Waarom Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

Abyss

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2005
Wat zou een reden voor mij kunnen zijn dat ik linux moet instaleren

Ik speel veel games en internet veel :rolleyes:

Hmm...

Ik ben niet echt zo super met Linux
Maar het is wel veel stabieler dan windows en je kan meer performace uit persen :)
Alleen ja je moet wel wat weten van programmeren want linux moet je meestal instellen met codes (Toch?). Ik hou het nog wel even op windows goed zat :P

Sinds wannneer

Sinds wannneer is Linux geschikt voor games.

Een programma als open office is er ook in een linux versie, maar Linux versies van spelletjes ken ik niet.

Kan ook zijn omdat ik nooit spelletjes speel.

Eric.

Abyss zei:
Wat zou een reden voor mij kunnen zijn dat ik linux moet instaleren

Ik speel veel games en internet veel :rolleyes:

Wat is de reden voor deze vraag?
De reden zou kunnen zijn om ermee vertrouwt te geraken.

Maar ik ben nog niet achter de diepzinnigheid van deze vraag, maar dat kan aan mij liggen, ik ben wel dom, maar niet slim.:rolleyes:

Lange Pier zei:
Wat is de reden voor deze vraag?
De reden zou kunnen zijn om ermee vertrouwt te geraken.

Maar ik ben nog niet achter de diepzinnigheid van deze vraag, maar dat kan aan mij liggen, ik ben wel dom, maar niet slim.:rolleyes:

Waarom dan zou ik er mee vertrouwt moeten geraken?:confused:

Je hoort weleens dat Linux zo goed is en MS Windows zo slecht.
Ik heb ooit wel eens Redhat uit getest
Maar ja als je geen games kan spelen waarom heb je dan een pc met Linux nodig

Abyss zei:
Waarom dan zou ik er mee vertrouwt moeten geraken?:confused:

Je hoort weleens dat Linux zo goed is en MS Windows zo slecht.
Ik heb ooit wel eens Redhat uit getest
Maar ja als je geen games kan spelen waarom heb je dan een pc met Linux nodig

Effe lijm halen voor mijn klomp.:eek:

Jij stelt de vraag waarom jij Linux zou moeten gebruiken, jij wilt spelletjes spelen, Linux niet, althans niet de grote bekende, dus wat is nu die dieper liggende gedachte hierachter?

Dat Linux stabieler is dan windows? ja, dat er ook vele zijn die geen spelltjes spelen? ja, dat deze mensen met Linux werken omdat het gratis is?, ja, dat alles wat je met windows kan doen ook met Linux kan doen? ja, alleen spelen op een Linux platform, eigenlijk niet, de grote jongens brengen de spelen niet uit om daarop te kunnen werken.

Linux stabieler dan windows??? Ik heb hier 3 systemen staan: 1 met xp prof, 1 met xp home en 1 met win2000. Degene met prof(waar ik altijd agter zit) heeft nog nooit(!) vastgelopen en die is al meer dan een jaar geinstalleerd. De home heeft volgens mijn ouders ook n og nooit vastgelopen en de win2000 bak die hier enkele weken staat is ook nog niet vastgelopen(enkel softwarecrashes, maar dat was omdat SP4 er nog niet opstond, met SP4 loopt die dus niet meer vast.) En ik ben een multitasker. Op mijn xp pro(athlon 1800, 1 giga ram, 80 giga HD, geforce 5200) doe ik games(battlefield 2 en cs), internetten, downloaden, msn, tekstverwerken, excel, photoshop tegelijk en ik heb nooit performanceverlies. memory usage zonder gamen is dan maximum 500 mega(tenzij photoshop zwaar bezig is, dan 800) Met BF2 er nog bij(gebeurd bijna nooit, meestal is dat de enige app dan als ik game)700 usage. Dus performanceverlies? nooit, instabiel? nooit, vastlopers? nooit. Kwestie van je systeem goed te installeren, onderhouden, virus en spywarevrij te houden. linux is ook veel moeilijker om er alles uit te halen(maar dan kun je er mss iets meer uithalen) virussen voor linux krijg je moeilijker(hoewel ik er ook nooit heb met windows dankzij verstandig te surfen en te downloaden met bearsharelite: bewijs: ASO heeft logje gecontroleerd na een jaar en er werd nix gevonden.) maar dat komt doordat er minder zijn voor linux.

Lange Pier zei:
Effe lijm halen voor mijn klomp.:eek:

Jij stelt de vraag waarom jij Linux zou moeten gebruiken, jij wilt spelletjes spelen, Linux niet, althans niet de grote bekende, dus wat is nu die dieper liggende gedachte hierachter?

Dat Linux stabieler is dan windows? ja, dat er ook vele zijn die geen spelltjes spelen? ja, dat deze mensen met Linux werken omdat het gratis is?, ja, dat alles wat je met windows kan doen ook met Linux kan doen? ja, alleen spelen op een Linux platform, eigenlijk niet, de grote jongens brengen de spelen niet uit om daarop te kunnen werken.

Neem seconde lijm dat lijm sneller.:D

Mijn vraag is toch simpel,
Waarom ik Linux zou moet draaien?.

Ik zou best een linux besturingssyteem willen denk ik.
Maar wil graag weten of er mensen zijn die alleen nog met linux werken.
Waarom die alleen nog met linux werken.!
Mischien hebben zij tips!.
Voor en nadelen!

Er is verder geen dieper liggende gedachte.

Je zegt Linux is stabieler! Volgens mij loopt linux ook gewoon vast.
(tenminste bij mijn Redhat instalkatie kreeg ik mijn harde schijf niet meer aan de praat)
Mijn XP sp2 crasht nooit en loopt ook nooit vast(heeft allemaal te maken met je internet gedrag denk ik). Wat bedoel je met stabieler.
Je zegt Linux is gratis (Windows xp niet dan?)

Herkend hij bijvoorbeeld alle hardware. of moet je dan eerst op zoek naar drivers.

Is het net zo makkelijk ingebruik als windows

Zijn er programma's zoals NERO Burningrom.
Linux bestaat nu volgens mij al een jaar of 20 waarom is het nog steeds niet mogelijk om Windows games te spelen.

Hoe is het bijvoorbeeld met de ondersteuning voor hardware zoals moederborden, en optie die op het bord zitten. zoals ASUS bios update

Abyss zei:
Linux bestaat nu volgens mij al een jaar of 20 waarom is het nog steeds niet mogelijk om Windows games te spelen.

Hoe is het bijvoorbeeld met de ondersteuning voor hardware zoals moederborden, en optie die op het bord zitten. zoals ASUS bios update

Omdat game developers er geen been in zien om hun software uit te brengen voor linux of Unix omgevingen.
en een windows emulatie onder linux is altijd trager als windows zelf....dat is logisch als je er even over nadenkt.

De hardware ondersteuning loopt altijd een beetje achter de feiten aan maar is voor mainstream artikelen redelijk tot goed. Zeker als je bedenkt dat 90% van de drivers met reverse engineering door nerds in hun vrije tijd wordt geschreven.

Dus een Gloed nieuwe multiproccessor PC met 4 GB intern en S-ATA Raid en de grootste harde schiven die je kan vinden, met een super de luxe Video bewerikngskaart, een SCCII A3 scanner, en een 4m Cutter Plotter van Roland....
Gaat niet lukken op linux.
Je 13 in een dozijn PC van 2 jaar oud....moet kunnen.

Verder is Linux of Unix stabieler dan Windows (gemiddeld gesproken) maar is er gewoon minder software voor en die is vaak vrij Nerd gericht.

Kijk hier heb ik wat aan ik heb een vrij nieuwe pc met 250 gb hardeschijf nieuwe videokaart e.d
Dank u

[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”.[/edit]

Laatst bewerkt door een moderator:
Abyss zei:
Mijn vraag is toch simpel,
Waarom ik Linux zou moet draaien?.

Ik zou best een linux besturingssyteem willen denk ik.
Maar wil graag weten of er mensen zijn die alleen nog met linux werken.
Waarom die alleen nog met linux werken.!
Mischien hebben zij tips!.
Voor en nadelen!

Je zegt Linux is gratis (Windows xp niet dan?)

Herkend hij bijvoorbeeld alle hardware. of moet je dan eerst op zoek naar drivers.

Is het net zo makkelijk ingebruik als windows

Zijn er programma's zoals NERO Burningrom.

Je wilt toch niet zeggen dat illegaal bezig bent, want windows is niet gratis, als je hem bij je computer erbij hebt "gekregen" heb je er evengoed voor betaald.

En je wilt vergelijkingen, dat is niet te doen, het zijn 2 heel verschillende besturingssystemen, de één gebasserd op de schijf, alles wordt eerst van de schijf gelezen, vandaar dat je eerst moet opstarten na een driver en andere updates, windows dus, eigenlijk nog steeds DOS, maar helemaal geïntergreerd met het grafische deel en 32 of 64 bits, en de ander op bestanden, alles is een bestand, kun je gewoon alles implementeren terwijl je gewoon door kunt gaan, uitgezonderd verandereingen in de kernel.

Het is ook een open source systeem, iedereen mag er aanpassingen aan doen, terwijl bij windows de broncode niet vrij is.

Linux is van huis uit een doe het zelf systeem, maar diverse distribiteurs hebben een eigen versie ontwikkeld die of gratis is of als kompleet pakket verkocht wordt met cd's en een uitgebreide gebruiksaanwijzing.

En als je alle problemen op internet uitpluist over windows, zul je zien dat het nog steeds een redelijk instabiel systeem is, wel verbeterd door de NT kernel, t.o.v bv. win98 of ME.

Maar Linux steekt met kop en schouders er boven uit, kijk maar eens naar het gebruik van alle internet servers, die draaien veelal op Unix, waaruit Linux is ontwikkeld, ook het nieuwe besturingssysteem van Mac draait op een versie daarvan.

Maar helaas is voor de normale gebruiker, windows gemakkelijker in gebruik en wordt er dan ook veel meer programma's voor geschreven, daar kunnen ze aan verdienen, bij Linux een stuk minder of niet.

Illigaal wie heeft dat woord verzonnen:p . Alles wat ik kan downloaden is gratis.:p
Ik betaal toch voor mijn internet verbinding
Ik weet zeker dat jij ook cd's/dvd's download.
Wie koopt er nou nog cd's in de winkel?

Maar goed daar ging het niet over.
Kan linux dan over weg met mijn 64bit's pc? 250 gb hardeschijf en nieuwe videokaart.
Wifi enzo.:shocked:

Waarom werk ik met linux.
1, gratis
2, heel uitgebreid, keuze vrijheid.
3, stabiliteit, mijn server met debian stable is een 5 tal jaar geleden geinstalleerd en vervolgens alleen maar geupgrade met apt en hij werkt nog steeds dag en nacht. Ik ben ook minder verplicht om te rebooten, bij windows moet je dit praktisch elke maand doen omdat het besturingsysteem weer lek is.
4. Werkt heel goed op oude systemen, je hoeft geen kde te draaien je kan ook xfce draaien of fvwm wat alles zeer vlot maakt voor oude computers. Ik wil je windows xp maar eens op een pentium processor zien draaien of op een 486.
5, ik gebruik ook linux uit frutstratie van de handelswijze van microsoft, Ooit het verhaal van sco gehoord? Dan zal je merken wat voor een criminele organistatie microsoft is.

ik ben er nog altijd van overtuigd dat ubuntu veel gemakkelijker is voor bejaarden die nog nooit een pc hebben gezien. En die alleen maar wat willen surfen, mailen, msn, filmen bekijken, muziek beluisteren. Ze hoeven zich van niets iets aan te trekken, je installeerd het en alles werkt gewoon en blijft werken.
Het update systeem zal je wel vertellen als er security updates zijn en dan hoef je enkel even op ok te klikken.

Ga een computer leek maar eens uitleggen dat hij antivirus antispyware een firewall allemaal moet installeren en dan nog eens regelmatig updaten en scannen op virussen.

Om even terug te komen op abyss. 64 bit geen probleem daar was linux zelfs eerder dan windows. Harde schijf, linux kan groter harde schijven aan als windows dus ook geen probleem. videokaart, nvidia kaarten zijn geen probleem. ati kaarten geven soms problemen door de slechte linux drivers die ati leverd. en btw lees dit eens http://www.fsf.org/blogs/community/rms-ati-protest.html

Als je iets tegen linux hebt gebruik het dan niet he, en blijf maar mooi betalen een bill gates zodat hij nog een groter huis kan zetten.

microsoft doet trouwens aan user lock in. dit wil zeggen dat ze op verschillende manieren hun huidige gebruikers willen blijven houden.

Laatst bewerkt:
Abyss zei:
Kan linux dan over weg met mijn 64bit's pc? 250 gb hardeschijf en nieuwe videokaart.
Wifi enzo.:shocked:

Die vraag kan je beter op en echt linux forum stellen (in het engels)
En geef meteen je grafische kaart, monitor moederbord harde schij type, grootte en merk
anders kan er echt niets over gezegd worden.

lamp zei:
Waarom werk ik met linux.
1, gratis
2, heel uitgebreid, keuze vrijheid.
3, stabiliteit, mijn server met debian stable is een 5 tal jaar geleden geinstalleerd en vervolgens alleen maar geupgrade met apt en hij werkt nog steeds dag en nacht. Ik ben ook minder verplicht om te rebooten, bij windows moet je dit praktisch elke maand doen omdat het besturingsysteem weer lek is.
4. Werkt heel goed op oude systemen, je hoeft geen kde te draaien je kan ook xfce draaien of fvwm wat alles zeer vlot maakt voor oude computers. Ik wil je windows xp maar eens op een pentium processor zien draaien of op een 486.
5, ik gebruik ook linux uit frutstratie van de handelswijze van microsoft, Ooit het verhaal van sco gehoord? Dan zal je merken wat voor een criminele organistatie microsoft is.

ik ben er nog altijd van overtuigd dat ubuntu veel gemakkelijker is voor bejaarden die nog nooit een pc hebben gezien. En die alleen maar wat willen surfen, mailen, msn, filmen bekijken, muziek beluisteren. Ze hoeven zich van niets iets aan te trekken, je installeerd het en alles werkt gewoon en blijft werken.
Het update systeem zal je wel vertellen als er security updates zijn en dan hoef je enkel even op ok te klikken.

Ga een computer leek maar eens uitleggen dat hij antivirus antispyware een firewall allemaal moet installeren en dan nog eens regelmatig updaten en scannen op virussen.

Om even terug te komen op abyss. 64 bit geen probleem daar was linux zelfs eerder dan windows. Harde schijf, linux kan groter harde schijven aan als windows dus ook geen probleem. videokaart, nvidia kaarten zijn geen probleem. ati kaarten geven soms problemen door de slechte linux drivers die ati leverd. en btw lees dit eens http://www.fsf.org/blogs/community/rms-ati-protest.html

Als je iets tegen linux hebt gebruik het dan niet he, en blijf maar mooi betalen een bill gates zodat hij nog een groter huis kan zetten.

microsoft doet trouwens aan user lock in. dit wil zeggen dat ze op verschillende manieren hun huidige gebruikers willen blijven houden.

SCO?
SCO (The Santa Cruz Operation) of de SCO Group, is een in de Verenigde Staten gevestigd bedrijf. SCO heeft indertijd de intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot UNIX van Novell overgenomen. SCO heeft een eigen UNIX-variant, UnixWare die op het x86-platform draait. Dit proprietary platform is lange tijd redelijk succesvol geweest.

De SCO Group is ontstaan uit de bedrijven SCO en Caldera. In 2001 nam Caldera SCO over, in 2002 besloot het bedrijf onder de naam SCO Group verder te gaan.

Onder de naam Caldera heeft deze organisatie een eigen Linux-distributie gehad. Programmeurs van Caldera hebben aan de ontwikkeling van Linux bijgedragen. Deze distributie was niet populair omdat ze een deel van de Linux-gemeenschap van zich vervreemdden door zich af te zetten tegen de idealen die in de gemeenschap bij velen leven.

Nadat Caldera als SCO besloot verder te gaan, en na een managementwisseling, besloot SCO IBM een proces aan te doen wegens contractbreuk. Volgens SCO zou technologie die voor een versie van UNIX ontwikkeld is niet geport mogen worden naar Linux omdat dit de positie van UNIX ondergraaft.

Naar aanleiding van het proces tegen IBM kreeg SCO zware kritiek vanuit de open source-wereld te verduren. Dit werd nog verergerd omdat SCO stelde dat de techniek die zij aan Linux heeft bijgedragen niet bewust onder de GPL had willen uitbrengen. Daarbij heeft SCO beweerd dat de GPL niet rechtsgeldig is. Ook heeft SCO IBM ervan beschuldigd dat zij UNIX-code aan Linux heeft bijgedragen waarvan het intellectueel eigendom bij SCO berust. SCO heeft echter tot op heden niet duidelijk gemaakt om welke code het precies gaat. Enkele specifieke claims die uit een presentatie zijn afgeleid zijn door Linus Torvalds weersproken. SCO stelt zich op het standpunt dat voor ieder gebruik van Linux een licentie benodigd is, met een kostprijs van in de orde van $600.

Red Hat, een Amerikaans bedrijf die een toonaangevende Linux-distributie produceert, heeft in de tussentijd SCO een proces aangedaan. Red Hat stelt dat SCO haar schade berokkent door de claim met betrekking tot de eigendomsrechten uit te spreken, zonder hiervoor met sluitende bewijzen te komen

Abyss zei:
Waar denk je dat sco ineens dat geld vandaan had om die rechtzaken te starten. http://www.opensourcenieuws.nl/index.php/content/view/890/47/
Microsoft heeft dit trouwens niet voor niets gedaan. Dit heeft eigenlijk veel te maken met de strategie die microsoft tov linux voert. Fud noemen we dat Fear, Uncertainty, and Doubt. 'Angst, Onzekerheid, en Twijfel'
FUD is de houding van SCO t.o.v. Linux. SCO beweert dat delen van Linux aan hen toebehoren, en dreigt daarom met rechtszaken tegen bedrijven die Linux gebruiken. Hierbij wordt 'FUD' gezaaid onder de bedrijven die Linux (willen gaan) gebruiken.
SCO heeft nog altijd niet duidelijk gemaakt over welke code het gaat, ze zijn dus maar wat aan het zeveren en ondertussen fud aan het rondstrooien.
Wat probeert microsoft hiermee te bereiken simpel dat je gewoon iedereen ervan te overtuigen dat je angst, onzekerheid en twijfel over linux moet hebben. En geld is voor hun natuurlijk geen probleem.

Laatst bewerkt:
Ik draai ook linux dual boot met windows om te gamen
ik vindt linux belonender dan windows om dat het wat moeilijker is dan windows
speel ook wel eens een game bv americas army (heb je een linux versie van)
laatst doom3 geprobeerd liep voor geen meter vandaar windows
verder vindt ik linux top :)

Linux is op zich leuk om mee te spelen, en zeer geschikt om voor specifieke toepassingen in te zetten. Maar windows is gewoon meer mainstream, dus voor vele toepassingen inzetbaar, en dat levert gewoon voordelen op.
Daarbij is de support beter geregeld, is het gewoon bekender, en is er genoeg kennis voor beschikbaar ;)
En een computer is altijd nog zo goed als zijn configuratie, en daar verandert het besturingssysteem niks aan.
Als ik op dit moment zou moeten kiezen ... dan ga ik toch echt voor de microsoft-way-of-life, dat is de winnaar op de langere termijn.
En qua kosten maakt het uiteindelijk ook geen verschil, het is alleen dat microsoft meer rekent voor het product, maar je dan wel een meer kant-en-klaar product levert.

Ik denk dat je hier eens zou moeten gaan kijken.
http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm .

Linux is niet windows. Ik zie linux ook niet als alternatief voor windows. Linux is gewoon compleet anders.
Linux geeft je keuze vrijheid, je kan alles naar je smaak aanpassen. Het is moeilijk om zoiets uit te leggen je zou het eigenlijk zelf moeten proberen. En bij dit proberen zou je al de computerkennis die je tot nu toe had achterwege moeten laten.

P.S. Wie zegt dat er in windows geen spyware ingebouwd zit meschien kunnen ze wel alles zien wat je op de computer doet, wie zal het zeggen de broncode zal voor altijd gesloten blijven.

Wat een gestresste antwoorden zie ik hier zeg :)
Abyss, waarom moet je een reden hebben om Linux te gebruiken? Het is gewoon leuk om mee te spelen. Ikzelf heb wel windows maar werk 99,9% met Linux. Ik ben geen gamer, nee, en als ik het wel was, dan zou ik wel een fatsoenlijke game console hebben, nietwaar? ;) Ik gebruik linux niet omdat het gratis is maar in eerste instantie omdat ik wilde/moest leren werken met een unix-systeem en daarna omdat ik het leuk vond dat ik alles (met wat moeite weliswaar, maar toch) naar mijn hand kon zetten. Op een gegeven moment kun je daar niet meer zonder.

Er zjin overigens best wel spellen die je wel op linux kunt spelen, ik heb zelf iig wel het één en ander gespeeld (Warcraft 2, Caesar) en volgens mij moeten een aantal first person shooters en nieuwere warcraft-spellen en ook Neverwinter Nights heel goed werken onder Linux. Vast nog wel meer Verder heb je Cedega dat je voor 5 euro per maand kunt gebruiken om games te spelen, of je neemt de cvs-versie, maar dat is niet aan te raden voor een nieuweling.

Je hoeft overigens helemaal niet te kunnen progrmmeren om Linux te gebruiken, je kunt gemakkelijk alles klikken. Moet je alleen geen Gentoo gaan proberen in het begin natuurlijk :D Ubuntu is een leuke om mee te beginnen, je kunt ook een live-cd uitproberen van bijv. Ubuntu of Knoppix. Een live-cd kun je van booten net zoals een installatie-cd, maar hij installeert niets en gebruikt je geheugen om in te werken. Als je er genoeg van hebt, kun je weer rebooten in Windows en is er niets aan je data veranderd.
Ook leuk, als je een Nvidia-kaartje hebt kun je eens Kororaa proberen. Dat is een live-cd, gebaseerd op Gentoo (installeer 'm dus maar niet! Gewoon booten en als je klaar bent met spelen lekker weer je windows gebruiken) die de nieuwste snufjes op het gebied van grafisch geweld aan boord heeft. Als 'ie heeft geboot en alles ziet er normaal uit, dan moet je de readme.txt eens uitchecken en kijken wat 'ie kan. Ganz sexy! :love:

Kijk ook eens op www.zegniestudios.net/ldc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan