• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden optellen o.b.v. inputlijsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronan32

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 mei 2016
Berichten
4
Hallo allen,

Ik heb een - volgens mij - vrij lastige vraag, maar geprobeerd om het een en ander zo veel mogelijk te verduidelijken, inclusief voorbeeldbestand. Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Ik wil graag in het voorbeeldbestand een datalijn ontwikkelen op rij 14.
De waarden die in die lijn komen te staan worden bepaald aan de hand van de input in de cellen K1, K2 en K3.

Je ziet op de rijen 17, 18 en 19 een drietal voorbeelden van hoe ik het wil hebben.
In het eerste voorbeeld wil ik graag alle inkomsten van alle mensen die Bas heten bij elkaar opgeteld.
In het tweede voorbeeld worden alle uitgaven bij elkaar opgeteld.
In het derde voorbeeld worden alle kostentypes van alle mensen die Janssen heten bij elkaar opgeteld.

Waarschijnlijk kan ik iets doen met SOMMEN.ALS, maar ik mis wat inspiratie hiervoor.
De bedoeling is om alles samen te voegen in die ene datalijnrij, nu op rij 14 ingesteld.

Ik ben benieuwd wie er een oplossing heeft, alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 22
Kijk eens in K18, als voorbeeld voor Bas en Inkomsten.
Misschien geeft dat wat inspiratie.

Kees
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 26
Dit lijkt mij een schoolopdracht

Het daadwerkelijke bestand bevat meer dan 10.000 rijen en 50 verschillende variabelen :)
Ik ben zoek naar het duwtje in de juiste richting, dan kom ik er wel weer uit denk ik.
Als je een oplossing hebt hoor ik het graag!
 
Kijk eens in K18, als voorbeeld voor Bas en Inkomsten.
Misschien geeft dat wat inspiratie.

Kees

Hoi keesbl,

Bedankt voor je snelle reactie, het is wel ongeveer wat ik bedoel maar nu moet de data in de cel afhankelijk zijn van datgene wat er in K1, K2 en K3 wordt ingevoerd.
Het probleem ligt hem er in dat als ik niets invoer bij bijvoorbeeld Voornaam, de formule nog wel moet selecteren op Achternaam en Kostentype, maar niet meer op voornaam.
Hij moet dan alle waarden optellen die voldoen aan de match Achternaam en Kostentype, maar Voornaam is dan niet meer belangrijk.
 
Dan zet je om mijn formule een ALS-constructie in de trant van
als voornaam ="" dan "Beslag" gebruiken anders "Bas" gebruiken.
Daar kom je vast wel uit nu ik je wat inspiratie voor de formule heb geleverd :d

Kees
 
in plaats van een lege cel in K1;K2;K3 om aan te duiden dat er geen rekening moet mee gehouden worden plaats er een * in
zie gele cellen
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeldbestand-1(plongske).xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 30
in plaats van een lege cel in K1;K2;K3 om aan te duiden dat er geen rekening moet mee gehouden worden plaats er een * in
zie gele cellen

Yeah! Held! Stom ook, * neutraliseert natuurlijk het keuzedilemma.
Enorm bedankt plongske, en keesbl natuurlijk ook!

Slotje :)
 
Graag gedaan.
Hier gebruiken we geen slotjes maar moet je zelf je vraag als opgelost plaatsen. dit doe je bovenaan je vraagstelling.
 
Mij lijkt een draaitabel ook wel handig.
 

Bijlagen

  • Kopie van Kopie van Voorbeeldbestand-1(plongske).xlsx
    13,5 KB · Weergaven: 20
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan