Laat ik het duidelijk stellen. Het is puur afhankelijk wat je met je scherm gaat doen.
In mijn geval beoordeel ik de kwaliteit van een scherm op kleurechtheid, en inkijkhoek.
Wanneer je een scherm hebt met een TN panel erin, heb je een inkijkhoek van 168 graden.
Wanneer je bij dit type schermen ietwat van zithouding verandert, veranderen de kleuren en contrast van je weergave.
Wanneer je een scherm neemt uit een duurder segment(bv een PVA panel), heb je een inkijkhoek van 178 graden. Wanneer je bij dit type scherm zowat naast het scherm gaat zitten, blijven de kleuren en contrast nagenoeg gelijk.
Nu denk je, wat maken die 10 graden nu uit. Maar geloof me, dit is een enorm verschil.
Nadeel van de PVA panels is dat de reactie snelheid wat trager is.
Wil je dus gamen, kies je voor een TN panel, en neem je de kleuren voor lief.
Wanneer je in een normale winkel op zoek gaat naar een TFT monitor, zal je alleen maar TN panels tegenkomen vanwege de goedkopere prijs.
Wil je kwaliteit, zal je moeten gaan zoeken in de betere computer zaken, en je beurs moeten opentrekken.
"Betaalbare" goede merken zijn Samsung(niet alle types), Dell en Eizo
Om het dus kort samen te vatten, alle gangbare scherm tot de prijs van pakweg €400,- zijn huis tuin en keuken schermen.
Boven de €400,- kun je gaan denken aan goede schermen.
Echter voor de prijs die @TS voor ogen heeft, zal je weinig goeds vinden.