Geachte Dames en Heren,
Deze macro zoekt de datum van vandaag en beschermt daarna de 6 volgende rijen tegen updates
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Dim rng As Range
Dim rng2 As Range
'------------ zoek in kolom 1 de cel met de datum vandaag
Sheets("Sheet1").Select
Set rng = Sheets("Sheet1").UsedRange.Columns(1).Cells.Find(Date)
'------------ maak de protected range
Set rng2 = rng.Resize(6, 1).EntireRow
'------------ controleer als de actieve cell zich in de protected range bevind + boodschap
If Not Intersect(Target, rng2) Is Nothing Then
MsgBox "You are not allowed to enter data in this area", vbCritical
End If
End Sub
Voor zover ik weet wordt deze macro uitgevoerd bij iedere wijziging in het werkblad. Is dit juist?
Zal dit Excel niet nodeloos gaan belasten en trager maken?
Deze macro beschermt de “protected range” 100 % tegen updates maar dat is niet de bedoeling: eigenlijk zou het zo moeten zijn dat de gebruiker enkel een strenge waarschuwing krijgt indien hij een wijziging wil aanbrengen in de “protected range” en daana gewoon kan verder gaan. Hoe kan ik dit aanpakken?
Ps: een aantal HELP-MIJ-EXCEL-VBA-EXPERTS zal in bovenstaande macro zeker en vast delen van zijn/haar code terugvinden ..... waarvoor nogmaals mijn hartelijk dank
Deze macro zoekt de datum van vandaag en beschermt daarna de 6 volgende rijen tegen updates
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Dim rng As Range
Dim rng2 As Range
'------------ zoek in kolom 1 de cel met de datum vandaag
Sheets("Sheet1").Select
Set rng = Sheets("Sheet1").UsedRange.Columns(1).Cells.Find(Date)
'------------ maak de protected range
Set rng2 = rng.Resize(6, 1).EntireRow
'------------ controleer als de actieve cell zich in de protected range bevind + boodschap
If Not Intersect(Target, rng2) Is Nothing Then
MsgBox "You are not allowed to enter data in this area", vbCritical
End If
End Sub
Voor zover ik weet wordt deze macro uitgevoerd bij iedere wijziging in het werkblad. Is dit juist?
Zal dit Excel niet nodeloos gaan belasten en trager maken?
Deze macro beschermt de “protected range” 100 % tegen updates maar dat is niet de bedoeling: eigenlijk zou het zo moeten zijn dat de gebruiker enkel een strenge waarschuwing krijgt indien hij een wijziging wil aanbrengen in de “protected range” en daana gewoon kan verder gaan. Hoe kan ik dit aanpakken?
Ps: een aantal HELP-MIJ-EXCEL-VBA-EXPERTS zal in bovenstaande macro zeker en vast delen van zijn/haar code terugvinden ..... waarvoor nogmaals mijn hartelijk dank