waarde vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vlys1

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2006
goedenavond

kan iemand mij vertellen hoe ik een waarde kan vervangen ?

ik heb een klanten bestand en een opdrachtgevers bestand
bij somige klanten is de klant zelf de opdrachtgever
dus als ik me klantgegevens invoer en bij de opdrachtgever niks of bv de waarde ingeef "zelfde als klant"
dan wil ik dat er bij de opdrachtgever de gegevens komen te staan van de klant.
ik zal de db erbij posten

bijvoorbaat dank

Bekijk bijlage Database151.rar

Als je huidige db maatgevend is, dan snap ik het niet helemaal. Klanten en Opdrachtgevers zijn in beginsel dezelfde entiteit: een bedrijf of een persoon. De klant of opdrachtgever heeft dezelfde eigenschappen: naam, adres, KvK nummer etc. Dus je hebt aan één tabel meer dan genoeg. Wil je bijhouden of de klant ook opdrachtgever is, dan volstaat een selectievakje.

nee me huidige db is niet maatgevend.
de werkwijze die ik heb is niet ff snel op tenoemen maar ik wil dus graag weten hoe ik die waarde kan aanpassen (zie mijn eerste vraag)

Heb je bepalende redenen om klanten en opdrachtgevers in aparte tabellen te zetten? Want daar geef je nog geen antwoord op...

Laatst bewerkt:
Ja ik heb daar redenen voor
En daar ga ik niet over uitwijden
Maar als iemand me kan zeggen hoe het wel moet graag

Dan mag je nu de vraag nog eens uitleggen, want die is niet overdreven duidelijk. Je hebt twee tabellen, maar verder? Hoe wil je dan gaan werken?

Als er bij opdrachtgever niks ingevuld word
dan moeten de klantgegevens bij de opdrachtgever komen te staan

Dat is herhalen wat hier boven staat :
Je bedoelt misschien: ik wil een record kopieren van Klanten naar Opdrachtgevers?

ja ik wil idd kopieeren als het veld leeg blijft bij opdrachtgever

En wanneer en hoe moet dat gebeuren?

ligt het nu aan mij of is mijn vraag nu echt zo ingewikkeld

in het formulier wanneer je uit het veld opdrachtgever gaat zal de actie moeten gebeuren.

Je vraag is absoluut niet ingewikkeld, maar als je elke keer een centimeter van de deken oplicht, gaat het natuurlijk lang duren. Maakt mij niet uit, want ik heb alle tijd :)
Nu geef je dus aan dat het wel op een formulier moet gebeuren, maar niet middels een knop, maar bij een tekstvak. Weer een centimeter verder!

Zelf zou ik met een vinkje werken (Klant ook opdrachtgever) en dan hoef je als het goed is helemaal niks meer te doen. Maar je doet nogal geheimzinnig over je db opzet, en ik moet dus maar aannemen dat je echt twee tabellen voor dezelfde entiteit nodig hebt, en dat je db daarmee nog genormaliseerd blijft ook.
Dus je hebt een extra tekstveld met de naam txtOpdrachtgever, en je typt daarin "zelfde als klant" en als die waarde is ingetypt, moet er een extra record aan de tabel Opdrachtgevers worden toegevoegd?
Ik zou zeggen: maak een toevoegquery, gebruik daarin de velden van je formulier en draai de query bij de gebeurtenis <Na bijwerken> van het tekstvak. Met een IF End IF controleer je of de tekst van het tekstvak overeenkomt met "zelfde als klant" en als dat zo is, voer je de query uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan