wat kan ik hiermee

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met CMD ga je naar het DOS schermpje. Dan geef je vanuit DOS het commando:

ipconfig /all

Je schrijft even alle instellingen op. Hier zie je ook het ip-adres van je internetmodem, waarschijnlijk heet dat daar gateway. Schrijf vooral het ipnummer op van je PC die daar genoemd staat als IP ADDRESS.

Daarna geef je het commando:

ipconfig /release

Hiermee (release betekent vrijlaten) wordt je IP-adres weer vrijgegeven. Dat betekent dat je PC het ip-adres op 0.0.0.0 zet of op een eigen intern 169.x.x.x nummer. Let op: Altijd als je bij ipconfig /all het adres 169.x.x.x ziet staan, dan weet je dat je PC op automatische IP staat en dat er blijkbaar geen signaal van een DHCP server is ontvangen voordat het IP nummer automatisch werd ingesteld. Een DHCP server deelt geldige IP adressen uit en zorgt ervoor dat ze niet dubbel worden uitgegeven. Als Windows XP en Windows 2003 op automatische IP staat en niet op tijd een DHCP server ziet, dan creeert het zelf een 169 nummer. (daar komen we later op terug bij de beveiliging van je linksys)

Nu het ip-adres is vrijgegeven (dan kan je dus met ipconfig /all zien of inderdaad het nummer eruit is) weet je ook dat inderdaad je PC op automatische IP staat.

De volgende stap is het commando:

ipconfig /renew

Renew vraagt om een nieuw IP-adres. Hij roept als het ware gewoon rond op het netwerk om een nummer en de eerste DHCP server die reageert daar krijgt hij het nummer van.

Als je nu het commando ipconfig /all geeft en je ziet dat je weer een geldig (niet 169-nummer) ip-adres hebt gekregen, dan weet je dat je modem/router de DHCP functie aan heeft staan. Dan hoef je ook niet meer in je configuratie van je modem te prutsen.

Hetzelfde doe je even als je die andere pc aansluit op je modem om te kijken of die ook van de DHCP server in je modem een adres accepteert.

Mocht je problemen ondervinden, kijk dan even in de eigenschappen (properties) van je netwerkinterface of er problemen zijn met de snelheid 10MB of 100MB. Misschien dat trouwens jouw hub niet 100MB maar 10MB is.

Breng maar verslag uit van je bevinding, dan gaan we daarna verder.

ik heb dit allemaal maar het adres is weer hetzelfde als voor heen dit staat er ip adress 10.0.0.154 en voor dat ik dat heb gedaan ook betekent dit dat DHCP aanstaat ? na de release stond er 0.0.0.0 En na de renew stond er weer 10.0.0.154

Laatst bewerkt:
Perfect ! De DHCP doet zijn werk. Omdat je na 0.0.0.0 weer een mooi niet 169 nummertje kreeg weet je dat de DHCP een goed nummer heeft uitgedeelt. Het nummer ligt in het bereik van het nummer van je modem dat waarschijnlijk iets van 10.0.0.138 of 137 zal zijn. Gaat helemaal goed !

Nu moet je die HUB tussen de modem en je PC inzetten. Geen crosskabels gebruiken maar kijken wat er op die HUB staat of je er iets op staat wat de ingang is, waar je de modem op aansluit. Kijk of er op die HUB ook nog een schakelaartje zit. Iedere keer even het routinetje typen als je de netwerkkabel los hebt gehad of iets hebt veranderd:

ipconfig /all (controleer het adres)
ipconfig /release (kijk of hij vrijgeeft)
ipconfig / renew (en kijk of je weer een mooi nummetje krijgt)

Als het laatste niet het geval is dan heb je een probleem met je hub. Als het wel goed gaat sluit je die andere pc ook op die hub aan en kijk je terwijl de ene pc een mooi nummertje heeft of ook die ander pc met die routine een mooi nummertje krijgt..

Ik wacht af.

Laatst bewerkt:
ik zal het proberen wat me wel al is opgevallen is dat als ik het internet ding in mijn Hub steek dat de pc dan zegt Netwerk kabel is niet verbonden / aangesloten maar ik ga het nu eens proberen b.t.w zal het iets uitmaken Dat ik van modem naar hub een crossover Heb en naar de 2 pc's gewoon Een gewone utp kabel Cat 5 maakt dat iets uit nee hé ? of moet ik nog een utp kabel erbij kopen b.t.w 2 :P:P er zit een schakelaar onder de hub met uplink en Normal wat moet ik kiezen ? Er staat ook als ik release Doe : er kan geen enkele bewerking op lan verbinding worden uitgevoerd als het medium ervan niet is aangesloten

Laatst bewerkt:
Drie gewone UPT kabels. Cat5 is een kwaliteitsaanduiding voor het kopergehalte om een goede geleiding te veroorzaken om soringsvrij langere afstanden af te leggen dan de goedkope kabels. Een crosskabel gebruik je eigenlijk alleen als je twee pc's met elkaar verbind zonder iets ertussen. Bij de moderne routers (ik weet niet hoe oud je D-Link hub is?) en moderne hubs gebruik je geen crosskabels. je hebt hooguit een schakelaartje op je hub om hem op cross te zetten. Gewoon even e.e.a. proberen.

Dadelijk werkt het gewoon. Een extra netwerkkabeltje in huis hebben kan nooit kwaad om een storing te onderzoeken, ook als je straks draadloos gaat.

Als je straks draadloos gaat, dan ga je het beste je USB dingetje in een PC prikken en installeren met bijbehorende diskette/CD. Daarna actviveer je zo'n dingetje en moet je uitzoeken hoe je je linksys zo instelt (via een kabeltje) dat hij dat USB dingetje accepteerd en zelfs alleen DAT usb dingetje accepteerd dmv beveiliging op MAC adres. Het MAC adres van je active netwerkinterfaces zie je ook met ipconfig /all het heet daar physical address.

Dus ga eerst naar de winkel voor een niet-cross-kabeltje en dan horen we het wel weer....

Ok ik ga om 20 voor want dan kom ik er toch langs en om 16 : 10 reageer ik weer ;) alvast bedankt :D b.t.w k vind het dan wel raar dat als ik met de cross over kabel het modem met de hub verbind dat het lampje dan gewoon continu gaat branden en dat betekent dat het ok is ... Denk je echt dat het daar aan ligt:o

Laatst bewerkt:
overigens kan je ook met dat crosskabeltje proberen tussen modem en hub en kijken of je dmv dat schakelaartje het crosskabeltje ongedaan kan maken in die situatie.... Dat was maar even een idee om je niet op onnodige kosten te jagen.

min maal min = plus

Ik weet het echt niet waar het aan ligt, maar je moet dingen uitsluiten.

Laatst bewerkt:
Het nummer ligt in het bereik van het nummer van je modem dat waarschijnlijk iets van 10.0.0.138 of 137 zal zijn. Gaat helemaal goed !

Ja, het nummer van je router is 10.0.0.138
10.0.0.154 is ook een goed ip nummer.

ik heb nu de kabel gekocht maar het maakt niks uit t doet precies hetzelfde op de pc staat nog steeds dat er geen verbinding is met internet... ;)

Laatst bewerkt:
gdaan ff checken of dat helpt Edit : Nopee... K heb het verandert maar zonder resultaat Er staat dan weer er kan geen verbinding worden gemaakt met lan verbinding Rechtsonder... Dammm k heb al zoveel aanwijzingen gekregen maar het helpt niet... Jammer :( nog andere opties want k moet kunnen internetten op 2 tegelijk

Laatst bewerkt:
Reset die router eens.
Dan kun je de configuratie in.
Kijk of alles goed ingesteld is.
Dat was je tot nog toe niet gelukt is het niet? Anders heb ik het over het hoofd gezien.

Elise,

De modem/router doet het goed. Hij krijgt netjes een ip nummer toegewezen en kan ook de modem wel benaderen. Ik had begrepen dat hij zonder iets ertussen wel gewoon op internet kon, dus daar zit het probleem niet in. Het gaat hem erom dat hij de ethernethub achter de modem/router plaatst om twee pc's aan te sluiten. Zonder die hub gaat het prima maar met de hub niet. Hij heeft al met crosskabel geprobeert en zou het nog proberen met een gewone kabel die hij nog extra moest kopen. Ik heb hem ook aangeraden om met de crosskabel te proberen met het schakelaartje op de hub omgezet (cross en niet cross) blijkbaar heeft het niet willen baten. Ik denk dat of de hub kapot is, of dat de hub maximaal 10MB snelheid aankan en hij zijn netwerkkaarten op vast 100MB heeft staan of...................... dat het geen ethernethub is maar een UTP versie van een MAU, dus een tokenringhub. IBM heeft namelijk ook niet stil gezeten na die achterlijk grote zwarte stekkers. De laatste tokenring netwerkkaarten werden met UTP kabeltjes met RJ45 stekkertjes uitgerust.

Nou jongen, je kan nog even de snelheid van je netwerkkaart controleren (eigenschappen) en eventueel aanpassen , lager of hoger schakelen. Ik neem aan dat je modem automatisch snelheid aanpast. Als dat niet helpt, dan moet je het maar draadloos gaan doen, maar die spullen heb je toch al dus ga maar aan de slag daarmee

Je steekt zo'n USB ding in je PC nummer 2 terwijl je met PC nummer 1 met je kabeltje aan de linksys hangt. Op de Linksys staat een IP nummer om dat ding in te stellen. Gaat ongeveer zoals je je modem ook kon configuren. Inlognaam: admin, wachtwoord: admin als hij nog de fabrieksinstelling heeft. Op PC 2 doe je even als je dat USB ding hebt geinstalleerd met de diskette/CD en als hij actief is een ipconfig /all en schrijf je het physical address op van dat USB netwerkinterface. Kijk dus wel even goed dat je niet die van je vaste netwerkkaart staat op te schrijven. Dat briefje bewaar je goed voor als je de boel gaat beveiligen straks op MAC adres niveau. Ga op PC 2 bij de netwerken naar het icoontje van je USB dingetje (wireless of iets zal er misschien staan) rechter muisknop naar eigenschappen en kijk naar de instellingen dat je hem zo instelt dat je voorlopig ieder wireless netwerk accepteerd, ook als het niet beveiligd is. Als je dat niet doet gaat hij er waarschijnlijk maar 1 keer op het netwerk en daarna niet meer. Je moet namelijk eerst kunnen testen of het gaat werken. Later kan je in die eigenschappen aangeven dat je niet zomaar op ieder netwerk wil kunnen. Het spreekt voor zich. Als je dan een release geeft en een renew, terwijl je linksys in het stopcontact zit en met een normale niet-crosskabel aangesloten staat op je modem, dan zou je weer een mooi 10 nummertje moeten krijgen als hij verbinding heeft. Misschien kan het even duren voordat ze elkaar gevonden hebben.
Als het allemaal niet goed gaat kan je met PC nummer 1 even in de configuratie van de linksys gluren of er misschien iets beveiligd zit op het draadloze netwerk, dat jouw belemmert en eventueel wijzigen. Pas als alles werkt ga je in je linksys kijken hoe je hem beperkt tot de netwerk USB dingetjes die van jou zijn dmv beveiliging op MAC adres en daar gebruik je dan dat phisical address voor. Meer ingewikkelde beveiliging in onzin en zonde van je energie. En zo ga je daarna ook met PC 1 aan de slag met zo'n USB dingetje.

Laatst bewerkt:
Je steekt zo'n USB ding in je PC nummer 2 terwijl je met PC nummer 1 met je kabeltje aan de linksys hangt. Op de Linksys staat een IP nummer om dat ding in te stellen.
Huh Maar k moet toch internet hebben Op De Linksys !? waarom moet ik pc 1 dan met de linksys verbinden ? en hoe kom ik het config scherm van Mijn linksys ? doe ik dit dan op pc 1 of pc 2 ?

Laatst bewerkt:
Dit is plan B (wireless) omdat plan A (bedraad netwerk) niet lukt.

Ik heb begrepen van iemand anders op het forum dat op die linksys een ingang zit waar de modem op aangesloten wordt met een normale kabel en dat er nog een stekkertje op zit om hem te configureren. Dus gebruik je PC 1 met een kabeltje naar dat stekkertje om de linksys te configureren. En dan begin je dus eerst om PC 2 wireless te krijgen.

Had ik het verkeerd begrepen dat je zonder al die toeters en bellen toch gewoon op internet kwam als je de modem zo aansloot op je pc of heb je dat dan nog niet geprobeerd? Ik neem aan van wel?!..........

Die linksys gaat dadelijk alleen maar als draadloos doorgeefluik werken. De modem waar ook de router in zit gaat zijn werk doen om de ip adressen uit te delen, terwijl hij van de linksys de signalen van die PC doorkrijgt. Dus als je met een PC met een normale netwerkkabel rechtstreeks op de modem zo op internet kan, dan hoef je daar niet meer druk om te maken. Het functioneren van de DHCP functie hebben we al getest en goedgekeurd. Nu moeten we kijken hoe we de PC via de linksys draadloos krijgen. Dan werkt zeg maar de linksys als een soort draadloze hub.

FerdyDeMier zei:
Die linksys gaat dadelijk alleen maar als draadloos doorgeefluik werken. De modem waar ook de router in zit gaat zijn werk doen om de ip adressen uit te delen, terwijl hij van de linksys de signalen van die PC doorkrijgt. Dus als je met een PC met een normale netwerkkabel rechtstreeks op de modem zo op internet kan, dan hoef je daar niet meer druk om te maken. Het functioneren van de DHCP functie hebben we al getest en goedgekeurd. Nu moeten we kijken hoe we de PC via de linksys draadloos krijgen. Dan werkt zeg maar de linksys als een soort draadloze hub.
ik zit nu op draadloos internet op computer 1 maar het is nu heeeeel ingewikkeld... :p Ik heb de hub ernog achter staan op
poort 1 : modem --> Hub
Poort 2 : Pc 1
Poort 3 : Linksys
Poort 4 : Pc 2

Volgensmij krijg ik nu internet via draadloos ff checken...
ja inderdaad ik krijg internet via draadloos maar als ik de hub ertussen uit zet doet hij het niet meer

Maaaaaaaaar nu komt alweer iets... Op pc2 kan ik er niet op !! bah bah :p

er staat nu op beide pc's er is een ip adres conflict met een ander systeem op het netwerk gevonden

Laatst bewerkt:
je hebt duidelijk iets over het hoofd gezien... k heb geen router
Dan zul je dus ook geen probleem hebben dat je 2 routers achter elkaar zet :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan