• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wederom boekhoudvraagje. Excel vaardig heden nodig. Wie helpt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Besturingssysteem
Win 11 Enterprise
Office versie
O365 Enterprise
Als je tien regels onder elkaar boekt en iedere regel heeft 3 kolommen dan telt de computer de kolommen op. Indien iedere regel ’n eigen boekcode krijgt hoe krijg je dan AUTOMATISCH ’n specificatieoptelling van de codes. Het gaat om kolom 02 bruto incl. BTW. kolom 03 excl. BTW en kolom 04 de BTW. Het gaat nu om de specificatie van kolom 03 (C).

Zie ook het bestand in de bijlage (
1) dat met de kruizen erdoorheen en de gele achtergrond moet je even negeren, doet in deze vraag er niet toe
2) let ook even op de opmerking in H18).

Laatst bewerkt:
Alsnog de GOEDE bijlage.

Bijlagen

Twee mogelijkheden:
  1. Met de functie SOM.ALS

In cel B18 zet je de formule:

=SOM.ALS($A$1:$A$11;$A18;B$1:B$11)

Deze formule kan je verder kopiëren om de volledige totaaltabel te verkrijgen.

of
  2. Met een draaitabel (menu Data)
    [/list=1]

Kan je voor mij van beiden een voorbeeldje maken? De 1e snap ik denk ik wel (lijkt niet zo moeilijk) maar die draaitabel niet.

Werkwijze voor het maken van de draaitabel:
  • voeg bovenaan een rij toe met titels
  • selecteer het bereik A1:D12
  • ga naar Data/Draaitabel- en draaigrafiekrapport
  • klik in Stap 1 en 2 op Volgende zonder iets te wijzigen
  • in Stap 3 klik je op de knop Indeling
  • sleep de kolom code naar het vak RIJ en de drie kolommen met bedragen naar het vak GEGEVENS en sluit de wizard af.
Zorg ervoor dat de werkbalk Draaitabel zichtbaar is, en pas de opmaak van de draaitabel aan via Draaitabel/Rapport opmaken, of bepaal de getalopmaak via het snelmenu Veldinstellingen.

Uitgewerkt voorbeeld in bijlage.

Bijlagen

Aha, op die manier. Is volgens mij niet helemaal de bedoeling... Ziet er wel goed uit! Maakt het uit als de getallen niet netjes in volgorde staat zoals bij jou (1,2,3,4,5) maar door elkaar (1,6,4,3,4,3,2,1)?

Kan je de 1e ook eens voor me voordoen?
Edit: Het is de bedoeling dat ik het nettototaal van 1 in 1 kolom heb en het nettotoaal van 2 in 1 kolom en etc.

Dat is nu niet het geval zie ik. Is dus niet de bedoeling, sorry.

Geplaatst door XP_PC
Maakt het uit als de getallen niet netjes in volgorde staat zoals bij jou (1,2,3,4,5) maar door elkaar (1,6,4,3,4,3,2,1)?
Dit begrijp ik niet, Als het de bedoeling is om totalen te berekenen per code, hoe verklaar je dan dat dezelfde codes terug verschillende keren voorkomen?
Geplaatst door XP_PC
Het is de bedoeling dat ik het nettototaal van 1 in 1 kolom heb en het nettotoaal van 2 in 1 kolom en etc.
Je zegt nu dat de totalen in verschillende kolommen moeten, maar in jouw voorbeelddocumentje vraag je de totalen onder elkaar, dus in verschillende rijen.

Als je enkel het nettototaal nodig hebt, verwijder dan gewoon de niet gebruikte formules, of de niet te tonen velden in de draaitabel, zodat enkel de gewenste totalen worden berekend.

Neenee.

Ik heb een X-aantal (in dit geval 3) rijen met als code 1. En wat rijen met code 2, etc. Nu wil ik het nettobedrag van ALLE rijen bij elkaar geteld van code 1. En een nettobedrag van alle rijen met code 2. En een netto van alle rijen met code 3.

Snap je?

Nee, jij rekent netto + bruto + btw uit.

Geplaatst door Ingrid B
Als je enkel het nettototaal nodig hebt, verwijder dan gewoon de niet gebruikte formules, of de niet te tonen velden in de draaitabel, zodat enkel de gewenste totalen worden berekend.

Is het niet gewoon makelijker om de juist forumule in te voeren :confused:?

Ok, ik zie het. Je hebt alle drie de kolommen gedaan is niet zo'n probleem. Ik snap alleen de formule niet:

=DBSOM($A$2:$D$13;2;K$3:K$4)

Wat geeft nu wat aan?

Dit is een stukje uit Excel Help:

DBSOM

Telt in een kolom van een lijst of database de getallen op die aan de opgegeven criteria voldoen.

Syntaxis

DBSOM(database;veld;criteria)

database is het celbereik dat de database omvat. Een database is een lijst met gerelateerde informatie waarin rijen met gerelateerde informatie de records vormen en kolommen met gegevens de velden zijn. De eerste rij in de lijst bevat labels voor elke kolom.

veld geeft aan welke kolom in de functie wordt gebruikt. U kunt het argument veld als tekst opgeven waarbij de kolomlabel tussen dubbele aanhalingstekens staat, zoals "Ouderdom" of "Oogst", of als een getal dat de positie van de kolom in de lijst aangeeft: 1 voor de eerste kolom, 2 voor de tweede kolom, enzovoort.

criteria is het celbereik dat de opgegeven criteria bevat. U kunt voor het argument criteria elk bereik opgeven, mits dit bereik ten minste één kolomlabel bevat en ten minste één cel onder de kolomlabel waarin de voorwaarde kan worden opgegeven.

Er staat ook nog een duidelijk voorbeeld bij met de volledige werkwijze uitgelegd.

Ja, dat heb ik ook wel :). Maar ik snap nu niet helemaal wat hij heeft gedaan. Want er staat rechts ook ergens "1-2-3" en ik snap het gewoon niet...

Reschts staat het criterium, dus de codes op basis waarvan de optelling moet gebeuren.

Nou, ik snap het niet.

Dit is om 1 op te tellen:
=DBSOM($A$2:$D$13;3;K$3:K$4)

Ik heb geen idee wat ik moet doen om alles van 3 op te tellen bijvoorbeeld.

DBSom(x;y;z)

x= het bereik (de database)
y= het kolomnummer uit de database
z= het criterium

dus in dit geval is A2:D13 de database, is 3 het kolomnummer (dus alles onder B) en is K3:K4 het criterium, dus alles met code 1 in de eerste kolom van de database.
Verander je K3:K4 in M3:M4 zal je dus de totalen van alle met code 3 krijgen.

Duidelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan