Welke Compiler gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordidroj

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2009
Hey,

Ik ben jordidroj en ben net nieuw op dit forum. Ik ben hier gekomen om een beetje meer te begrijpen van de taal C en als ik iets probeer te compilen zegt de debugger altijd dat er fouten etc. in zitten...

Dit heb ik dus gemaakt:

[CPP]#include <stdio>

main()

printf("Hoi, dit programma werkt niet.. :(n/")[/CPP]

Weet iemand in welke compiler ik dit stukje code moet gooien zodat ik de tekst in beeld kan krijgen?

Alvast bedankt ;)

Gr. Jordi

Weet iemand in welke compiler ik dit stukje code moet gooien zodat ik de tekst in beeld kan krijgen?

In geen enkele aangezien er een hoop fouten in zitten :).

Regel 1: het is stdio.h, niet stdio. De compileren kan het bestand niet vinden en dus: fout
Regel 3: er moet "int" voor main staan en een accolade-openen erachter.
Regel 5: n/ is niet hetzelfde als \n. Bovendien mis je een puntkomma aan het eind.
Regel 6: hier hoort een accolade-sluiten te staan om main af te sluiten.

Probeer dit eens:

[cpp]
#include <stdio.h>

int main() {
printf("Hoi, dit programma werkt wel! :) \n");
}
[/cpp]

En als je het helemaal netjes wil doen moet je na de printf ook nog "return 0;" zetten, dus:
[cpp]#include <stdio.h>

int main() {
printf("Hoi, dit programma werkt wel! :) \n");
return 0;
}[/cpp]

Hey,

Ten eerste: Bedankt voor de snelle reacties :D

De punt comma en accolade's wist ik wel maar ik had dit op school getypt dus ik had die in mijn post vergeten. Wat ik niet wist is dat je "int" voor main moest zetten en dat van return.

Ik zal dat maar eens gaan proberen ;)

Gr. Jordi

Edit:
Ik heb net geprobeerd om met Dev C++ te compileren en hij doet het wel maar na minder dan 1 milliseconde verdwijnd het schermpje weer. Hoe moet ik doen dat het programmatje zichtbaar blijft?

Laatst bewerkt:
Even een getchar(); voor je return 0; zetten. Dan wacht de console op input en zal windows je venster niet direct afsluiten.

Even een getchar(); voor je return 0; zetten. Dan wacht de console op input en zal windows je venster niet direct afsluiten.

lol, je kan beter

#include windows.h

en dan Sleep ( x ) gebruiken maar goed

Advies gebruik Visual C++.

het is:

[CPP]#include <iostream>
using namespace std;

int main ()
{
cout << ("hello");
}[/CPP]

@max: C++ != C
er zijngenoeg situaties waarin C++ te bloated is en waarin je dus enkel op C/asm kan terugvallen.

Advies gebruik Visual C++.

het is:

[CPP]#include <iostream>
using namespace std;

int main ()
{
cout << ("hello");
}[/CPP]

Je mag de haken rond "hello" gewoon weg laten hoor.
Maar de OP vroeg om de taal 'C', niet C++, dus deze zal niet veel aan je code hebben.

Maar deze code werkt tog ook in C ;)
Ik geef alleen een advies dat ie beter Visual C++ kan gebruiken.

Maar deze code werkt tog ook in C ;)
Ik geef alleen een advies dat ie beter Visual C++ kan gebruiken.
Neen Max, jouw code is C++ en werkt niet in C.
Zo bestaat iostream niet in C, maar is het daarin stdio.h

Visual C++ is trouwens een IDE, niet enkel een compiler. Wat niet wegneemt dat het inderdaad een handige ontwikkelomgeving voor zowel C als C++ kan zijn. (Maar geef mij toch maar CDT, Visual-C++ is nl niet zo cross-platform...)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan