Wel en geen geluid.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eric1

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2001
Hallo allemaal,

Ik heb een oude pc onderhanden van een kennis met Windows 98 second edition.
Ik heb alleen een probleem met de geluidskaart, het is een AC’97 (Realtek).
Het probleem is dat als ik er een muziek in doe er geluid komt uit de boxen maar de Windows geluidjes (bij opstarten e.d.) blijft het stil het lijkt ook wel of ie de geluidskaart niet ziet.
Ik heb de laatste drivers gebruikt.

Wie kan mij verder helpen.

Mvg,
Eric

Heb je al gekeken in het Configuratiescherm, Multimedia, (Systeem)geluiden of er een geluidschema is geselecteerd en dat er niet is geselecteerd Geen geluiden?

Controleer eens of er in Apparaatbeheer een onbekend apparaat.
Ook kun je in het configuratiescherm even naar de geluiden kunnen gaan. Daar kun je een vinkje aanzetten om de mixer in de taakbalk te zetten.

Daarna kun je op een volgend tabblad zien welke geluidskaart hij gebruikt. Als daar niets staat weet je dat de installatie van de drivers niet gelukt is of dat je de verkeerde drivers hebt.

Als je rechtonderin bij de tijd een speaker ziet staan dan is alles wel goed gelukt en moet je even checken of er geen mute in de mixer aanstaat of de er een draadje verkeer zit aangesloten achter de pc.

Meestel hoor je wel geluid van een cd omdat dit wordt omgeleid en niet via de geluidskaart hoeft te gaan. Er zit een klein kabeltje aan de cdrom die of naar de geluidskaart gaat of naar het moederbord.

Bij de multimedia is alles grijs en kan ik niets aanvinken of klikken.

Mvg,
Eric

Heb je gedaan wat mikeo zei? Ik ben vooral benieuwd wat je ziet staan bij "Besturing voor geluid, video en spelletjes" in Apparaatbeheer. Staat er misschien ook een icoon van je geluidskaart in het Configuratiescherm? Ik verzin maar wat: OPL3-Sax Conf, of SB16, of Creative, Realtek AC97 Audio, je begrijpt wel wat ik bedoel. Soms moet je daar ook wat instellingen wijzigen.
Nog even: probeer met Nieuwe hardware in het Configuratiescherm de Realtek in de lijst op te zoeken (dus niet Windows laten zoeken). Als de juiste drivers inderdaad aanwezig zijn, worden op die manier de Multimedia-functies "actief".

NB: weet je zeker dat je de juiste (niet altijd de nieuwste) drivers hebt?

Laatst bewerkt:
Boeing_737, ik zit nu op mijn werk en kan nog niets nakijken.
Ik heb de drivers van Realek zelf en volgens hun is dat de nieuwste.

Volgens Everest (lavasoft) moet het een AC'97 zijn met een AA ship

Mvg,
Eric

Maar heb je ook gekeken of het de nieuwste is voor Windows98SE en niet voor XP?
Maar we wachten even af...;)

Bij de multimedia is alles grijs en kan ik niets aanvinken of klikken.

Mvg,
Eric

Dan is of de installatie van de drivers niet goed gegaan of je gebruik toch de verkeerde en moet je andere proberen. De AC '97 is veelgebruik maar hangt er maar niet vanaf welke chipset en niet elke AC'97 driver werkt met elke driver.

Heb beste kun je dan eerste de oude verwijderen.
Dan drivers installeren en opnieuw opstarten.
Je ziet dan al snel of hij de drivers netje gaat of heeft geinstalleerd.

Grappig is wel, dat je geluid hebt, alleen geen windows geluidjes, als dat zo zou zijn, heb je wel een werkende geludskaart, maar lees hier voor de volgorde.

Hallo allemaal,

Ik heb alles geprobeert van is aangedragen en zelf al heel wat drivers gebruikt maar ik geef het op, de pc heeft gewonnen.:evil:

Iedereen bedankt voor het meedenken.:thumb:
Mvg,
Eric

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan