waarschuwing geven bij opzoek opdracht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rommyke

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2007
Hallo ,

Als uitbreiding op een vorige gestelde vraag van mij :

In mijn form heb ik een zoekknop .
Ik heb 3 zoekcriteria die niet verplicht zijn om in te vullen .

De gevonden records die overeenkomen met de zoekcriteria komen in een listbox te staan .

Nu zou ik graag 2 waarschuwingen krijgen bij bepaalde acties

1) Als ik geen criteria heb ingevuld zou ik een msg willen krijgen dat bv U heeft geen Criteria ingegeven , het zoeken kan lang duren , Wilt u verder ?

2) Als ik een zoek criteria ingeef en er is niks gevonden volgens deze criteria wil ik ook een msg met bv de door u ingegeven criteria heeft niks opgeleverd.

Ik heb al van alles geprobeerd en geraak er niet uit. ( Tardis ,is geen schoolopdracht hoor :p )

Volgende code heb ik ook eens bij Cmd_Zoeken gezet
Code:
Dim Zoekwaarde As Integer

Zoekwaarde = Me.IstSelection.ItemData(Me.IstSelection.ListIndex)

If Zoekwaarde  = 0 Then
        MsgBox "Er zijn geen werknemers gevonden met de door u ingegeven zoekcriteria!",  vbOKOnly, "Zoeken"
Call Cmd_annuleren_click

Heb een voorbeeldje toegevoegd

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Vraag 1

Kun je in jouw geval (dus niet altijd) checken via IsNull:

Code:
If IsNull(txtbox1) AND IsNull(txtbox2) AND IsNull(textbox3) Then
Msgbox "blablabla"
End If

Vraag 2

Gebruik de eigenschap ListCount:

Code:
If Me.lstLijstje.ListCount = 0 Then
MsgBox "Niets gevonden"
End If

Zelf even aanpassen en ook even zelf uitpuzzelen waar je in je huidige code het beste deze code toevoegt.

Zou toch eens nadenken om terug plaats te nemen in de schoolbanken en een cursus VBA te gaan volgen ;)
Even dserieus, ik zou dat zeker overwegen.
Veel van je vragen zijn VBA specifiek, als je daarmee doorgaat zul je beter zelf VBA kennis eigen (gaan) maken.

Groet,

Tardis

Zou toch eens nadenken om terug plaats te nemen in de schoolbanken en een cursus VBA te gaan volgen ;)
Even dserieus, ik zou dat zeker overwegen.
Veel van je vragen zijn VBA specifiek, als je daarmee doorgaat zul je beter zelf VBA kennis eigen (gaan) maken.

Tardis, bedank voor de snelle hulp.

Tot voor 3 a 4 weken had ik access nog nooit geopend.
Heb door U en Guus en heel veel bijgeleerd.Leer wel vrij snel bij opgebied van pc .
Maar je zit natuurlijk met vele vragen op een bepaald moment , ook al gaat het over een prulleke.
Cursus VBA zou ik graag willen volgen.Altijd al gewild , enkel nu ff heel veeeeeeel tijd te weinig.
Ben vroeger al eens begonnen aan zelfsstudie maar ook toen al te weinig tijd.
Een mens wil dan ook zoveel doen he.:D

Laatst bewerkt:
Dat ken ik, erg druk en dus moet je prioriteiten stellen ;)
En als je nu VBA stuff door kunt schuiven naar een forum, tja, daar is zo'n forum nu eenmaal voor, toch (met grenzen uiteraard) :D

Vermits je Engels redelijk is, op dit forum (in mijn optiek met stip het allerbeste forum op Office gebied)

www.utteraccess.com

kun je een berg aan informatie vinden, ook mbt VBA.
Lastigste is nog, gezien de vele topics, om een zoekvraag handig te formuleren :D

Groet,

Tardis

Zoekopdracht

Nog een kleine aanvulling: als een gebruiker een message box krijgt als er geen records zijn die aan een zoekcriterium voldoen, klikt hij zich suf, naar RSI. Het is daarom handiger, een aparte texbox te maken, waarin de boodschap komt te staan dat er geen records zijn. In rood, zodat hij opvalt!
NdT

Dat ken ik, erg druk en dus moet je prioriteiten stellen ;)
Jammer genoeg wel Tardis, zou nog veel willen doen
En als je nu VBA stuff door kunt schuiven naar een forum, tja, daar is zo'n forum nu eenmaal voor, toch (met grenzen uiteraard) :D

Zeker als je er een paar kanjers hebt bij zitten ;)

(in mijn optiek met stip het allerbeste forum op Office gebied)
www.utteraccess.com
kun je een berg aan informatie vinden, ook mbt VBA.
Merciekes voor de tip , ga ik zeker naar kijken

Wat betreft uw code over mijn eerste vraag :

Code:
If IsNull(txtbox1) AND IsNull(txtbox2) AND IsNull(textbox3) Then
Msgbox "blablabla"
End If

Heb ik ook veranderd naar Len , als ik de zoekactie al 1 maal gebruikt had stond er niet meer nul in mijn tekstvelden maar waren mijn tekstvelden gevuld met een string waardoor code niet meer werkte na 1 zoek actie .(uit een vroegere topic door de master himself) ;)
Onderstaande code is het nu geworden

Code:
If Len(Me.txtAchternaam & "") = 0 And Len(Me.txtAchternaam & "") = 0 And Len(Me.txtStam_Nr & "") = 0  Then

If MsgBox("U heeft geen zoekcriteria geselecteerd, de zoek actie kan enige tijd duren " & vbCrLf & "Wenst u hiermee verder te gaan?", vbYesNo + vbDefaultButton2, "Waarschuwing") = vbNo Then

Alles werkt nu hoe het moet , maar ik heb nu wel een deel dubbel in mijn codes staan door al mijn IF en Else statements. Is volgens mij te vereenvoudigen maar ben er nog niet uit.
Nog beetje verder zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan