Nou ik begrijp dat het voor de kenner vast heel frustrerend is om een beginner zo te zien prutsen met dit

Je laatste reactie is echt geheimtaal voor me en ik kan er dus weinig mee.
Vraag blijft: hoe kan ik een klein gedeelte van een database/schakelbord 'beveiligen' op een eenvoudige manier. Ik ben op het werk beperkt aan allerlei kanten (netwerk/niet zo slimme collega's/lezers en gebruikers/oude software) en zelf is de kennis ook nog niet heel groot.
Wat ik graag zou willen, en dacht te vinden in dit voorbeeld.
Ik heb een schakelbord met twee knoppen naar formulieren met informatie (kunnen mensen lezen, niets aan veranderen).
Ik wil een derde knop op het schakelbord voor het openen van een tweede schakelbord. Voordat dit schakelbord geopend wordt moet een pop-up schermpje verschijnen waar je een wachtwoord moet invullen (user naam is niet nodig). Tevens een "Ga verder" (daar druk je op na het invoeren van het wachtwoord in het tekstvak) en een "Einde" knop (voor diegene die niet meer willen/venster sluiten).
Luxe is als er een berichtje komt bij een foutief wachtwoord, maar is niet echt nodig.
Er is geen limiet nodig wat betreft het aantal maal proberen in te loggen (3 keer fout bv). Mensen mogen eindeloos proberen. Is het wachtwoord goed, dan verschijnt het tweede schakelbord. Op dit schakelbord staan knoppen die verwijzen naar formulieren waar je dingen kunt toevoegen en verwijderen.
Ik zou graag weten wat ik daarvoor moet aanmaken.
Een formulier met tekstvak en twee knoppen? En kan het dan met een macro?
Benieuwd naar de reactie.