wat betekent

Status
Niet open voor verdere reacties.

BreVDD

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2009
Wat betekent: std::stringstream ss

Ik heb al overal gezocht op google enz. maar ik snap er nix van.

Graag uitleg.

groetjes

Waar ik persoonlijk stringstreams voor gebruik, is om bijvoorbeeld 'stream operators' te gebruiken op strings.

Stel je voor: Je moet uit een CSV file (Comma seperated values (van excel o.a.)) een regel lezen en iedere waarde op het scherm tonen op een nieuwe regel. Normaal zou je dan zo iets moeten doen:
Code:
    string str = "dit;is;een;csv regel;";
    int begin = -1, end = 0;
    while (end != string::npos){
        end = str.find(";",begin + 1);
        cout << str.substr(begin + 1, end - begin - 1) << "\n";
        begin = str.find(";",end);
    }

Zoals je ziet is dit lelijk en foutgevoelig. Nu is er de prachtige "getline" functie, die een op 'tokens' kan zoeken, maar helaas werkt deze alleen op streams. Dus: we maken er een stringstream van. Dan komt er deze code uit:

Code:
    string str = "dit;is;een;csv regel;";
    string woord = "";
    stringstream my_ss(str);
    while (getline(my_ss,woord,';')){
        cout << woord << "\n";
    }

Ziet er iets logischer uit niet?

Ikzelf gebruik een stringstream altijd wanneer ik typeconversies van basistypes moet doen, Aangezien deze manier van casting templated en zo goed als failsafe kan werken..

@BreVDD: Uit je vraag blijkt dat je niet weet wat een variabele is, terwijl dat echt wel het 1ste (oke 2de) is wat je zou moeten leren in elke programmeertaal... Ik zie dat je ook al een vraag stelde over het gebruik van de muis/grafisch werk. Hoe er rekening mee dat C++ een van de 'traagste' programeertalen is voor je grafisch resultaat kan krijgen.

Ook raad ik je aan om eerst eens een goede tutorial door te nemen, bvb deze starter van cprogramming.com. Uiteraard kan je hier vragen stellen als je iets van die tutorials niet begrijpt, maar ze zullen al antwoorden geven op je meest eenvoudige vragen die je nu hebt over variabele/functie etc..

Ikzelf gebruik een stringstream altijd wanneer ik typeconversies van basistypes moet doen, Aangezien deze manier van casting templated en zo goed als failsafe kan werken..

@BreVDD: Uit je vraag blijkt dat je niet weet wat een variabele is, terwijl dat echt wel het 1ste (oke 2de) is wat je zou moeten leren in elke programmeertaal... Ik zie dat je ook al een vraag stelde over het gebruik van de muis/grafisch werk. Hoe er rekening mee dat C++ een van de 'traagste' programeertalen is voor je grafisch resultaat kan krijgen.

Ook raad ik je aan om eerst eens een goede tutorial door te nemen, bvb deze starter van cprogramming.com. Uiteraard kan je hier vragen stellen als je iets van die tutorials niet begrijpt, maar ze zullen al antwoorden geven op je meest eenvoudige vragen die je nu hebt over variabele/functie etc..

Ik weet wel wat een variabele is maar ik snapte niet echt wa tje dan kon doen met stream;)

Weet er iemand soms nog goede nederlandstale tutorials? voor C++

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan