Waarschuwing: Verkenner probleem.

Voort005

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2018
Ik heb een grote database waarin ik een link heb staan naar een externe SSD met de bijlagen.
Had begrepen dat aantal bestanden in een map voor "Windows" vrijwel onbeperkt is.
Voor "Windows" kan dat zo zijn zijn maar voor de Verkenner niet.
Heb een map met 37000 bestanden, die plotseling niet meer leesbaar was, heb ik via eigenschappen kunnen herstellen.
De backup duurt alleen eenhalf uur langer..

Advies van CoPilot, maak een map niet groter dan 10000 bestanden, voor verdere uitleg vraag CoPilot.
Wederom dank aan CoPilot.

Ik snap niet helemaal wat je vraag doet in het Access forum; nog afgezien van de vraag of het slim is om 37k bestanden in één map te zetten: (daggut nie) gebruik je in Access de Verkenner toch niet om de linkjes te openen?

Even ChatGPT geraadpleegd, en die beweert net toch wat anders.

Er is geen harde, vaste limiet in Windows Verkenner voor het aantal bestanden in een map — maar in de praktijk loop je wel degelijk tegen grenzen aan.

Kort gezegd:
  • Technisch: miljoenen bestanden zijn mogelijk (afhankelijk van het bestandssysteem zoals NTFS).
  • Praktisch: Verkenner wordt traag of loopt vast bij veel minder.

Wat gebeurt er in de praktijk?​

• Tot ±10.000 bestanden → meestal nog prima werkbaar
  • 10.000 – 100.000 bestanden → merkbare vertraging (laden, sorteren)
  • 100.000+ bestanden → grote kans op vastlopers of extreem traag gedrag
Dit komt omdat Verkenner:
  • thumbnails genereert
  • metadata uitleest
  • sorteringen toepast in geheugen

Belangrijke factoren​

De “limiet” hangt sterk af van:
  • je RAM en CPU
  • type bestanden (foto’s = zwaarder dan .txt)
  • of thumbnails aan staan
  • schijfsnelheid (SSD vs HDD)
Kortom, je zal tegen een limiet aanlopen ontstaan uit één of andere factor uit je pc. Thumbnails genereren kan inderdaad even duren, en is vaak een vertragende factor, al worden de bestandsnamen gewoon geladen. Maar waarom zou je zoveel bestanden in een map willen plaatsen? Ik kan me alleen indenken dat dit enkel gebeurt vanuit automatische processen. En dan zal het een map zijn die je niet tot zelden zal uitlezen.

Ik denk dat mailservers wel onder dit kopje kunnen vallen, als die elke mail opslaan in een apart bestand.

Beste Octafish, het is geen vraag, wil alleen de mede forumgebruikers laten weten waar ik tegenaan ben gelopen. Wat betreft Access heb ik aangegeven dat het om een grote database gaat waar linkjes staan naar de externe SSD. Wat betreft 37K in een map: nou dat sluipt erin he. Wat betreft op link klikken, weet jij wat Windows gebruikt om het betreffende document te zoeken?
Bericht automatisch samengevoegd:

Beste Aar, Copilot zegt ongeveer hetzelfde. maar gaf ook aan dat er omstandigheden kunnen zijn dat bestanden onleesbaar maakt, hetgeen mij is overkomen. Ik gebruik Windows 11 en Office 365.

Laatst bewerkt:
Het ligt echt aan diverse factoren, zoals ik al zei. Maar als je zoveel bestanden in een map hebt, dan kan je er wel van uitgaan dat Windows een beetje 'laggy' aan zal voelen. Verder kan je in Taakbeheer zien hoeveel CPU en geheugen je computer slurpt.

Attent dat je dat doet, maar in mijn ogen is wel te verwachten als je grote hoeveelheden aan data verwerkt. Tja, ook als je gigantisch veel geheugen gebruikt, zal Windows wat trager reageren. Of als je SSD zo goed als vol zit, dan zal Windows ook niet meer vlot reageren.

Ik kan er eerlijk gezegd niet veel chocola van maken. Je hebt bestanden kunnen herstellen via de optie "eigenschappen"? Daar zou ik dan graag meer van weten.

Topic verplaatsen naar “windows” en bijna iedereen is blij?

Terug
Bovenaan Onderaan