• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarschuwing bij wijziging beschermde cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marrosi

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2003
Geachte Dames en Heren,

Deze macro zoekt de datum van vandaag en beschermt daarna de 6 volgende rijen tegen updates

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Dim rng As Range
Dim rng2 As Range
'------------ zoek in kolom 1 de cel met de datum vandaag
Sheets("Sheet1").Select
Set rng = Sheets("Sheet1").UsedRange.Columns(1).Cells.Find(Date)
'------------ maak de protected range
Set rng2 = rng.Resize(6, 1).EntireRow
'------------ controleer als de actieve cell zich in de protected range bevind + boodschap
If Not Intersect(Target, rng2) Is Nothing Then
MsgBox "You are not allowed to enter data in this area", vbCritical
End If
End Sub

Voor zover ik weet wordt deze macro uitgevoerd bij iedere wijziging in het werkblad. Is dit juist?

Zal dit Excel niet nodeloos gaan belasten en trager maken?

Deze macro beschermt de “protected range” 100 % tegen updates maar dat is niet de bedoeling: eigenlijk zou het zo moeten zijn dat de gebruiker enkel een strenge waarschuwing krijgt indien hij een wijziging wil aanbrengen in de “protected range” en daana gewoon kan verder gaan. Hoe kan ik dit aanpakken?

Ps: een aantal HELP-MIJ-EXCEL-VBA-EXPERTS zal in bovenstaande macro zeker en vast delen van zijn/haar code terugvinden ..... waarvoor nogmaals mijn hartelijk dank

Deze macro beschermt de “protected range” 100 % tegen updates maar dat is niet de bedoeling: eigenlijk zou het zo moeten zijn dat de gebruiker enkel een strenge waarschuwing krijgt indien hij een wijziging wil aanbrengen in de “protected range” en daana gewoon kan verder gaan. Hoe kan ik dit aanpakken?

Verander "vbCritical" in "VbAbortRetryIgnore"
Deze codes staan ook in de VB help. Selekteer in je module het woord "MsgBox" en druk dan op F1.

vbOKOnly =Display OK button only.
VbOKCancel =Display OK and Cancel buttons.
VbAbortRetryIgnore =Display Abort, Retry, and Ignore buttons.
VbYesNoCancel =Display Yes, No, and Cancel buttons.
VbYesNo =Display Yes and No buttons.
VbRetryCancel =Display Retry and Cancel buttons.
VbCritical =Display Critical Message icon.
VbQuestion =Display Warning Query icon.
VbExclamation =Display Warning Message icon.
VbInformation =Display Information Message icon.

Bedankt Jhon,

Dankzij jou hulp ben ik een hele stap vooruit gekomen.
De VB-helpfiles staan jammergenoeg niet op mijn oude laptopje met zijn zeer beperkt hard schijfje.

Kan jij mij eventueel een goed boek i.v.m. VBA aanraden? Ik weet dat er een massa uiterst nuttige informatie te vinden is op het internet maar in mijn persoonlijk geval zou een goed boek ook heel erg praktisch kunnen zijn.

Groetjes - Marrosi

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan