welke goedkope compiler is aan te bevelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Berichten
429
Beste allemaal

Ik heb in het verleden op mijn werk veel geprogrammeerd in diverse talen. De voornaamsten zijn eigenlijk C (toen nog zonder de ++) en de laatste 10 jaren (!) Matlab.
Ik werk door gezondheidsproblemen inmiddels niet meer maar wil graag thuis een beetje blijven programmeren. De toepassingen zullen voor eigen gebruik zijn, dus niet commercieel of academisch.

Een matlab compiler kopen is niet aan de orde (want veeeeel te duur voor thuisgebruik). Ik heb inmiddels begrepen dat er freeware clones voor matlab bestaan maar voordat ik me daar in verdiep bedacht ik me dat dat misschien ook wel voor C het geval is.

Ofwel:
Kan iemand me een eenvoudig te gebruiken compiler aanraden die niet duur is (liefst freeware maar eventuele lage kosten mag ook wel)?

Er zal vast veel hierover op internet te vinden zijn maar ik stel de vraag hier op het forum in plaats van een uitgebreide search op internet omdat ik dat laatste, juist door gezondheidsproblemen, niet goed kan.

alvast met dank, Anjo
 
Wil je een C, of een C++ Compiler?

Ik gebruik zelf Dev-CPP. Dat is gratis, erg fijn (qua snelheid, mogelijkheden, debuggen, enz.) en het werkt geloof ik voor C en C++. Heel veel tutorials gebruiken ook Dev-CPP, da's wel handig, omdat je dan precies kunt vragen waar je moet klikken. :p

Je hebt ook nog Visual C++ (van Microsoft), die staat volgens mij vaak standaard op Windows-computers (tenminste, op de mijne, ookal wist ik daar niets van). Ik geloof dat die ook gratis is, maar van deze heb ik niet zoveel verstand.

Dan kun je ook nog kijken bij de C++ pagina op Wikipedia, bij Compilers of bij IDE's. Daar staat een lijstje van (gratis?) compilers en IDE's.
 
Wil je een C, of een C++ Compiler?

Dat zal dan C zijn. Ik heb nooit met C++ gewerkt...

Misschien een domme vraag, maar wat zijn IDE's?

Ik heb inmiddels op internet wel al een en ander aan lijsten aangetroffen maar er staan er zoveel dat ik niet meer weet welke ik zou moeten kiezen.
Het gaat me dan vooral ook om ervaringen, zoals jij beschrijft voor Dev-CPP

met dank!
 
Een IDE is geloof ik een: Integrated Development Environment. Dat wil zeggen, een programma om software mee te ontwikkelen. Meestal zit hier ook een compiler bij ingebouwd, zodat je je code kunt typen, uitvoeren en kunt compilen in 1 programma.
 
Toch is Dev-CPP af te raden voor gewone applicaties, gezien het feit dat deze IDE niet meer ondersteund word sinds 2007 en dus langzaamaan verouderd (ik gebruik hem zelf alleen voor het ontwikkelen met de Allegro Graphics Library, aangezien ik deze op andere IDE's niet werkende kreeg).

Ik gebruik zelf voor Windowsapplicaties Code::Blocks, welke zeer uitgebreid is en ook heel fijn werkt. Dit is echt aan te raden.
 
Ok Daar komt ie dan :p
Eclipse
Netbeans
codeblocks
Visual studio Express
Quincy
BVERDE
Visual-Mingw
V IDE

ik ken er nog een paar (RHIDE,Anjuta enz.) maar die zijn voor Linux, de bekenste zijn toch wel de eerste vier uit het lijstje, de rest kan als overbodig worden beschouwt maar, wel heel simpel bv. als je een heel simpele IDE wil zoals Quincy om mee te beginne.. is het best leuk/makkelijk/ideal voor een newbie's... verder...

Topic over IDE's;)

^^ ik hoop dat je er wat aan hebt.. kijk verder die lijst af, bovenaan en zie welke IDE bij jou past, bijvoorbeeld wil je een snelle/lichtgewichte/simpele IDE , een heel uitgebreidde met veel opties, of een hele populaire !????
 
Laatst bewerkt:
Ok Daar komt ie dan :p

...knip...

ik ken er nog een paar (RHIDE,Anjuta enz.) maar die zijn voor Linux, de bekenste zijn toch wel de eerste vier uit het lijstje, de rest kan als overbodig worden beschouwt maar, wel heel simpel bv. als je een heel simpele IDE wil zoals Quincy om mee te beginne.. is het best leuk/makkelijk/ideal voor een newbie's... verder...

...knip...

^^ ik hoop dat je er wat aan hebt.. kijk verder die lijst af, bovenaan en zie welke IDE bij jou past, bijvoorbeeld wil je een snelle/lichtgewichte/simpele IDE , een heel uitgebreidde met veel opties, of een hele populaire !????

dank je wel!
dergelijk commentaar uit dat IDE topic is inderdaad de info die ik zoek.
Overigens kreeg ik van een ex-collega de tip eens naar lcc-win32 te kijken. Is dat wat?

Ik zal me eens gaan verdiepen in je verwijzingen,

met dank, groetjes Anjo
 
Codeblocks hoor ik veel goeds over, zelf ben ik begonnen met devcpp en nog nooit de moeite gedaan om overtestappen naar een betere omdat ik er (nog) niets verkeerd aan vind ;).
Maar niemand raad het aan omdat het oud is, dus doe ik dat ook niet

Code::blocks!
 
Ik raad iedereen Visual Studio C++ 2008 aan omdat er met afstand de beste en makkelijkste debugger bijzit die ik ooit ben tegengekomen.
Dit zal je misschien eerst niet veel boeien, totdat je een keer een vreemde geheugenlek in hje programma hebt zitten die je niet kunt vinden. Op zulke moment is GDB niet je vriend :p
 
En, heb je al een uitgekozen die je zou wille gebruiken?? ;)
 
Zoals het er nu naar uit ziet, ga ik voor microsoft visual c++
Ik ben niet zo'n microsoft fan, maar ik denk wel dat het voor mij een goede is. De compiler kan ook C aan en dat is voor mij op dit moment vrij belangrijk omdat ik geen ervaring heb met C++.

Ook zag ik dat er mogelijkheden zijn om er programma's eenvoudig (?) aan te hangen om games te maken (dark GDK heette het geloof ik).
Dat is voor mij zelf niet van belang, maar mijn zonen beginnen de leeftijd te krijgen dat dat een keer in beeld gaat komen.

met veel dank voor alle adviezen!
 
Zoals het er nu naar uit ziet, ga ik voor microsoft visual c++
Ik ben niet zo'n microsoft fan, maar ik denk wel dat het voor mij een goede is. De compiler kan ook C aan en dat is voor mij op dit moment vrij belangrijk omdat ik geen ervaring heb met C++.

Ook zag ik dat er mogelijkheden zijn om er programma's eenvoudig (?) aan te hangen om games te maken (dark GDK heette het geloof ik).
Dat is voor mij zelf niet van belang, maar mijn zonen beginnen de leeftijd te krijgen dat dat een keer in beeld gaat komen.

met veel dank voor alle adviezen!

Ik ben net ook zelf begonnen met het maken van mijn eigen games (met oog op de toekomst, ben pas 15) met Allegro. Hiervoor gebruik ik Dev-CPP, dus mocht MVS niet bevallen dan is Dev-cpp voor het ontwikkelen van games erg aan te raden.

Veel succes verder met het programmeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan