Website/nieuwsbrief

Status
Niet open voor verdere reacties.

gixxergirl

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2007
Ik beheer voor een bedrijf de website met sudio webdesign 4 pro.
Nu is mij gevraagd om ook de nieuwsbrief te gaan verzorgen.
Nu wordt de tekst gewoon via Word toegevoegd incl foto's. Maar dit willen ze niet meer.

Heeft iemand een tip hoe ik het beste een nieuwsbrief kan op zetten?
(wat voor programma bijv.)

Alvast bedankt

Groetjes Bianca

Hoi Bianca,
Begrijp ik het goed, dat de oude nieuwsbrief een Word-document was, dat als bijlage aan een e-mailtje hing?
Maar dit willen ze niet meer.
Wat me niet precies duidelijk is, is wat "ze" dan wel willen. Hebben ze dat ook verteld? ;)
  • Een in html opgemaakt mailtje, dat zelf de nieuwsbrief is? Dan wordt het zoiets als de Nieuwsbrief Regering: bij een abonnement daarop krijg je exact hetzelfde ding rechtstreeks in een mailtje toegezonden.
  • Nadeel: een aantal ontvangers zullen hun mail-programma op "text-only" hebben staan (bv. uit veiligheidsoverwegingen), en die krijgen dan helemaal geen opmaak meer te zien (of moeten de foto's/illustraties als bijlage openen, enz.).
Een alternatief is een mailtje met een link erin (in plaats van een bijgevoegd document). Die link kan dan gaan naar een nieuwsbrief-pdf op de site. Voordelen hiervan zijn:
  • Men hoeft niet meer een bijlage te openen of te downloaden: met 1 klik heeft men de nieuwsbrief te pakken.
  • Het is gebruikersvriendelijk: geen met bijlages vollopende mailboxen.
  • Pdf-jes zijn geschikt voor alle computers en printers; bekijken/printen levert dus geen probleem op voor wie geen Word of vergelijkbaar Office-programma heeft.
  • Het scheelt waarschijnlijk in de hoeveelheid dataverkeer: bij de uitgaande nieuwsbrief-mailtjes hoeft geen bijlage meer. En een aantal nieuwsbrieven (leert de ervaring) zullen niet gelezen worden door de ontvanger. Alleen de op een bepaald moment belangstellende ontvangers zullen de link aanklikken: dan is er alleen dataverkeer (nu bij de webserver i.p.v. bij de mailserver) voor de mensen die ook echt aan het lezen gaan.
  • De nieuwsbrief op de site heeft zo ook meteen een dubbelfunctie: tevens beschikbaar voor de site-bezoekers.
  • Als je Open Office gebruikt, kan je een in Word (of Writer) opgemaakt doc-document direct exporteren als pdf-je. Even uploaden, en hup, klaar!
  • Als je steeds de laatste nieuwsbrief "laatstenieuwsbrief.pdf" noemt (en vlak voor het uploaden de oude laatste even een andere naam geeft), kan je het mailtje "Er is weer een nieuwsbrief" aan de abonnees gewoon recyclen: met één klik gaat hetzelfde mailtje (met dezelfde link erin) naar alle ontvangers. Wel zo efficiënt! :)
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Voor zakelijke nieuwsbrieven wordt meestal geen mail met een link gebruikt, omdat dan weinig mensen de nieuwsbrief openen. Het is ook belangrijk dat een nieuwsbrief niet aangezien wordt als spam, en direct in de spam map verdwijnt. Verder is het voor bedrijven belangrijk om statistieken te hebben, zodat je weet hoe vaak er is doorgeklikt op aanbiedingen. Hiervoor wordt vaak gebruik gemaakt van online mailingdiensten.
Een overzicht van dit soort diensten is te vinden op: nieuwsbrief maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan