Wat voor koeling heb ik nodig??

Status
Niet open voor verdere reacties.

kilnaad

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2005
Hallo, ik heb een p4 3,2GHz processor en mijn pc staat naast een verwarming. Omdat mijn moeder altijd loopt te zeiken moet ik mijn computer hier laten staan. Maar het probleem is dat mijn processor nu gemiddel 50 graden is en als ik ga gamen dan valt hij na een paar minuten uit. Nu ben ik dus van plan om andere koeling te kopen voor mijn processor. Alleen de vraag is wat voor koeling heb ik nodig. Water of lucht. En dan welke koeling heb ik nodig merk,soort noem maar op. Hier ff nog wat verdere info van mijn koeling:

2x 80x80 ventilators in mijn kast
1x vidiokaart ventilatortje
1x ventilator + koelblok simpel koelblok op mijn processor

Het liefst geef ik niet te veel uit maar de prijzen zien we op het laatst wel. Ik hoop dat iemand mij kan raadgeven want het is zeer dringend. Heb namelijk tijdens de kerstvakantie lan party bij mij thuis met een paar vrienden, en wil dus wel mee kunnen doen want zo gaat dat niet.

Vriendelijke groet

Mark

Hdd koeling

Oowjah heb trouwens via een vriend deze hdd koeling gekocht dus die komt er ook nog bij te zitten :cool:

imagehdc502a4zn.jpg

Welkom op helpmij.:)

Hoe zitten die 2x 80x80mm ventilatoren in je kast?
Voor/achter blazen ze in of uit?

Ik ben bang dat je met een andere koeler, de processor niet kouder kan krijgen. Zolang deze naast de kachel blijft staan, komt er warmer lucht in de PC-kast. Daardoor wordt ie niet koeler.

Ik denk dat het raadzamer is je moeder te overtuigen, dat dit zeer negatief kan werken op de levensduur van je hardware.

ventilators

De ene ventilator zit achterin op ingeveer de helft van mijn kasthoogte (blaast in de kast) en de andere zit voor onderin (onder de hdd)(blaast uit de kast). Maar ik heb toestraks die verwarming uitgedraaid omdat ze heel de avond ff weg moes en toen ben ik gaan werken en heb ik hem uitgezet. Dus nu ben ik net terug en de pc aangezet (verwarming is nu koud en kast ook) en na 15min. is ie alsnog 45 graden. En ik heb dus gelijk ff bf2 uitgeprobeerd en hij valt na een paar min. weer uit. Dus ik denk dat de verwarming hier niet zo'n grote rol speeld.

Re: ventilators

Geplaatst door kilnaad
De ene ventilator zit achterin op ingeveer de helft van mijn kasthoogte (blaast in de kast) en de andere zit voor onderin (onder de hdd)(blaast uit de kast).
Dit zit hoe dan ook verkeerd om. De lucht circulatie(airflow) in een pc kast loopt van voor(onder) naar achter(boven).
Je voeding blaast de warme lucht uit de kast, door dat je een ventilator acherin(halver wege) lucht erin laat blazen, verstoor je de airflow van je kast. Het zelfde telt voor de ventilator voor in je kast.

Draai om te beginnen deze twee eens om.

Hier een plaatje hoe de airflow in een pc kast moet zijn en hoe je de ventilatoren moet plaatsen:
airflow.gif

Bron

Een simpele regel.
Voer meer lucht af, dan dat je erin blaast.
Zeg maar 1 fan aanvoeren is 2 fan's afvoeren.
Zo voorkom je dat er ergens stilstaande lucht is.
Stilstaande lucht warmt gemakkelijk op.

Dus als je de fan achterin laat afvoeren en die voorin invoeren, voer je meer af dan erin gaat. Je voeding voert namelijk ook nog wat af.

PS de "Fan 2" op de afbeelding moet je zien, als de fan die achterin de kast halverwege zit bij jou.

Laatst bewerkt:
Ik heb het wel goed ik zei het alleen verkeerd, ik wou ze dus net ff omwisselen en toen kwam ik erachter dat ze wel goed zitten dus dan hetzelfde verhaal alleen andersom. Maar nu is dus nog steeds de vraag hoe komt het dat hij zo warm is. En ja hij is helemaal stof vrij. Processor zit er ook goed op.

Geplaatst door kilnaad
En waterkoeling?
Wordt niet veel kouder dan luchtkoeling. Tenzij je het reservoir kouder kan maken, dan de kamer temperatuur.

het word toch altijd speciaal gekoeld dat reservoir maakt de temp toch niet uit?

Reservoir --> Ding om het erin te doen --> grote waaier achterop je pc --> Processor

Zo word het toch beter gekoeld als wind?

Reservior > pomp > koelblok > radiator(deze wordt door 1 of 2 fan('s) gekoeld) > reservior.

Dus uiteindelijk wordt de koelvloeistof gewoon gekoeld tot kamer(omgevings) temperatuur.

Er zijn ook systemen, die inpricipe werken als het koelsysteem van je koelkast. Deze worden veel kouder(kan onder de nul graden), maar deze zijn zeer prijzig.

En kosten enorm veel aan het eind van de maand (slurpen 250 watt, voor een beetje processor)

Verder zal een goede zalman (7700 Cu bvb) wel schelen.

Verwacht niet dat je onder de ~45 komt maar het zal wel een stuk schelen, ook in geluidsproductie.

oowh ik snap het al je bedoelde dat alleen met die zalman onder niet onder de 45 kwam, Maar met iets anders dus wel?
Owjah en ze zeiden dat je pomp in je kast staat dus als je er voor zorgt dat je kast ook goed gekoeld word dan word hij niet op kamertemperatuur?

Geplaatst door kilnaad
En kan ik met luchtkoeling wel onder de 45 komen?
Je zit met het probleem, dat de pc naast een verwarming staat. Zolang ie daar staat en die verwarming wordt gebruikt, zul je hem met de beste koeler niet kouder kunnen krijgen.:confused:

oowh, heb je het nog steeds daarover. Dat probleem is allang opgelost ik heb geregeld dat die niet meer aangaat. Maar zoals ik al eerder vertelde. Zonder die verwarming is ie dus nog steeds erg warm:(

Heb je al in de kast gekene of het koelblok en fan van de processor en videokaart stofvrij zijn?

Ik heb vorige week alles nog met de compressor stof vrij gemaakt, en heb gisteren avond met een vriend (voor als ik zelf iets over het hoofd zag) het koelblok erafgehaald en de processor. Allebei natuurlijk schoongemaakt. En heb er nieuwe (niet te veel ook niet te weinig) koelpasta op gesmeert. Heb toen heel de nacht de pc laten draaien zodat ie beetje kan harden. En nu zie ik dat hij 43 graden is dat is 2 graden minder dan voordat ik het koelblok opnieuw heb ingesmeert. En ik ben zelf gewent dat hij 32 a 38 graden is (vroeger). Owjaah de graden die ik hier allemaal opnoem zijn dus wel allemaal als ik niks aan het doen ben he!! Maar heeft iemand nog idee?

De kabels in de kast een beetje netjes op geruimd, zodat de luchtstroom zo min mogelijk gehinderd wordt?

Ja, de kabels zitten ammel netjes aan een part bundeltje vast getyript.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan