, gelden de nieuwe prijzen voor de nieuwe transacties, maar blijven de oude transacties ongewijzigd. En op die manier maak je een perfect werkende database.

Alvast bedankt voor de info!

Het doel van de database die ik aan het maken ben is om een prijsberekening te kunnen maken voor artikelen die wij importeren.
Dit om handig en snel prijsberekening te kunnen maken en te kunnen exporteren naar Excel voor import in het ERP pakket en voor gemakkelijk een bruto prijslijst te trekken.
Zo dient er na het transport ook importtaxen berekend te worden, maar hier ben ik nog niet :D.

Hoe pak ik dit dan best aan?

In de tabellen dus de kale gegevens opslaan en je berekeningen in queries maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan