Wel Productkey (legaal) geen CD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik probeer het nog één keer te snappen: TS heeft een laptop zonder installatie CD, zonder recovery CD. Wanneer en door wie die gemaakt had moeten zijn doet er niet toe: TS hééft hem niet. Op de harde schijf staat ook geen exemplaar van Windows. Op de vraag of hij Windows van de oude harde schijf kon overnemen heeft TS niet gereageerd.
Mijn idee: enige tijd geleden heeft TS een lege laptop gekocht , daar zit een sticker op en nu wil hij weten hoe daar een legale Windows opgezet kan worden, die gactiveerd kan worden. Ik kan het niet anders zien dan dat alleen met list en bedrog lukt.
 
Mijn idee: enige tijd geleden heeft TS een lege laptop gekocht , daar zit een sticker op en nu wil hij weten hoe daar een legale Windows opgezet kan worden, die gactiveerd kan worden. Ik kan het niet anders zien dan dat alleen met list en bedrog lukt.

En als je nu eens alleen van de feiten uit zou gaan......is misschien wel een stuk eerlijker.
 
Als je aan dezelfde versie van Windos geraakt, waar die key geldig voor is, (Pro of home, de taal speelt geen rol), dan zal de installatie van Windows zonder probleem lukken, de problemen beginnen echter bij de activatie, en hier kan je proberen wat Harry zegt, lukt het, dan probleem opgelost (wie maalt er om de strikte licentie, als het systeem maar werkt), en als je de activatie van MS zelf gekregen hebt, ben je wel legaal.

Jan
 
Hallo !

Tja, misschien moeten we wachten op een bericht van de TS.

Ik heb het geinterpreteerd als: vervanging van een defecte/te kleine HDD op een aangeschafte laptop.

Dat doe ik wekelijks meerdere malen, dus.....

En: niet al te intelligent handelen zie je, in de maatschappij zowel als op dit forum, met enige regelmaat. Daar word ik niet wantrouwend meer van.

3 ww. van een PC "vergeten", zoals ik hier wel es tegenkom, zet wel m'n haren overeind.

Greetz,

Harry.
 
De bel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.
Veel subjectieve meningen, ervaringen en halve waarheden.

Enerzijds logische reacties want het we praten over dagelijkse computertermen die we vaak hebben van horen en zeggen.
We gebruiken deze termen zo vaak dat we termen als OEM(2) gaan interpreteren als “Vooraf geïnstalleerd op computersysteem”.
Dit is een halve waarheid en derhalve onjuist. Want we vergeten dat er ook een juridische context aan kleeft.
En ik vermoed bij het lezen van de reacties dat de meeste mensen niet bekend is met de definitie van OEM(2) of deze anders niet in een juridische context kunnen plaatsen.

In deze casus is onze vraagsteller niet in het bezit van het gebruikersrecht om Windows software te mogen gebruiken.

Reden(1):
Een 2e hands pc verkopen met OEM licentie is alleen mogelijk met alle originele toebehoren.
Een pc verkopen zonder originele toebehoren betekend dat de gebruiksrechten niet overgaan naar de koper.
Een COA sticker (Certificate Of Authenticity) vertegenwoordigt geen waarde als licentie.
Kopers van een losse COA hebben geen gebruiksrechten.

Geen spelt tussen te krijgen!
(lees ook voorgaande post van mij waarbij ik het uitgebreider uitleg).

Je kan natuurlijk altijd op een oneigenlijke wijze een Windowsbesturingssysteem laten toe-eigenen.
Dit d.m.v. downloaden of een creatief verhaal naar de 1ste lijn medewerkers van MS.
Moet je allemaal zelf weten. Dergelijke adviezen geven aan je buurman en vrienden is voor eigen rekening.
Maar legaal is dit niet.
Naar mijn inziens behoor je op een degelijke forum als www.helpmij.nl correct en legaal advies te verstrekken.

Mocht je andere jurisprudentie of andere overkoepelende regel- en wetgeving hebben onthoud me daar niet van.

Laterz rb1

Bron(1): Jurisprudentie 19 september 2003 bevestigd door de Voorzieningsrechter van de rechtbank te Haarlem
Bron(2): www.microsoft.nl (OEM, EULA, Systembuildersovereenkomst)
 
Stel, je koopt een laptop inclusief windows.
Bij het ingebruik nemen van de laptop wordt gemeld dat er herstel cd's(daar staat dan ook gelijk windows op) moeten worden gebrand.
Als je als je dit dan niet doet, of ze zijn niet goed gebrand , beschadigd, te oud, kwijt of weet ik veel, is je windows versie dan illegaal ?

Dit bemerk je op het moment dat je een nieuwe hdd wilt plaatsen dan leen je toch ff een XP Cd van de buurman.
En lukt het activeren niet (door het plaatsen van de nieuwe hdd), dan bel je toch ff naar microsoft. :rolleyes:

Of moet je bij ieder foutje maar gelijk een nieuwe licentie betalen ?

Misschien is er wel iets op te vinden dat wettelijk niet klopt, maar op een site als Helmij (wij zijn geen juristen) is dit nou niet echt een schandelijk advies.

Misschien dat de topicstarter een andere reden voor zijn vraag heeft, maar dat kan je niet ruiken, en je hoeft nou ook niet altijd gelijk van het slechtste uit te gaan.

En voor de mensen die denken dat bepaald advies tegen de wet is gebruik dan de meld misbruik link en laat de moderators daar dan over beslissen.

Muggenziften heet dat.
Haarkloven
Spijkers bij laag water
Mierenneuken
Roomser dan de paus, dus.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
offtopic:

En dan nog wat

Ik heb een legale versie van Windows XP echt in de winkel gekocht, maar ik gebruik altijd een activerings crack omdat ik het echt te ver vind gaan dat ik als een klein kind bij microsoft moet melden dat ik bv een nieuwe hdd plaats.

En waarom wilt Microsoft mijn naam en adres weten.
weet je hoeveel joden er zijn omgekomen omdat amtenaren de dossiers niet op tijd vernietigden. :confused:

Nee bij die amerikanen ligt het wel veilig (die hebben Windows en dat is potdicht). :eek:
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

@Jozo: drie duimen omhoog !!!

Roomser dan de paus, dus.

@rb1: ik ben geen advocaat, maar ik werk met PC's !

Greetz,

Harry.
 
Ik veronderstel dat ik rb1 als je het letterlijk bekijkt gelijk moet geven. Een OEM-licensie moet immers aan één onderdeel vast zitten. Bij mij persoonlijk staat deze op een verborgen partitie op de harde schijf, iets dat er mijns inziens toch op duidt dat het bij de harde schijf hoort.

Ik geef toe dat dat geen perfect systeem is, maar zolang de Microsoft-medewerkers flexibel blijven is er ook geen probleem. :)
 
TS begon met de vraag of hij op zijn laptop, zonder Windows op de HD en zonder installatie- of Recovery CD, een gedownloade Windows kon zetten, om dan te activeren met het nummer wat op de sticker op zijn laptop stond.

1. Als je een boek kwijt bent geraakt, door pech of eigen suffigheid, mag je niet naar de boekwinkel gaan om een zelfde boek te stelen.

2. Het systeem om de installatiebestanden van Windows op een verborgen partitie te zetten, is iets tussen de koper en de System Builder, daar staat Microsoft geheel buiten. Iemand die zo een laptop tweede hands koopt zou daar rekening mee moeten houden.

3. Waarom is het nou zo erg als je de met een handigheidje (onrechtmatig) verkregen software door een halve leugen zogenaamd legaal maakt? Omdat die software dan voor alle normale kopers onnodig duur blijft. Zoals ik ook voor een reisverzekering veel meer betaal dan nodig is, omdat de schadeverzekeraars per jaar voor bijna 1 miljard worden opgelicht. Het is een naieve gedachte om te denken, ach Microsoft is zo groot en Bill Gates behoort tot de rijkste mannen op aarde, dat kan wel lijden. Niet dus, je medecomputergebruikers zijn de pineut, niet Bill Gates.

4. Ik heb zelf ook twee keer een telefonische activatie moeten doen, daarbij is aan mij geen naam of adres gevraagd. Een derde keer was activatie weer nodig, maar omdat het deze keer mijn eigen schuld was, heb ik via de Microsoft-sites een Windows Genuine Advantage Toolkit geregeld. Ik ontving onmiddellijk een nieuwe productcode en twee dagen later had ik een installatie CD Windows XP Professional SP2 in de brievenbus liggen.
Kosten: 141,00 Euro.
 
Laatst bewerkt:
Waarom is het nou zo erg als je de met een handigheidje (onrechtmatig) verkregen software door een halve leugen zogenaamd legaal maakt? Omdat die software dan voor alle normale kopers onnodig duur blijft. Zoals ik ook voor een reisverzekering veel meer betaal dan nodig is, omdat de schadeverzekeraars per jaar voor bijna 1 miljard worden opgelicht. Het is een naieve gedachte om te denken, ach Microsoft is zo groot en Bill Gates behoort tot de rijkste mannen op aarde, dat kan wel lijden. Niet dus, je medecomputergebruikers zijn de pineut, niet Bill Gates.

Is Windows nou duur omdat mensen de regels omzeilen of omzeilen mensen de regels omdat windows te duur is.

Toen thailand dreigde om zowel bij de overheid als bij scholen linux te installeren kon Microsoft ineens Windows voor minder dan de helft van de prijs leveren.

4. Ik heb zelf ook twee keer een telefonische activatie moeten doen, daarbij is aan mij geen naam of adres gevraagd. Een derde keer was activatie weer nodig, maar omdat het deze keer mijn eigen schuld was, heb ik via de Microsoft-sites een Windows Genuine Advantage Toolkit geregeld. Ik ontving onmiddellijk een nieuwe productcode en twee dagen later had ik een installatie CD Windows XP Professional SP2 in de brievenbus liggen.
Kosten: 141,00 Euro.

Weet niet wat je onder je eigen schuld verstaat, maar je vindt het wel schappelijk om twee keer voor de zelfde Windows te betalen ?
 
Laatst bewerkt:
TS had wel degelijk een legale Windows op zijn aangeschafte laptop staan.
 
Hoi !

Tja, de theoretici kunnen het weer prachtig vertellen, zoals meestal.

De vraag is: is het werkbaar voor de man/vrouw die ermee om moet gaan ?

Natuurlijk hoort het zo te zijn dat iedereen die een PC koopt/krijgt GOED de bijgeleverde handleiding leest en, voordat hij verder gaat, de herstel-CD's/DVD's in elkaar knutselt.

Ideaal zou zijn als hij/zij ook onmiddellijk zou beginnen met automatische back-up's op een extern medium, evenals een image van de C-schijf.

Dan zou dit forum meer dan de helft minder vragen krijgen, en Microsoft minder gezeur over aktivatie.

Het probleem zit erin dat de mens verre van perfect is.

Bovengenoemde zaken worden door de grote meerderheid van de PC-gebruiker vergeten, niet begrepen, of "dat doe ik morgen wel".

Daardoor kunnen mensen zoals ik, en vele van jullie, wat (bij)verdienen, of gewoon anderen helpen.

Voor mensen die ter goeder trouw zijn, probeer ik uit te leggen wat ze niet helemaal goed hebben gedaan, en het probleem op te lossen.

De keren dat ik daarover met Microsoft contact heb gehad bemerk ik bij hen dezelfde houding.

Fraude vind ik echt wat anders, zoal de reisverzekering flessen, "gevonden" laptops proberen te kraken/aktiveren etc. etc,

Als ik het niet vertrouw, zal ik daar zeker niet aan meewerken, integendeel.

Maar mensen afrekenen op onkunde, ook vaak door slechte/niet nederlandse uitleg gaat me te ver.


Ik ben ook maar een mens, met dezelfde fouten.......

Greetz,

Harry.
.
 
maar je vindt het wel schappelijk om twee keer voor de zelfde Windows te betalen ?
Daar zit de denkfout volgens mij: ik heb betaald voor telkens één kopie van Windows. Net als een boek, ben ik er een kwijtgeraakt dan moet ik een nieuw kopen. Maar het is jammer dat we van TS niets meer horen. Ik ben door alle standpunten hier extra benieuwd naar zijn nadere toelichting. :)
 
Laatst bewerkt:
Daar zit de denkfout volgens mij: ik heb betaald voor telkens één kopie van Windows. Net als een boek, ben ik er een kwijtgeraakt dan moet ik een nieuw kopen. Maar het is jammer dat we van TS niets meer horen. Ik ben door alle standpunten hier extra benieuwd naar zijn nadere toelichting. :)

TS was poosje niet in staat om tijd vrij te maken.

Het is inmiddels gelukt!

FF voor de mensen die dachten dat ik windows op probeerde te lichten, omdat ik gewoon een laptop inclusifef sticker "gevonden" zou hebben.

  1. Ik had wel degelijk mijn oude hdd inclusief orginele windows installatie (door ACER zelf gedaan)
  2. Het installeren is inmiddels gelukt door een CD te downloaden en vervolgens de S/N te gebruiken die ik (legaal had)
  3. Heb met MS gebelt om te activeren. Dit is allemaal moeiteloos gelukt
 
  1. Ik had wel degelijk mijn oude hdd inclusief orginele windows installatie (door ACER zelf gedaan)
  2. Het installeren is inmiddels gelukt door een CD te downloaden en vervolgens de S/N te gebruiken die ik (legaal had)
  3. Heb met MS gebelt om te activeren. Dit is allemaal moeiteloos gelukt

Erg misdadig. :cool:

NOT

Als je het aardig had gevraagd, haden ze je voor de portokosten ook nog een nieuwe cd gestuurd. :D
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan