• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarden uit tekstregels optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rusty1979

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2009
Berichten
72
Hallo,

Ik heb een heel simpel voorbeeldbestandje gemaakt.
Het uitgangspunt is dat er in kolom A een aantal codes staan, bijvoorbeeld:

A2
A8
A4
U3
U5

Nu wil ik ergens anders in de sheet aan de hand van een formule de getallen optellen die achter de letter staan.
Dus het totaal van A moet dan 14 worden (namelijk 2+8+4) en het totaal van U moet 8 zijn (3+5).

Ik denk zelf dat hier geen formule voor bestaat, maar wellicht is er hier een helder licht die wel een formule kan bedenken?
Uiteraard kan ik dit op andere manieren oplossen, maar het gaat mij nu even om de mogelijkheid om het in 1 formule te berekenen.
 

Bijlagen

  • vorbeeld helpmij.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 25
Je kunt de cellen simpel uit elkaar trekken, en dan een draaitabel maken. Als je de gesplitste cellen niet wilt zien, kun je die kolommen verbergen.
 

Bijlagen

  • Draaitabel.xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 25
Allereerst bedankt voor de genomen moeite om mijn vraag te beantwoorden.

Mooie oplossing, alleen mijn doel was om de die 14 en die 8 met een formule te berekenen (in cel D2 en D3).

Aangezien de nummers alleen 1 - 8 (wat ik nog niet had aangegeven) kunnen zijn is een mogelijke oplossing, om alle getallen achter de A op te tellen, deze formule:
=AANTAL.ALS(A:A;"A1")*1+AANTAL.ALS(A:A;"A2")*2+AANTAL.ALS(A:A;"A3")*3+AANTAL.ALS(A:A;"A4")*4+AANTAL.ALS(A:A;"A5")*5+AANTAL.ALS(A:A;"A6")*6+AANTAL.ALS(A:A;"A7")*7+AANTAL.ALS(A:A;"A8")*8

Alleen verdient dat natuurlijk geen schoonheidsprijs, een kortere formule zou beter zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een mogelijkheid;
Som van de waarden die beginnen met de letter A:
Code:
=SOMPRODUCT((LINKS(A2:A6;1)="A")*(RECHTS(A2:A6;1)))
 
een uitbreiding op Zapatr

als je begint in A1
je en voert in cel B2 in welke letter je bijelkaar wilt tellen

=SOMPRODUCT((LINKS(A1:A5;1)=B1)*(RECHTS(A1:A5;(LENGTE(A1:A5)-1))))

ik heb nu ook de mogelijk om getallen groter als 9 te kunnen gebruiken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan