wachtwoord op formelier

Status
Niet open voor verdere reacties.

RSpan

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2009
Berichten
166
Hoi, hoi Access gebruikers

ik wil graag een formulier met een wachtwoord beveiligen.
dit formulier wordt vanuit het schakelbord gestart.
weet iemand of dit mogelijk is.

het is dus niet de bedoeling dat de volledige database beveiligd wordt maar alleen één formulier.

groetjes

René
 
Hoi Greenery

ik heb je downloadoptie prima kunnen gebruiken.
ik heb het programma aangepast aan mijn situatie.
hierbij mijn oplossing misschien kan iemand anderes dit ook nog gebruiken

nogmaals bedankt
groet
René
Bekijk bijlage passwordtest.zip
 
Ik wil deze graag gebruiken, maar als ik de bestaande froms in mijn database kopieer en wil testen krijg ik een foutmelding. Ik gebruik een engelse versie van Access, mocht dit wat uitmaken.

Compiler error (Variable not defined) in dit stukje:
--
Private Sub Form_Load()

gOkToClose = False
' number of tries
gintPasswordFlag = 1
--

ik heb niets veranderd, ik probeerde het alleen uit. Zelf zou ik graag een 'afgeslankte' versie gebruiken. Kan iemand hierbij helpen?
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk heb je bovenin het formulier waar de code staat deze regel staan:
Option Explicit
Dat betekent, dat je variabelen moet declareren voordat je iets kunt toewijzen aan een variabele. (gezien de foutmelding is dat wat er gebeurt).
De regel waarin de fout optreedt zal geel gemarkeerd zijn als je 'm uitvoert. Daarin staat de naam van de gebruikte variabele.
Ofwel: declareer aan het begin van de procedure de variabele op de volgende manier
Code:
Dim gintPasswordFlag as Integer
Ofwel haal de regel Option Explicit weg. Dan wordt er niet meer gekeken naar de declaraties, en worden standaard instellingen gebruikt.
 
Bedankt, ben er bijna (hoop ik). Uit alle forms heb ik die regel geschrapt en nu werkt het, behalve dan dat ik de foutmelding krijg:

error 2501: De actie close is geannuleerd

Vervolgens staan de formulieren open en zit alles vast...

Heb je daar nog een tip voor?
 
Uit alle forms heb ik die regel geschrapt
Eigenlijk hoop je er natuurlijk op dat de vraagsteller alsnog zijn hele procedure doorloopt, en netjes de variabelen declareert... ;) Dat valt namelijk verre te prefereren boven het ongecontroleerd gebruik van allerlei variabelen. Maar die keus ligt uiteraard bij jou...

De foutmelding kan verschillende oorzaken hebben; om daar iets zinnigs op te zeggen moet ik wat meer weten van wat je op dat moment op het formulier aan het doen bent. Nogmaals: probeer eerst je variabelen goed te declareren, dus tekstvariabelen als String, en numerieke variabelen als het juiste getaltype. Met <Foutopsporing>, <db compileren> zoekt Access alle fouten in de code voor je op, zoals verkeerde variabelen etc. Als je dat gedaan hebt, weet je veel beter waar de fout zit.
 
Nou ik begrijp dat het voor de kenner vast heel frustrerend is om een beginner zo te zien prutsen met dit :) Je laatste reactie is echt geheimtaal voor me en ik kan er dus weinig mee.

Vraag blijft: hoe kan ik een klein gedeelte van een database/schakelbord 'beveiligen' op een eenvoudige manier. Ik ben op het werk beperkt aan allerlei kanten (netwerk/niet zo slimme collega's/lezers en gebruikers/oude software) en zelf is de kennis ook nog niet heel groot.

Wat ik graag zou willen, en dacht te vinden in dit voorbeeld.
Ik heb een schakelbord met twee knoppen naar formulieren met informatie (kunnen mensen lezen, niets aan veranderen).

Ik wil een derde knop op het schakelbord voor het openen van een tweede schakelbord. Voordat dit schakelbord geopend wordt moet een pop-up schermpje verschijnen waar je een wachtwoord moet invullen (user naam is niet nodig). Tevens een "Ga verder" (daar druk je op na het invoeren van het wachtwoord in het tekstvak) en een "Einde" knop (voor diegene die niet meer willen/venster sluiten).

Luxe is als er een berichtje komt bij een foutief wachtwoord, maar is niet echt nodig.

Er is geen limiet nodig wat betreft het aantal maal proberen in te loggen (3 keer fout bv). Mensen mogen eindeloos proberen. Is het wachtwoord goed, dan verschijnt het tweede schakelbord. Op dit schakelbord staan knoppen die verwijzen naar formulieren waar je dingen kunt toevoegen en verwijderen.

Ik zou graag weten wat ik daarvoor moet aanmaken.
Een formulier met tekstvak en twee knoppen? En kan het dan met een macro?

Benieuwd naar de reactie.
 
De aanwijzingen die ik gaf moet je uitvoeren in het VBA scherm van het formulier. Omdat je er wel in geslaagd bent om Option Explicit te verwijderen, ging ik er van uit dat je met de menustructuur van het VBA scherm wel uit de voeten zou kunnen. Inderdaad, je kunt wel eens teveel verwachten van een vraagsteller ;)
Dus probeer dat eerst eens om de fout op te sporen: in het VBA scherm (<Alt>+<F11> is de toetscombinatie) kies je <Foutopsporing>, <db compileren...>. Access gaat dan op zoek naar plaatsen waar een fout zit in de code. Dat kan overigens ook op plekken zijn waar je ze niet zou verwachten, bijvoorbeeld een ander formulier. Pas als alle problemen zijn opgelost, heb je kans dat je code goed gaat werken.
Als je er niet uit komt, mag je de db ook (bij voorkeur in 2003 format) posten; dan kunnen wij de controle wel uitvoeren.
 
Bedankt voor het aanbod, maar ik heb inmiddels iets wat voldoet. Gevonden via:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/340686-wachtwoord-gebruiken

Ik ben afgestapt van het idee van twee schakelborden. Ik heb nu 1 link (Edit database-achtig) naar een formulier dat op bovenstaande manier een wachtwoord heeft. op dat formulier zet ik links naar dingen die aangepast kunnen worden (andere formulieren). Als mensen die andere formulieren sluiten komen ze terug in het algemene Edit-formulier en kunnen ze desgewenst nog andere zaken aanpassen. In het eerste idee zouden mensen terugkeren naar het eerste schakelbord en weer opnieuw moeten inloggen wat nodeloos irritant is en overbodig klikken.

Misschien niet de beste oplossing, maar voor nu voldoet het bij mij wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan