Welke apparaten aan welke ide kabels?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mirandaonline

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2003
Ik heb voor de computer van mijn moeder een tweede harde schijfje aangeschaft van ongeveer 2 gb.

In de computer zit 1 harde schijf (6 gb) en 1 cd-rom speler aan de ide kabel verbonden. De harde schijf als eerste en de cd-rom speler als tweede.

Ik heb inmiddels ook een tweede ide kabel voor de tweede aansluiting op het moederbord.

Mijn vraag:

Wat is de beste mannier van aansluiten?

beide harde schijven op 1 kabel? Zo ja welke eerst? Of maakt dat helemaal niet uit? Ik weet inmiddels hoe de master en slave van beide harde schijven werken, maar zit er ook zo iets op een cd-rom speler?

Iemand vertelde mij dat bij één apparaat het beste de buitenste ide aansluiting kan gebruiken, maar maakt dat werkelijk wat uit?

Ik zou de eerste kabel met harddisk en cdrom gewoon laten zitten.
Op de tweede ide zou ik dan alleen de extra harddisk aansluiten.
Let wel even op de pinnummers 1 moet dus echt op 1 normaal gesproken is de rode kant van de ide kabel pin 1.
Aan de harddisk zijde komt de rode draad van de spanning naast de rode draad van de ide kabel. Dus rood tegen rood aan.
Ook zou ik de tweede harddisk op master zetten, dit kun je instellen naast de ide kabel aansluiting.
En of je de eerste of tweede aansluiting van de ide kabel neemt om je harddisk op te zetten maakt in dit geval niks uit.
Wel even kijken in je bios of de tweede harddisk wordt gezien, dit kun je ook bekijken als de computer opgestart is en dan even in de verkenner van windows kijken of je de nieuwe harddisk ziet.

Suc6.

Ik had de tweede harde schijf tijdelijk op de cd-rom aansluiting gezet en het moederbord er van op de hoogte gebracht.

Maar het is dus beter dat ik dat terug zet?

Die stroomdraat loopt er al en kan er maar op 1 mannier volgens mij in. Volgens mij is het met de ide kabel het zelfde geval, want aan 1 kant zit een nokje waardoor de stekker anders niet zou passen.

De ide kabel is grijs en de conectors zijn alle drie zwart. Ik neem aan dat de connector met het langste gedeelte van de kabel in het moederbord gaat. Ik houd dan nog 2 connectors over waar van er 1 gebruikt moet worden, maar dat maakt dus niet uit welke dat is.

Klopt het wat ik zeg, of begrijp ik je niet goed?

Je hebt het helemaal begrepen.
Werkt de tweede harddisk nu.
Werkt de cd rom nu.

Als je beide vragen met ja kunt beantwoorden dan kun je het gewoon zo laten zitten.
Zoals ik het schreef zo zou IK het doen en dat is geen voorwaarde hoor.;)

Ik zit nu niet achter die computer, maar beide harde schijven zijn via 1 kabel aangesloten om het uit te proberen en de cd-rom speler is nu niet aangesloten. Ik moet het 2e ide kabeltje nog plaatsen.

Het gaat mij er om wat de beste mannier is om die apparaten aan te sluiten.

Heeft een cd-rom ook een slave of master instelling?

Als ik de 2e harde schijf alleen op de tweede kabel aansluit, wat moet dan de instelling van de harde schijf zijn? Zie link voor info over de 2e harde schijf:

http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp

Het is een 6 pins aansluiting!

Wat is het beste, tja wat ga je misschien in de toekomst nog met die computer doen.

Als je het nu laat zitten zoals het is, dus twee harddisks op 1 ide kabel dan moet je de tweede schijf als dual slave instellen pin 3 en 4 doorverbinden.

Als je de harddisk alleen op de tweede ide kabel wilt aansluiten dan doe je dat als single neutral pin 5 en 3 doorverbinden of pin 6 en 4

Ja een cd rom kent ook slave en master waarschijnlijk is jouw cd rom op dit moment slave.
Als je die appart op 1 ide kabel gaat zetten dan zou ik er even master van maken.

Er is ook nog een derde mogelijkheid, om het even moeilijker te maken.
Op de 1e ide kabel zet je alleen de oude harddisk
op de 2e ide kabel zet je de harddisk als master en de cd rom als slave.
Zo zie je maar weer dat er meerdere mogelijkheden zijn.

maar nogmaals ik zou het zo doen.
1e ide kabel laten zoals het was 2e ide kabel nieuwe harddisk en dan jumpers zetten als single neutral.

OK, maar in prenciepe maakt het dus niet zoveel uit, als de instellingen van de betreffende apparaten maar goed staan voor de kabel en het eventuele buur apparaat.

Klopt dat?

Helemaal.
master en slave op 1 kabel en niet
master en master op 1 kabel. :thumb:

Graag gedaan.
En vanaf het vakantieadres in Zweden wens ik je veel succes met het aansluiten. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan