waarden standaard uit een andere tabel maar wel aanpasbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter pima
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pima

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2010
Ik zit met een probleem in access.
Ik zou graag een document maken om het verbuik van grondstoffen in een productieproces te volgen.
Hiervoor zou ik met een tabel werken waar de recepturen in staan per product.
In een andere tabel zou ik dan per prodcutie een record aanmaken waar ik dan één van de producten kan kiezen.
Het verbuik per grondstof zou dan uit de tabel met de recepturen moeten komen, maar deze hoeveelheden zou dan aangepast moeten kunnen worden.

kan iemand mij daarmee helpen?

Zoals je het omschrijft klopt het volgens mij niet helemaal; ik neem aan dat je een produktieproces hebt waarbij je meerdere grondstoffen gebruikt. Dan heb je dus wel een tabel met daarin de algemene produktiebeschrijving, maar gebruik je een extra tabel om de produktiegrondstoffen en andere details vast te leggen. In deze tabel leg je een relatie met de hoofdtabel Produktie, en gebruik je de tabel Grondstoffen om per record een grondstof te selecteren. Dit laatste gebeurt dan met een Keuzelijst, waarin je een grondstof selecteert. Je hebt dus minstens drie tabellen nodig.
Overigens zou ik de keuzelijst niet in de tabel maken, maar in een formulier, zodat je het proces veel beter kunt sturen.

Wat ik eigenlijk bedoel is het volgende,

Ik heb een tabel met recepturen
dus ieder product bestaat uit verschillende grondstoffen, in deze eerste tabel staat de standaard receptuur.
vb

product grondstof A grondstof B grondstof C
1 5 0 3
2 0 6 4

dus product bestaat standaard uit 5 g A 0 g B en 3 g C
In de volgende tabel wil ik dus een productie registreren
Ik kies dan 1 van de producten en dan zouden de hoeveelheden A, B en C automatisch moeten ingevuld worden in de respectievelijke kolommen. maar deze hoeveelheden zouden aangepast moeten kunnen worden zonder dat de standaard receptuur in de eerste tabel verandert.

ik hoop dat ik nu wat duidelijker was.

Laatst bewerkt:
't Is iets duidelijker, al vraag ik mij nog af of je op de juiste weg zit....
In de tabel Productie wil je dus een recept kunnen kiezen, waarschijnlijk met een keuzelijst, en vervolgens wil je de bijbehorende receptgegevens op je formulier hebben?
Dat kan bijvoorbeeld door naast de keuzelijst (noem hem voor het gemak even cboRecept) een aantal tekstvakken te zetten waarin je de waarden uit de keuzelijst haalt. Laten we aannemen dat je in de keuzelijst cboRecept de volgende velden hebt als Rijbron:
ReceptID
ReceptNaam
grondstof A
grondstof B
grondstof C
Dan zet je in de <Na bijwerken> gebeurtenis van de keuzelijst de volgende code:
Code:
     Me.txtReceptnaam=cboRecept.Column(1)
     Me.txtGrondstofA=cboRecept.Column(2)
     Me.txtGrondstofB=cboRecept.Column(3)
     Me.txtGrondstofC=cboRecept.Column(4)
Je ziet waarschijnlijk wel welk systeem ik zou gebruiken om de tekstvelden op het formulier te benoemen...
Elke keer als je nu een recept kiest, verschijnen de bijbehorende gegevens in je formulier. De tekstvakken wil je waarschijnlijk koppelen aan de tabel Produktie, want anders heeft het niet zoveel zin om de gegevens te kunnen veranderen, lijkt me. Komt dit in de buurt?

Bedankt dat lukt nu goed maar de koppeling met de tabel van de productie hoe begin ik daaraan?

Dat is het makkelijkse: je baseert je formulier op de tabel Produktie. Dan heb je alle velden tot je beschikking. Vervolgens koppel je de tekstvelden die gevuld worden vanuit de keuzelijst aan het desbetreffende veld uit de tabel Produktie. Dat doe je via <Eigenschappen>, tabblad <Gegevens>

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan