• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde uit naastliggende cel overnemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

thatsmej

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2013
Na enkele uren zoeken en proberen geeft ik het op en vraag om jullie hulp.
Ik weet niet goed hoe ik dit duidelijk kan omschrijven, dus bij onduidelijkheid geef ik graag extra toelichting.

Ik heb in excel 4 kolommen A,B,D,E
Koloma A en B worden handmatig ingevuld, kolom D en E dienen automatisch ingevuld te worden.

in kolom A staat op iedere rij een waarde, en in kolom B soms wel soms niet. Kolom E geeft automatisch een opsomming van alle waarde ingevuld in kolom B zonder de lege cellen (dit was voor mij al een hele klus!) nu is het alleen de bedoeling dat in kolom D automatisch de bijbehorende waarde uit Kolom A weergegeven worden.

In de bijlage heb ik een voorbeeld gezet, hier staat het duidelijker in weergegeven.
Bij voorkeur werk ik het liefst niet met een macro.

Mijn dank zal groot zijn!!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
alleen met 2x dezelfde waarde wordt het lastig, welke moet hij dan pakken?

Code:
=INDEX($A$1:$B$14;VERGELIJKEN(E1;$B$1:$B$14;0);1)

Niels

bedankt voor uw snelle reactie!
hij moet altijd de naastliggende waarde pakken. in het voorbeeld is A7=7, B7=7 A10=10 B10=7

dan moet ik in kolom D en E dus een keer 7 -7 krijgen en een keer 10-7
Uw code werkt perfect, maar inderdaad niet met dubbele, ik krijg dan namelijk twee keer 7-7.

Ik hoop dat het hiermee duidelijk is.

Laatst bewerkt:
Sorry de vraag was retorisch, leg jij excel maar eens uit welke van de 3 zevens waar bij horen.
alle zevens zijn hetzelfde dus leg dat maar eens uit zonder het celadres

Niels

Is er niet een mogelijkheid om cellen A en B te koppelen, zodat excel weet welke waarden bij elkaar horen?

Met een (verborgen)hulpkolom(F) is het te doen.

Bijlagen

Perfect, dit is precies wat ik bedoelde!
probeer het morgen even in te bouwen in mijn eigen excel sheet.
Als dat lukt en goed werkt zet ik hem op opgelost.

Ontzettend bedankt!

Het kan ook zonder hulpkolom als dat problemen zou opleveren:

Code:
{=INDIRECT("A"&RIJ(ALS(AANTAL($B$1:$B$100)<RIJEN($B1:E$2);"";INDEX($B$1:$B$100;KLEINSTE(ALS($B$1:$B$100<>"";RIJ($B$1:$B$100);"");RIJEN($B$1:E1))))))}

Matrixformule ingeven via Ctrl-Shift-Enter !!

Het kan ook zonder hulpkolom als dat problemen zou opleveren:

Code:
{=INDIRECT("A"&RIJ(ALS(AANTAL($B$1:$B$100)<RIJEN($B1:E$2);"";INDEX($B$1:$B$100;KLEINSTE(ALS($B$1:$B$100<>"";RIJ($B$1:$B$100);"");RIJEN($B$1:E1))))))}

Matrixformule ingeven via Ctrl-Shift-Enter !!

Ik had uw twee formules al samengevoegd tot deze. Werkt prima :)
Ik wil de formule alleen graag doornummeren naar een aantal lege cellen. Hier kreeg ik dan de melding #waarde in te zien. is het met een kleine aanpassing mogelijk deze cellen blank te laten op het moment dat er geen getallen zijn om weer te geven?

Nogmaals heel erg bedankt!

Op de methode van WHER werkt hij zonder de melding #waarde! in lege cellen.
Topic gaat bij deze op opgelost :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan