Weet niet wat te kiezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Afwasmiddel

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2008
Hey luitjes,

Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen. Ik heb hem op een site al samengesteld, maar ik weet niet welk moederbord ik moet nemen. Ik heb er absoluut geen verstand van en hoopte hier iemand te vinden die mij kan helpen. Dit is wat ik tot nu toe heb:

Kist: Antec 1200 €159,70
Processor: Intel Core 2 Quad Q9950 2 83Ghz Bozed €262,50
Harddisk: 2x Samsung SpinPoint EcoGreen 1TB €190,- (2x 95)
Voeding: Corsair TX 650W €93,90
Grafische kaart: Club 3D HD4870 1 GB €225,-
RAM: Corsair dominator DDR2-8500 4GB €88,20
(de prijzen zijn ondertussen al veraagd)

Iemand verteldemij dat ik ook rekening moest houden met de aansluitingen van de harddisk, maar die weet ik ook niet egt. Ik weet wel dat ik een 775-socket moet nemen. Maar dan blijven er nog ik weet niet hoeveel borden over met een prijsverschil dat veels te groot is :confused:

Ik ben ervoor bereid om €200,- te dokken, liefst iets van €150,-. Maar zeker niet meer. Ik moet ook nog geld overhouden voor een monitor, muis en toetsenbord :D

alvast bedankt!

Hey luitjes,

Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen. Ik heb hem op een site al samengesteld, maar ik weet niet welk moederbord ik moet nemen. Ik heb er absoluut geen verstand van en hoopte hier iemand te vinden die mij kan helpen. Dit is wat ik tot nu toe heb:

Iemand verteldemij dat ik ook rekening moest houden met de aansluitingen van de harddisk, maar die weet ik ook niet egt. Ik weet wel dat ik een 775-socket moet nemen. Maar dan blijven er nog ik weet niet hoeveel borden over met een prijsverschil dat veels te groot is :confused:

Ik ben ervoor bereid om €200,- te dokken, liefst iets van €150,-. Maar zeker niet meer. Ik moet ook nog geld overhouden voor een monitor, muis en toetsenbord :D

alvast bedankt!

Kun je even de titel aanpassen naar iets duidelijkers?

Hey luitjes,

alvast bedankt!
Het is niet zo moeilijk als dat 't lijkt. Je kunt de zaken mogelijk beter omdraaien, dan wordt het wellicht véél eenvoudiger? Wat ik daarmee bedoel?

- moet het moederbord Wlan hebben of volstaat Lan (draadloos of bekabeld)
- moet het moederbord 2 videokaarten (Crossfire of SLI) kunnen herbergen of volstaat 1?
- moet het moederbord DDR3 geheugen aankunnen of volstaat DDR2 (DDR2 is nog steeds gangbaar)
- moet het moederbord RAID kunnen 'maken' of is dat niet interessant? (typ 'Raid' in Google en lees wat Raid betekent)
- moet het moederbord een videokaart onboard hebben? (typ 'onboard' in Google en lees wat onbaord betekent).
- moet het moederbord een soundchip onboard hebben?
- moet het moederbord SATA harddisks aankunnen of volstaat IDE? (verschil is er wel, maar is niet gigantisch groot) (typ in Google SATA en IDE en lees over de verschillen)

Vind voor jezelf de antwoorden op bovenstaande vragen en je elimineert wellicht al 75% van alle in de handel zijnde mobo's.
Snap je een kreet niet? Typ dan de naam in Google en lees erover.

Laatst bewerkt:
Het is niet zo moeilijk als dat 't lijkt. Je kunt de zaken mogelijk beter omdraaien, dan wordt het wellicht véél eenvoudiger? Wat ik daarmee bedoel?

- moet het moederbord 2 videokaarten (Crossfire of SLI) kunnen herbergen of volstaat 1?
- moet het moederbord DDR3 geheugen aankunnen of volstaat DDR2 (DDR2 is nog steeds gangbaar)
- moet het moederbord RAID kunnen 'maken' of is dat niet interessant? (typ 'Raid' in Google en lees wat Raid betekent)
- moet het moederbord een videokaart onboard hebben? (typ 'onboard' in Google en lees wat onbaord betekent).
- moet het moederbord SATA harddisks aankunnen of volstaat IDE? (verschil is er wel, maar is niet gigantisch groot) (typ in Google SATA en IDE en lees over de verschillen)

Vind voor jezelf de antwoorden op bovenstaande vragen en je elimineert wellicht al 75% van alle in de handel zijnde mobo's.
Snap je een kreet niet? Typ dan de naam in Google en lees erover.

Ok bedankt, dat helpt me alvast vooruit!

Snap je iets niet, of heb je een bepaald mobo in gedachten, laat het weten, dan kijken we (de Helpmij meelezers) erna en geven desgewenst advies.

Belangrijk is dat een moederbord (mobo) dát levert / heeft, wat jij nodig hebt / nodig denkt te gaan hebben.

Nou ik gebruik de kabel hier thuis, want draadloos zuigt

Ik heb maar een videokaart, maar het zou handig kunnen zijn voor inde toekomst. Ook al moet ik dan wel speciale videokaarten kopen geloof ik. Deze hou ik op optioneel :P

- moet het moederbord DDR3 geheugen aankunnen of volstaat DDR2
Ik heb DDR2 geheugen erbij zitten, maar als DDR3 de toekomst is zou ik dat graag ook willen. Deze pc moet vooral lang meegaan

- moet het moederbord RAID kunnen 'maken' of is dat niet interessant?
Heb zoiezo 2 harde schijven dus dan moet ik RAID hebben dacht ik

- moet het moederbord een videokaart onboard hebben?
Denk nie egt dat het nodig is, ik heb tog de HD4870 en een onboard zou dus alleen maar extra geld kosten

Dat lijkt me in mijn geval wel handig

- moet het moederbord SATA harddisks aankunnen of volstaat IDE?
Ik heb SATA harddisks, dus SATA :)

Ik heb wat gekeken en kwam deze tegen. Deze matchte wel een beetje met wat ik zocht:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P45R2000

btw. Ik denk dat ik ook op moet letten met het aantal USB aansluitingen?

Laatst bewerkt:
Nou ik gebruik de kabel hier thuis, want draadloos zuigt Helaas scheelt dit tegenwoordig niet echt veel meer in de prijs

Ik heb maar een videokaart, maar het zou handig kunnen zijn voor inde toekomst. Ook al moet ik dan wel speciale videokaarten kopen geloof ik. Deze hou ik op optioneel :P Daar je een AMD (Ati) kaart bezit, valle álle moederborden die SLI hebben af. SLI is voor Nvidiakaarten. Crossfire voor AMD (Ati) kaarten. Je bent nu al een heel mooi aantal borden 'kwijt'.

- moet het moederbord DDR3 geheugen aankunnen of volstaat DDR2
Ik heb DDR2 geheugen erbij zitten, maar als DDR3 de toekomst is zou ik dat graag ook willen. Deze pc moet vooral lang meegaan Tja, dat zijn toch de wat duurdere mobo's. DDR2 is nog steeds een beetje standaard.

- moet het moederbord RAID kunnen 'maken' of is dat niet interessant?
Heb zoiezo 2 harde schijven dus dan moet ik RAID hebben dacht ik Veel mobo's hebben een onboard RAID 0, 1,5 controller, dus dát zal de prijs ook niet maken.

- moet het moederbord een videokaart onboard hebben?
Denk nie egt dat het nodig is, ik heb tog de HD4870 en een onboard zou dus alleen maar extra geld kosten Nee, kost niets meer, jij hebt een prima kaart dus onboard video is voor jou geen optie.

Dat lijkt me in mijn geval wel handig Helemaal mee eens!

- moet het moederbord SATA harddisks aankunnen of volstaat IDE?
Ik heb SATA harddisks, dus SATA :) Helder!

Ik weet nu alleen niet zo goed hoe ik in die lange lijst de antwoorden op deze vragen kan vergelijken. Ik denk dat ik willekeurige moederborden moet aanklikken en dan bij de beschrijving ofzo kijken of dit er allemaal bijstaat. Klopt.

btw. Ik denk dat ik ook op moet letten met het aantal USB aansluitingen? Waarom? De meeste plankjes hebben 4,6 of 8 USB aansluitingen dus da's veelal toereikend.

Laatst bewerkt:
wegstappen van die processor.

http://azerty.nl/winkelmandje/winke...[195565]=1&product[97107]=1&product[192553]=1

(met dit moederbord kom je zelfs nog goedkoper uit terwijl het verder niet uitmaakt:
http://azerty.nl/producten/product_...0-raid-esata-gigabit-ethernet-firewire-h.html )

Sowieso vind ik je keuzes zacht gezegd vrij vreemd:
1. waarom twee samsung greens?
2. waarom maar een simpele HD4870 in verhouding met je processor
3. waarom zo heel dure kast?

Wat ga je met de pc doen?

Is ook een van de eerste pc's die ik samen stel, dus als er iets niet helemaal klopt kan ik dat best snappen.

Mijn bedoelings was om een pc te kopen puur voor het gamen (als dat nog niet duidelijk was ;)) en die lang mee zou gaan. Met die Antec 1200 kan ik makkelijk dingen toevoegen of aanpassen in de toekomst. Tenminste dat zei een vriend van me die ook zo'n ding heeft. Verder ziet hij er ook lekker chill uit :D

De 2x 1TB harddisks heb ik gekozen omdat iemand anders ook in zijn samenstelling dat zo had staan. Deze 2 waren gewoon redelijk goedkoop vergeleken met de rest en vond ik dus wel OK. Ik heb al wat hulp gehad bij het samenstellen van anderen. Maar ik weet natuurlijk ook niet of die er alles vanaf weten.

Deze kaart is volgens mij op dit moment een van de betere kaarten. De HD4890 bestaat ook al dacht ik, maar die is peperduur. En met deze kast kan ik (correct me if I'm wrong) de kaart altijd nog veranderen. En er bestaat ook zoiets waardoor je 2 videokaarten tegelijk kan gebruiken. Maar dat moet ook op het moederbord kunnen geloof ik.

Verder komen er nog een G15 (toetsenbord) en een Razer Lachesis (muis) bij. In totaal heb ik nu iets van €1163,60 als prijskaartje. Een monitor komt er niet bij, omdat ik mijn oude goedwerkende Samsung Syncmaster 710v 17 inch houd :).

Ook lekker handig trouwens: moet er niet nog een DVD-station inkomen? :o Of zit dat er ergens bij?

Ik zie dat ik beter bij Azerty kan bestellen, daar is alles ook een stuk goedkoper :). Of de prijzen zijn exclusief BTW, dan is ie weer duurder

Als kist denk ik er ook over om de Coolermaster 690 te nemen
http://azerty.nl/8-51-79017/cooler-master-cm-690-window-zwart.html
Deze is trouwens ook wel cool:
http://azerty.nl/0-1044-195985/aerocool-syclone-midtowermodel.html

De HD4890 met volgens mij ook 1GB geheugen is nog goedkoper dan die kaart die ik op zercom had :shocked:
http://azerty.nl/8-970-205720/sapph...1-gb-gddr5-digitale-visuele-interface-dv.html

De i7 is ook een optie, maar aangezien de quadcore niet eens overal echt gebruikt kan worden, kan de i7 dat ook niet. Maar als ik aan de toekomst wil denken is dit geen slecht idee.
http://azerty.nl/8-912-97107/processor-1-x-intel-core-i7.html

En dan moet er natuurlijk een speciaal moederbord bij
http://azerty.nl/producten/product_...-ata-300-raid-gigabit-ethernet-firewire-.html

+ dat geheugen van je
http://azerty.nl/producten/product_...-pins-ddr3-1600-mhz-pc3-12800-cl7-1-65-v.html

Het kost wel weer wat extra geld, maar als ik bijv. de coolermaster neem kan ik op de kist wat besparen en kom ik uit op ongeveer €1200,-

Laatst bewerkt:
wegstappen van die processor.

Leg eens uit, want het zou wel eens interessant voor iedereen kunnen zijn met name voor tweakers.net die kunnen dan hun expertise en ervaring in de vuilnisbak gooien.

Dat mag jij weer uitleggen.
Ik heb bemoei me namelijk al enkele maanden met de BBG (waar jij het over hebt) en er wordt al maanden voor AMD of Core i7 gekozen. (niet dat mijn invloed super groot is hoor)
Core i7 is de highend oplossing van Intel. Deze levert de beste prestaties, tegen een hoge prijs. Heb je dat er voor over: gewoon doen.
Deze is een stuk beter dan de socket 775-oplossing met veel te dure Q9550.

Heb je dat er niet voor over, dan kan je beter naar de snellere AMD Phenom II kiezen.

De nieuwe BBG gaat een game-pc van 1250 euro bevatten (of was het nu 1200 euro).
Deze gaat waarschijnlijk bevatten:
phenom x3 720
dd3-moederbord en geheugen
HD4890-videokaart

Wanneer afwasmiddel dit ook doet, dan kan hij een mooie monitor kopen. Want gamen op een 17 inch scherm is een beetje armoedig. En zo'n dik systeem heeft helemaal geen zin met een 17 inch scherm.

Laatst bewerkt:
Dat is niet echt een game-pc.
Dat is meer een videobewerkingspc, waar je ook een beetje mee kan gamen.

Afwasmiddel: (of vaatwastablet :D)
Wat zoek je nu precies?

Een gamepc. Dat is me duidelijk. Ga je er nog meer mee doen behalve gamen?

Wat is je budget? Wat moet er minimaal in zitten?
Welke extra's moeten erbij zitten etc...

Laatst bewerkt:
Een stukje uit het artikel:

Er is voor de Phenom II 940 BE gekozen omdat deze zeer goed mee kan komen met Intels Core i7 920, die niet alleen duurder is, maar ook het gebruik van een duurder moederbord en duurder geheugen vereist.

En dan zeg jij gewoon " wegstappen van die processor" en kom je met vergelijkingen van afwasmiddelen, merkwaardig en niet echt representatief

Ik vraag me af waarom je niet onderstaande hebt geadviseerd

http://www.alternate.nl/html/produc...1070665/?tn=HARDWARE&l1=Moederborden&l2=Intel

Dit is toch wel het wasmiddel der wasmiddelen, of niet?

Afwasmiddel: (of vaatwastablet :D)
Wat zoek je nu precies?

Een gamepc. Dat is me duidelijk. Ga je er nog meer mee doen behalve gamen?

Wat is je budget? Wat moet er minimaal in zitten?
Welke extra's moeten erbij zitten etc...

budget: 1300 (liefst lager)

Wat moet er minimaal in zitten? goeie processor en videokaart. Als ie maar lang mee gaat. Flink wat geheugen is ook niet mis.

Welke extra's moeten erbij zitten etc.
Daar zorg ik zelf wel voor :)

budget: 1300 (liefst lager)

Wat moet er minimaal in zitten? goeie processor en videokaart. Als ie maar lang mee gaat. Flink wat geheugen is ook niet mis.

Welke extra's moeten erbij zitten etc.
Daar zorg ik zelf wel voor :)
Het is zonder besturingssysteem onder de 1300 euro:

http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...uct[35578]=1&product[7517]=1&product[92199]=1

Maar wel inclusief 24 inch-scherm. Dat verdient deze pc namelijk wel.
Je kan zo'n mooie pc niet afschepen met een simpel 17 inch schermpje :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan