Wel of geen RAID gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toevallig heb ik die Samsung, en die haalt maar ongeveer 65 MB/s als enkele schijf. In RAID-0 ben je sneller, absoluut voor RAID-0 gaan!:thumb:

Net even een benchmark gedraaid met die Samsung (aangesloten op een SATA1 poort!!

Ik haal 95,3 MB/s:o als enkele schijf aan SATA 1

Heb je de kans toevallig om die RAID eens te benchen?

(blijf trouwens denk ik bij m'n mening :))

Heb je de kans toevallig om die RAID eens te benchen?

(blijf trouwens denk ik bij m'n mening :))

Gaat helaas niet, ik heb alleen mijn oude Asrock bordje nog maar, daar kan dat niet mee...

Ik haal 95,3 MB/s:o als enkele schijf aan SATA 1

Huh, daar is iets vreemds aan de hand.
Jij hebt dus de Samsung Spinpoint T166 320 GB? Niet de 320 GB uit de F1-serie maar uit de T166-serie? Volgens mijn benchmark en de benchmarks van Hardware.Info haalt deze schijf los ongeveer 65 MB/s, als gemiddelde, niet de hoogste waarde. Waarmee heb je de benchmark gedaan trouwens?

Als die 95,3 MB/s haalt, zou die sneller zijn dan de Samsung Spinpoint F1 1TB, die als snelste SATA-schijf bekend staat (afgezien van de toegangstijd, daar wint de Raptor het natuurlijk), en dat lijkt me sterk.

Ik heb deze schijf:
Samsung SpinPoint T166 320GB, 7200rpm,16MB, SATAII

Benchmark gedraaid met HD Tune Pro

Ik heb de Logitech EX110 op iemands verzoek gekocht en die batterijen deden het toch aardig lang moet ik zeggen.

Maar kan zijn dat het in vergelijking met andere producten kort is.

Foute topic, had ik vamiddag ook:D:D

Huh, daar is iets vreemds aan de hand.
Jij hebt dus de Samsung Spinpoint T166 320 GB? Niet de 320 GB uit de F1-serie maar uit de T166-serie? Volgens mijn benchmark en de benchmarks van Hardware.Info haalt deze schijf los ongeveer 65 MB/s, als gemiddelde, niet de hoogste waarde. Waarmee heb je de benchmark gedaan trouwens?

Als die 95,3 MB/s haalt, zou die sneller zijn dan de Samsung Spinpoint F1 1TB, die als snelste SATA-schijf bekend staat (afgezien van de toegangstijd, daar wint de Raptor het natuurlijk), en dat lijkt me sterk.

Sorry, ben in de war met de Burst rate.

Hier een screenshot van de benchmark:D

Ik geloof je en geloofde je al, snapte het zelf ook al niet. Ik ben in deze materie niet thuis!

Ga dus, zodra ik mijn nieuwe mobo binnen heb, met RAID 0 aan de slag!

Ik geloof je en geloofde je al, snapte het zelf ook al niet. Ik ben in deze materie niet thuis!

Ga dus, zodra ik mijn nieuwe mobo binnen heb, met RAID 0 aan de slag!

Maakt niet uit hoor, in ieder geval veel succes met RAID-0. En hoop niet gelijk op een prestatieverbetering van 100%, dat zit er vaak niet in, maar je zult het wel gaan merken!:thumb:

Ik kan bevestigen wat sommigen al eerder schreven: Raid0 is per definitie sneller dan geen Raid0 op 1 (snelle) schijf. Waar het break even punt ligt durf ik niet te zeggen, maar miscchien bestaat dat punt bij de huidige generatie (rotatie) snelheden van harddisks ook nog niet.

Niet iedereen is gecharmeerd van RAID-0, zie bijvoorbeeld dit artikel van Tweakers.net waar kritisch wordt gekeken naar sites die roepen dat RAID-0 geen zin heeft en dat het gestopt moet worden. Meningen blijven verdeeld, en met de steeds sneller wordende schijven zoals de Samsung F1 1 TB, zijn de voordelen misschien kleiner geworden, één ding staat wat mij betreft vast: het is sneller dan één enkele schijf (die Samsung F1 1 TB kun je natuurlijk ook weer in RAID-0 zetten). Hoe dat uitpakt in de praktijk, bijvoorbeeld bij het laden van Windows en applicaties is wat anders, maar vooral voor het kopiëren van grotere bestanden of grotere hoeveelheden bestanden, is het gewoon sneller. Ook kun je met RAID-0 meer dingen met je schijf tegelijk doen. Een virusscan hier, wat bestanden kopiëren daar, en dan nog snel programma's laden. :)

Tweakers zei:
Conclusie
De testresultaten van Tweakers.net tonen aan dat er wel degelijk plaats is voor RAID 0 op de desktop. Het gebruik van RAID 0 is geen waanzin, zoals Storage Review met veel stennis verkondigde. De rehabilitatie van RAID level 0 is daarom op zijn plaats. Striping leidt weliswaar niet in alle situaties tot verbetering van de performance - soms wordt de gebruikers zelfs bestraft met een kleine afname van de prestaties - maar áls de nood hoog is ben je met een RAID 0-configuratie gegarandeerd beter uit. Daarnaast zijn er subtiele verbeteringen van de responsiviteit die veel power users een warm gevoel zullen bezorgen. De bevindingen van Tweakers.net worden niet alleen ondersteund door hard empirisch bewijs, maar ook door ervaringen van bezoekers die een overwegend positief oordeel hebben over de prestatie- verbetering van hun RAID-configuraties.

Conclusie lijkt mij ook vrij duidelijk. Artikel is wel van 2004, ook op andere sites wordt RAID-0 nog steeds aangeraden (ook bij systeem van de maand enz.). :)

Ok, duidelijker kan niet, ik ga het dit weekend configureren en installeren.

Ik wil er nog wel even aan toevoegen dat je nog steeds met die toegangstijd zit, Windows en programma's opstarten zal dus niet heel veel sneller gaan. RAID-0 biedt namelijk minder voordelen wat betreft snelheid als het om kleine bestanden gaat, daar wint de Raptor het met de 10000 tpm. Maar succes ermee, en laat ons weten wat je ervan vindt, en misschien een nieuw screenshot van de prestaties? :)

daar wint de Raptor het met de 10000 tpm.
Dolle pret, laat ik nu twee van die schijfjes in Raid0 hebben staan als C:..................... :D

[edit en offtopic] dat het ook wel eens fout kan gaan:
de machine is van september 2007. Vier weken geleden stierf 1 van de 2 in Raid0 staande Raptors.
En idd. weg was Windows, Program Files en alles wat erop stond. Door Alternate is de overleden Raptor keurig onder garantie vervangen.
Oh, oh, wat was ik blij met mijn Vista Ultimate. Na thuiskomst en het aan de USB poort hangen van mijn externe harddisk, had de door Ultimate gemaakte systeembackup 25 minuten later mijn systeem weer exact hetzelfde als 1 seconde voordat de Raptor overleed. Hoezo belangrijk om een goede (en volledige) backup te hebben................
Dit was overigens de eerste keer dat ik een overleden hdd heb meegemaakt (ik weet nu dus niet zeker of de 10.000 RPM Raptortjes bedrijfsonzekerder zijn dan 7200 RPM schijven, of dat ik alleen maar pech heb gehad) en ik heb al computertjes sinds midden jaren '80, nostalgie alom, een Philips MSX2 was m'n eerste [end edit en offtopic]

Laatst bewerkt:
Ik laat dit topic dan ook nog even open. Hoop morgen, dus zaterdag, mijn moederbordje te krijgen en ga dan zondagmorgen de boel overbouwen en installeren, dan zal ik screenshots plaatsen.

Met mijn polderboerenverstand begrijp ik overigens niet dat er techneuten zijn die beweren dat Raid0 NIET sneller zou zijn.

Denk even met mij mee.
Feit : een processor kan sneller werken dan om 't even welke harddisk kan lezen / schrijven
Feit : Raid0 "deelt" een bestand door midden en schrijft de ene helft op schijf 1 en de andere helft op schijf 2.
Feit: je mag niet zomaar stellen dat RAID0 snelheidsverdubbeling oplevert, want een heleboel andere factoren zijn van belang voor het percentage snelheidswinst: bijvoorbeeld wel / niet aparte controller.

Derhalve is mijn inschatting dat RAID0 een systemboost oplevert / kan opleveren van tussen de 25 en max. 70%. (70% met een peperdure aparte RAID controller)

Hoe men dan in vredesnaam aan denkt te kunnen tonen dat RAID0 geen snelheidswinst zou opleveren is mij dan ook echt een raadsel.

Laatst bewerkt:
Met mijn polderboerenverstand begrijp ik overigens niet dat er techneuten zijn die beweren dat Raid0 NIET sneller zou zijn.

Denk even met mij mee.
Feit : een processor kan sneller werken dan om 't even welke harddisk kan lezen / schrijven
Feit : Raid0 "deelt" een bestand door midden en schrijft de ene helft op schijf 1 en de andere helft op schijf 2.
Feit: je mag niet zomaar stellen dat RAID0 snelheidsverdubbeling oplevert, want een heleboel andere factoren zijn van belang voor het percentage snelheidswinst: bijvoorbeeld wel / niet aparte controller.

Derhalve is mijn inschatting dat RAID0 een systemboost oplevert / kan opleveren van tussen de 25 en max. 70%. (70% met een peperdure aparte RAID controller)

Hoe men dan in vredesnaam aan denkt te kunnen tonen dat RAID0 geen snelheidswinst zou opleveren is mij dan ook echt een raadsel.

Ik snap precies wat je bedoelt, alleen stelde ik mijn vraag hier omdat mijn twee WD schijven per stuk gezien langzamer zijn dan mijn Samsung.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan