wat is sneller

Status
Niet open voor verdere reacties.

jhonnybos

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2003
He luitjes ik zit er over te denken om mijn pc te upgraden.

ik heb nu een amd athlon2000
gefroce4 mx440 en 256 ddram333.

ik wil graag de processor upgraden naar een amd 2600 of de videokaart veranderen in een geforce 4 ti4200 met een nieuwe 256ddram 400mhz geheugen kaartje .

maar nu is de vraag wqat kan ik beter doen optie 1 of 2:D

Ja ik kan er tot de amd athlon 3000 aan duzz moet een amd athlon 2600 ook wel kunnen .... heb laatst een nieuwe mobo gekocht vandaar dat ik dat wel kan:D

beeldkaart. Trouwens waarom zou je je cpu upgraden? Heb je dan een programma gevonden dat je niet kan draaien met je xp2000? :confused: Je cpu upgraden lijkt me echt geld weggooien... Je beeldkaart upgraden is alleen een goed idee als je in games geïntresseerd bent.

Je hebt al een goed systeem, ik zal wat anders van dat geld doen. (Misschien randapparatuur)

Geplaatst door WinME
Je hebt al een goed systeem, ik zal wat anders van dat geld doen. (Misschien randapparatuur)

Had dit gevoel eigenlijk ook, maar het is zijn geld he...

Aan jhonnybos:
Misschien is het handiger als je je complete systeem eens beschrijft...

Nou ik heb een
gigabyte ga-7vax moederbord
amd athlon 2000 palomino
geforce 4 mx440 64mb beeldkaart
256md ddram 333mhz
80gyg 7200rpm 8 mb cach

it is eigenlijk mijn pc

volgens mij een upgrade waar je nog wel wat plezier aan kan beleven is een goede PCI raid controller, een 2de identieke 80Gb 8Mb cache HD en dit dan alles in een Striping Raid Array...
War een snelheidswinst...

Indien echt spelletjesfanaat, wacht dan nog effe. Er gaan nieuwe directx9 compliant kaarten uitkomen, en als de prijs dan gezakt is...

BTW: Is de Geforce4 Ti4200 full Directx9 compliant? Dacht van niet...

Dan heb ik toch direkt 160gyg aan harde schijf ruimte.:confused: is wel een beetje veel maar ik wil wel snell:D

en hoe bedoel je met die video kaart ik weet dat er binnen kort nieuwe uitkomen maar met die geforce ti4200 (dacht het niet):confused:

Wel, het klopt dat je 160Gb aan schijfruimte hebt dan...
Hoe werkt het in het kort?
Wel, als je met 2 HD een Striping Raid Array maakt, gaat het in jou geval lijken alsof je 1 grote HD van 160Gb hebt. Geen nood, je kan die indelen (partitioneren) zoals bij een systeem met maar 1 HD. Als je bij zo een striping array nu bvb 300Mb aan gegevens van een cd-rom naar de HD schrijft, dan gaat dit parallel gebeuren. Dus, er wordt tegelijkertijd 150MB op de ene schijf, en 150MB op de andere weggeschreven. Ik moet je niet vertellen dat dit een enorme snelheidswinst oplevert...

Er is echter 1 nadeel aan verbonden. Indien er 1 van de 2 schijven faalt, is alle data verloren op de beide harde schijven. Dus de noodzaak dringt zich hier wel op om alles wat belangerijk voor je is te backuppen op cd-rw's... Verder niets dan goeds. Ik heb zo een array, het is gewoon bangelijk. Tijdens het laden vna games bvb, of het rippen van dvd's, is de snelheidswinst aanzienlijk. Een goede controller heb je al voor een 50 euro, en dan nog die 2de HD he...

Ja want ik had ook een 40 gyg ata 133 van maxtor en nu heb ik een 80gyg 8mb cach van western digital.

moet ik dan de zelfde schijf kopen ... want western digital bevalt me wel:D

! tip koop nooit een maxtor schijf heb er al twee nieuwe naar de dood gebracht ... western digital is goed

die grafische kaarten, wel ik bedoel dat het nu misschien een beetje zonde is van het geld. Een Ti4200 is een zeer goede kaart, maar ik dacht niet dat deze DirectX9 compliant was. Met het oog op toekomstige games die wel DirectX9 gaan gebruiken is dit wel spijtig. Ze zullen nog wel werken op die Ti4200, maar bepaalde effecten zal je niet kunnen gebruiken.

Vgl het een beetje met de Hercules Kyro2 beeldkaarten. Revolutionaire beeldkaarten, in die tijd voor weinig geld dezelfde kracht als een Geforce 2GTS, maar ze hadden geen hardware T&L engine. Achteraf bleken vele spellen deze T&L toch te gebruiken waardoor dat bij eigenaars van een Kyro 2 kaart sommige spellen zeer traag draaiden...

Ik weet niet of mijn uitleg zo een beetje duidelijk voor je is...

Geplaatst door jhonnybos
Ja want ik had ook een 40 gyg ata 133 van maxtor en nu heb ik een 80gyg 8mb cach van western digital.
moet ik dan de zelfde schijf kopen ... want western digital bevalt me wel:D

Het systeem zal wel werken met 2 verschillende schijven, maar je uiteindelijk resultaat is dat je dan voor de schijfruimte de kleinste schijf moet nemen maal 2. Dus indien je de combo van die 40 en die 80 neemt, zal je raid array maar 80Gb zijn. Zonde van de schijfruimte. Ook heeft je 80Gb die 8Mb cache en die 40 niet, dus dat is ook een voordeel dat je kwijt bent. Toch beter effe een 2de identieke schijf van 80Gb kopen naar mijn mening. Verkoop eventueel die 40 en recupereer zo een deel van de kost?

Nogmaals het systeem werkt optimaal indien je 2 identieke schijven koopt, dus zelfde merk en model...

ja die 40 ligt nu ng bij de maker (echt maxtor).
en die had ik al verkocht maar waar merk je het ng meer in ook als je een spel opstart of een film bekijkt

of een progamma instaleert

Gewoon, alles waar de Hd tussen komt. Bij een film zo niet. Hij zal niet haperen, maar de film speelt af op zijn snelheid, en 1 HD is al snel genoeg daarvoor...

duzzz een raid functie word mijn pc sneller van dan dat ik er een nieuwe processor of een nieuwe videokaart in doe... :thumb:

ik heb die 80 van nu ook in partities gedeelt..
moet ik dan all die partities weer verwijderen of formateren. de c schijf moet ik zoiezo formateren neem ik aan :confused:

Geplaatst door ojan
Een Ti4200 is een zeer goede kaart, maar ik dacht niet dat deze DirectX9 compliant was. Met het oog op toekomstige games die wel DirectX9 gaan gebruiken is dit wel spijtig.

Als je veel en graag spelletjes speelt lijkt mij de aanschaf van een (DX9 compliant, wat de Ti 4200 NIET is) videokaart het beste. Een processor-upgrade is weggegooid geld.

Ik heb zelf geen RAID, dus ik weet niet hoeveel sneller het is, (Ojan, is daar misschien ergens een vergelijkende test van, met dezelfde pc mèt en zonder RAID configuratie?) maar het klinkt veelbelovend. Alleen is het wel prijzig vanwege die tweede harddisk die je nodig hebt.

! tip koop nooit een maxtor schijf heb er al twee nieuwe naar de dood gebracht ... western digital is goed

Helemaal mee eens!!! :thumb:

Heb jij ook al twee maxtor schijven naar de dood gebracht...

ik wel en beide schiven waren maar een paar maadjes oud:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan