Wat is de oorzaak dat een deel van Schijf C rood kleurt?

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,
Wat is de oorzaak dat het laatste gedeelte van Schijf C: rood kleurt?
Is dat ernstig, kan het verholpen worden?
Met vriendelijke groet
Dukkel
Rode gedeelte op schijf C 2026-04-22 210617.png

Ja, dat is meestal het geval, maar hoe kan ik die (of liever gezegd Dat gedeelte van schijf C: ) dan leeg maken?
Want zo te zien is het "Het Recovery gedeelte van C: Kingston (of wel de onderste regel in het rode kadar.

Schijf C 2026-04-22 212623.png
Bericht automatisch samengevoegd:

Ja, krullenbol dát is ook de rede dat ik dit aan de experts vraag.

Niet rommelen aan systeempartities!
Wat maken mensen zich toch zorgen over zo’n kleine partitie die helemaal aan het einde zit.

Zou een schone installatie van Windows helpen, want mijn andere PC heeft dit fenomeem niet

Hoewel de schijfletter niet zichtbaar is, is dit de zogenaamde Recovery Partition . Windows zet hier speciale hulpprogramma's op die je kunt gebruiken als je computer niet meer goed opstart of als je Windows opnieuw wilt installeren . Denk ik.

Ja, dat is ook precies de rede dat ik m'n zorgen hierover maak. Als hij te vol is kon je wel eens problemen krijgen als de PC hersteld moet worden.
Daarom mijn vraag: "zou een schone installatie helpen dat Recovery-gedeelte kleiner van afmetingen te krijgen"

Hij is helemaal niet té vol, backup-app geeft dit foutief & verwarrend weer, geen zorgen maken over die 1G paritie, er komen geen bestanden meer bij,

Er is totaal niets aan de hand en een zeer gebruikelijke zaak veroorzaakt door Windows Updates of back-upsoftware van derden. Het is veilig dit zo te laten. Wat je kunt wel kunt doen is een schijfopruiming uitvoeren. Kies de schijfletter indien aanwezig en > Eigenschappen > Schijfopruiming > Systeembestanden opruimen etc.

Schakel het maken van systeemherstelpunten voor de recovery disk uit. Deze zijn niet nodig voor de recovery drive. Verwijder eventueel aanwezige herstelpunten voor deze drive.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan