"Wachten op netwerk" probleem met Belgacom ADSL via Philips SNA6600 draadloze router

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cold
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Cold

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2009
Ik heb een probleem met draadloos internet op een ASUS laptop. Het internet is Belgacom ADSL (België) via een draadloze Philips SNA6600 18 (2P) router van Belgacom. Het heeft altijd veel moeite gekost om er een draadloze verbinding te maken (pc opnieuw opstarten, netwerk herstellen, draadloze adapter uit/in schakelen,...). De verbinding is beveiligd via WPA. Na enkele malen proberen lukt het meestal wel eens.

Als ik inlog op de router via een kabel is er verbinding met ADSL. OP de laptop heb ik verbinding met de router (signaalsterte is uitstekend tot zeer goed) maar het probleem is telkens "wachten tot het netwerk klaar is" op "IP adres vernieuwen" waar hij blijft hangen.

Wat heb ik al gedaan:

1. Router gereset (hardware + software) + firmware update. Draadloze verbinding op de pc gewist.
2. Verbinding inclusief WPA codering opnieuw ingesteld.
3. MAC adres filtering op de router staat af.
4. Firewall op de router staat af.
5. IP / DNS op de pc staan op automatische configuratie
6. Met de firewall op de PC af is er ook geen verbetering.
7. Chanel van de router gewijzigd (1,6,11)

Iemand een idee naar de oorzaak en oplossing voor dit probleem ?

Dank u wel.
Cold.

Hi,
De firewall zou ik niet uit zetten... :-)
Zowel op je pc als op je router kun je beter een firewall aan hebben staan. MAC adress filtering aan zodra alles werkt is ook beter.

Heb je een handleiding van je router? Ik vond wel iets op internet maar dat was niet echt duidelijk (in een forum)...

Het lijkt er op dat je router te kort wacht met het maken van een verbinding met je laptop (?).
Normaal zijn de standaard instellingen ok maar als je een trage of slechte verbinding (provider?) hebt...

Zoek in je handleiding eens naar "leastime" en zet die op een hogere waarde. Misschien dat het helpt.
Maar dit soort dingen zijn op afstand erg lastig te doen.

Iig helpt het niet wat je in punt 1, 3, 4, 5, 6 en 7 hebt gedaan v.w.b. jouw probleem.

Laatst bewerkt:
Ik vind ook niet direct een handleiding van deze router. Best vervelend.

De "leadtime" heb ik gecontroleerd. Stond op 2 dagen (lijkt me voldoende), maar gewijzigd naar "oneindig" maar zonder resultaat.

Ik heb net nog wat dingen gecontroleerd. Bij het maken van de verbinding blijft hij hangen bij "wachten op netwerk". Dit lijkt me eerder een probleem met het IP/DHCP/DNS adres ... Als ik met dezelfde laptop op een onbeveiligd netwerk van de buren inlog heb ik dadelijk verbinding. Op onze router lukt het slechts sporadish.

Kan er nog iemand helpen bij het oplossen van dit lastige probleem ?

Ik zou inderdaad denken dat het een DHCP probleem is.
Wat ik (dus) zou doen is afzien van DHCP en een vast ip-adres instellen op de draadloze netwerkkaart.
Natuurlijk een ip-adres kiezen dat in hetzelfde netwerk ligt als de router via DHCP uitgeeft, maar niet hetzelfde ip-adres is als die van de router zelf (bijvoorbeeld eindigend op .253, wat een 'veilig' laatste octet is voor alle routers die ik ken die subnetmasker 255.255.255.0 gebruiken).

Dan natuurlijk het juiste subnetmasker instellen, het LAN ip-adres van je router als standaardgateway instellen en als DNS-servers raad ik aan die van Google in te stellen:
8.8.8.8
en
8.8.4.4

Kijk maar of dat wel goed werkt.

Succes,

Tijs.

Ik veronderstel dat ik de DHCP dan moet uitschakelen ?

Je zegt "dan natuurlijk het juiste subnetmaker instellen". Bedoel je dit als 255.255.255.0 op de draadloze kaart ?

Kan het geen kwaad om de DNS van google te gebruiken op gebied van beveiliging ?

Als ik het commando IPCONFIG gebruik, dan krijg ik soms "medium ontkoppeld" als antwoord. Is dit een teken dat de draadloze adapter van de PC niet correct werkt ?

Ik ga bovenstaande in ieder geval al eens proberen ...

Medium ontkoppeld geeft aan dat er geen (draadloze of bedrade) link is. Als dat bij de draadloze adapter staat dan zou dat niet in overeenstemming zijn met je verhaal over goede ontvangst...
[Natuurlijk staat er medium ontkoppeld bij de bedrade verbinding, want die heb je niet aangesloten.]

Als je een vast (IPv4) ip-adres invult, dan moet het ip-adres, het subnetmasker en de standaardgateway goed staan.
subnetmasker is bij zo'n beetje alle thuisrouters 255.255.255.0, dus dat zou je moeten instellen (anders spiek je even met IPCONFIG bij een pc/laptop die wél al een werkende bedrade/draadloze verbinding met de router heeft.)
standaardgateway is het LAN ip-adres van je router
ip-adres moet een uniek netwerkadres zijn (vandaar de suggestie die te laten eindigen met .253), maar wel in het netwerk van je draadloze router.

DNS server van Google gebruiken is veilig.

Succes,

Tijs.

Vergeet maar wat ik zei van "medium ontkoppeld". Dit probleem is ondertussen opgelost en de verbinding tussen de laptop en de router is altijd zeer goed tot uitstekend.

Bovenstaande aanwijzingen werken perfect (zelfs met automatische IP / DNS configuratie). Een firewall / MAC adres filter erbij werkt nog altijd perfect. De laptop maakt automatisch verbinding bij het opstarten zonder enig probleem.

Wanneer de WPA beveiliging word ingeschakeld komt het probleem "wachten op netwerk" regelmatig terug en bij het opstarten word niet altijd automatisch verbinding gemaakt. Als de laptop / router dan eens herstart word bestaat de kans dat het terug werkt. Soms werkt het terug van de 1e keer, soms moet je 5 keer proberen. Het probleem zit dus 100% zeker bij de WPA beveiliging. Ik zou graag WPA gebruiken en geen WEP.

Automatisch verbinding maken met netwerk is aangevinkt in de opties.

Instellingen die ik gebruik. Zijn toch correct ?

PC

Netwerkverificatie: WPA-PSK
Gegevensversleuteling: TKIP
Sleutel: "paswoord"
Bevestiging sleutel: "paswoord"

Router

Security: WPA only
Cypher suite: TKIP
Authentication : pre shared key:
Pre shared key type: passphrase
Pre shared key "paswoord"
Group key re-keying: per 86400 sec / per 1000K packets / disable

Het paswoord (pre shared key) heb ik al in kleine en in hoofdletters geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.

Met group key re-keying op86400 / sec is er net hetzelfde probleem.

Heeft er iemand nog een idee naar de oplossing hiervan ?

Thx
Cold

Laatst bewerkt:
Ondertussen nog wat dingen geprobeerd...

1. Driver van de wireless ontvanger op de pc geupdated ... nog steeds het "wachten op netwerk" probleem met de WPA versleuteling.
2. WPA uitgeschakeld. WEP beveiliging ingeschakeld en dit werkt perfect. Maakt ook automatisch verbinding bij het opstarten.

Ik zou toch graag terug WPA gebruiken omwille van de veiligheid.

Heeft er nog iemand een idee naar de oorzaak van dit probleem ?

Thx
Cold

a. Welk besturingssysteem draait er op je pc?
b. Hebben iphone's en andere draadloze systemen geen probleem te verbinden?
c. Welke driver heb je toegepast?
d. Welke draadloze ontvanger heb je in de pc?

Tijs.

Tijs,

Bedankt al voor de hulp. Zie onderstaande antwoorden.

a. Welk besturingssysteem draait er op je pc? Windows XP Professional SP3
b. Hebben iphone's en andere draadloze systemen geen probleem te verbinden? Geen idee, heb ik niet
c. Welke driver heb je toegepast? Huidige versie is 5.0.0.107 - 29/6/2006
d. Welke draadloze ontvanger heb je in de pc? Atheros AR5006EG

Thx.
Cold

Tsja, die driver is niet echt recent, he. Ik vermoed [ik weet het wel bijna zeker] dat het aan de driver ligt.

Probeer deze driver als je een driver-only driver wilt hebben (dus dat je verbindt op de standaard Windows XP manier).
Probeer deze driver als je er ook een eigen verbindingssoftware vanuit de driver bij wilt hebben (dus dat je níet de standaard Windows XP manier gebruikt maar de bij de driver geleverde utility-software).

Succes,

Tijs.

De reden dat ik een oude driver opgaf, is dat ik de originele er weer heb opgezet. Een andere die ik van het net haalde had met WPA geen beter resultaat.

Ik heb jouw "driver only" geinstalleerd er zat dan op versie 5.3.0.35 - 5/4/2007. Met WEP werkt hij perfect. Met WPA komt het "wachten op netwerk" probleem terug. Na installatie de pc terug opgestart en had geen verbinding, zelfs niet na 5 keer "manueel verbinging maken" te gebruiken of zelfs het paswoord opnieuw ingeven had geen effect. Pc opnieuw opgestart en toen was er plots wel verbinding, nog eens opnieuw opgestart en toen liep het weer mis.

WPA weer uitgeschakeld en WEP ingeschakeld en toen werkte het weer perfect.

Cold

Dan kun je (natuurlijk) nog die andere driver proberen. Je hebt daarin, na het uitpakken van het .zip bestand en het starten van setup.exe in de Install_CD submap, 2 keuzes:
a. Alleen de installatie van de nieuwe driver ("Alleen stuurprogramma installeren")
b. Je installeert én de nieuwe driver én een verbindingen-utility ("Clienthulpprogramma's en stuurprogramma installeren"). Gebruik daarna het geïnstalleerde clienthulpprogramma voor instellen van een draadloze verbinding etc., niet de 'XP-manier']

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ondertussen heb ik nog een veel recentere driver gevonden (9.2.0.104 - 5/11/2010) en deze heeft net hetzelfde "wachten op netwerk" probleem met WPA beveiliging. Met WEP werkt het, met WPA niet.

Ik ben eigenlijk geen fan van nog eens een extra programma te gebuiken (buiten XP) om de verbinding te maken. Ik ga er WEP laten opstaan, samen met een firewall, MAC adres filtering en nog wat opties. Wie WEP kan kraken, kan WPA ook kraken volgens mij. Ik ga alles dus laten zoals het nu is.

Bij deze ga ik de vraag dan ook afsluiten.

Moest er nog iemand dit lezen en een andere oplossing hebben, dan mag je altijd een PM sturen.

Toch bedankt
Cold

Die van mij is 9.2.0.234, en je bent niet verplicht de verbindingen-utility erbij te installeren. Maar goed, jouw feestje, en goed dat je in ieder geval gekozen hebt voor een oplossing.

Tijs.

Tijs,

Oké, dan ga ik één van de volgende dagen nog een laatste poging doen zoals je hierboven beschrijft met de 9.2.0.234 driver. Ik laat nog waten wat het resultaat is.

Nog steeds "wachten op netwerk" hetzelfde probleem met de 9.2.0.234 driver met de WPA beveiliging.
Bij deze ga ik er dan ook mee stoppen.

Toch bedankt voor de hulp.

Cold.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan