welke html taal?

Status
Niet open voor verdere reacties.

djeric

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2006
Berichten
955
hallo.

op mijn website: www.yourdjeric.nl
vind de html validator 1 waarschuwing.

welke ik totaal niet begrijp.

PHP:
 Byte-Order Mark found in UTF-8 File.

The Unicode Byte-Order Mark (BOM) in UTF-8 encoded files is known to cause problems for some text editors and older browsers. You may want to consider avoiding its use until it is better supported.

volgens wat cursussen en vragen over hoe me website te beginnen, heb ik t volgende in me code staan:

Code:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html lang="nl">

<head> 

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

is dit wel juist? mijn website moet voor de meeste internet gebruikers goed zichtbaar blijven in verschillende type browsers en instellingen.
 
Een byteordermark wordt door sommige editors automatisch aan je bestand toegevoegd. CSShunter, weet precies hoe het allemaal zit, maar het komt erop neer, dat je je bestanden expliciet zónder BOM moet opslaan. Hoe dat precies moet voor jouw editor, dat kun je het beste even googlen.
 
Byte order mark (BOM) is idd een soort van extra toevoeging van een teksteditor die je zelf niet ziet. Het nadeel van deze BOM is dat ze ook aan het begin van de pagina staan... Verstuur je dan een header met bijvoorbeeld php, dan krijg je een foutmelding omdat er al iets verstuurd is naar de browser.

Daarom is het idd verstandig om te kijken of je teksteditor je bestand opslaat als UTF-8 zonder BOM of asci ofzo...
 
Als het niet lukt om je webeditor een pagina BOMvrij te laten opslaan als utf-8 (zou ergens in de instellingen/preferences/eigenschappen o.i.d. kunnen zitten), dan is het 't makkelijkste om je gemaakte pagina met de BOM even door Notepad++ te gooien:
  • openen in Notepad++,
  • via menu: Codering > Optie "Naar utf-8 (zonder BOM) converteren",
  • ergens een loze spatie zetten zodat het net een iets ander bestandje is geworden,
  • en weer opslaan.
Vervolgens uploaden en klaar is keessie. Dan zou het leed geleden moeten zijn. :)

Met vriendelijke wensen,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
[*]openen in Notepad++,
[*]via menu: Codering > Optie "Naar utf-8 (zonder BOM) converteren",
[*]ergens een loze spatie zetten zodat het net een iets ander bestandje is geworden,
[*]en weer opslaan.
[/LIST]

maar verander ik mijn webpagina niet dan hiermee?

ik heb mijn site ooit eens samen gemaakt met "defietser" (bekend van helpmij)

waarschijnlijk heeft hij op een andere manier mijn site gemaakt en heb ik hem bekeken en geupload. pas later leerde ik de kennis van html en werken met css onder html strict.


tegenwoordig probeer ik zoveel mogelijk mijn website zelf te bouwen, en alles uit typen in notepad++
ook omdat het handig is dat de codes kleuren.

maar de vraag van wat nu in de regel van html moet staan begrijp ik niet zo van die utf-8

ik vind het een zeer moeilijke onderwerp.

maar welke aanpak kan ik beter doen nu?

het geen proberen wat jullie omschrijven? (al is t erg moelijk om te bekijken hoe t moet)
of toch beter opnieuw beginnen met de site maar dan alles in notepad++ maken????

welke optie kan ik beter doen?


edit: ik google wel even over die "bom" vraag me af wat er in de html regel dan moet staan?
 
Hoi djeric,
De <meta> regel over de utf-8 charset in het begin van je code kan er gewoon in blijven staan. Die is prima, en daar hoeft niets aan te veranderen.
maar verander ik mijn webpagina niet dan hiermee?
Met mijn "recept" om er een BOMvrij bestand van te maken wordt helemaal niets aan de code van de pagina zelf veranderd (behalve ergens die ene spatie dan).
De site hoeft gelukkig ook niet helemaal over gemaakt te worden.

Maar je kunt alle risico's vermijden en het gewoon uitproberen.
  1. Je maakt in de Verkenner een kopie van een pagina.
  2. Die heet dan bv. "Kopie van index.html".
  3. Je opent die kopie in Notepad++.
  4. Je volgt het recept: menu Codering > Optie "Naar utf-8 (zonder BOM) converteren".
  5. Je zet nog ergens in de <body> een spatie, of een (voor de kijkertjes onzichtbaar) commentaarregeltje <!-- deze is BOMloos -->.
  6. Je slaat dit bestand op met "Opslaan Als ... ", en dan de oude naam "index.html". Notepad++ vraagt nu of je het oude bestand wilt vervangen. Ja hoor, want de kopie heb je op deze manier nog!
  7. De nieuwe "index.html" kan je nu uploaden naar de server van je site.
Klaar, dus.
Hetzelfde doe je met de andere pagina's.

Dit is gelukkig een éénmalige operatie.
Want in het vervolg kan je, als je iets in Notepad++ gaat maken, beginnen met naar het menu Codering te gaan, en dan in het bovenste rijtje de optie "UTF-8 (zonder BOM)" aanvinken. Dan gaat het voortaan altijd vanzelf goed.

Met vriendelijke wensen,
CSShunter
__________
PS:
Ik heb voor alle veiligheid je index.html even gedownload en als extra reservekopie bewaard. Je kunt dus het bovenstaande rustig doen met je index.html.
Mocht het fout gaan, dan kan ik altijd nog de reservekopie aan je terugsturen.
Maar ik denk dat het gewoon lukt: niet bang zijn, er kan niets gebeuren! :)

<edit>
Ik heb van het recept even een pdf'je gemaakt:
www.developerscorner.nl/csshunter/tests/het-BOMvrij-recept.pdf.
Dat kan je printen en er naast leggen als je aan het werk bent; is makkelijker dan telkens naar de helpmij-website te gaan voor de volgende stap. ;)
</edit>
 
Laatst bewerkt:
helemaal toppie! ik ga er nog proberen van het jaar mee aan de slag te gaan. (als ik er tijd voor heb, aangezien bijna oud&nieuw is.)

uitleg is me helemaal goed duidelijk.

ik weet wel dat ik html strict deels begin te begrijpen en beetje bij beetje steeds meer. (mooi dankzij helpmij)

ik weet wel een tijd terug dat ik met notepad++ bezig was ik geen problemen had met die utf-8

geen idee waarom nu wel, maar zal je hele stappen plan eens goed doorlezen.

ik laat weer een reactie horen als ik alles heb geupload en t gelukt is.

bedankt voor je uitleg:thumb:

ik wens iedereen een gezond jaar toe, en tot het nieuwe jaar hier op helpmij.:p
 
ik laat weer een reactie horen als ik alles heb geupload en t gelukt is.


nou bij deze het is allemaal goed gelukt:thumb:

ik moest een begin hebben om te kunnen valideren.

wat ik geleerd hebt is dat html 4.01 strict de beste manier is van websites maken.
zo kan ik voor de meeste types browsers e.d goed worden weer gegegeven.

alleen kwam er idd niet uit met die (bom) heb t even omgeschakeld in notepad++
zal in t vervolg moeten onthouden, dat dit een eenamlige aanpassing is in de instelling. bedankt:thumb:

p.s. heb alles geupload van me index.html pagina en gevalideert op css en html strict. met suc6!

met laatste vraag als toevoeging nog:

de volgende code moet ik standaard blijven gebruiken dan voor elke pagina die ik dan maak? (ook voor andere site's die ik dan zo ongeveer op de zelfde manier bouw?)


HTML:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<html lang="nl">
    <head>
	
	<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
 
nou bij deze het is allemaal goed gelukt
Hoi! :thumb:

De volgende code moet ik standaard blijven gebruiken dan voor elke pagina die ik dan maak? (ook voor andere site's die ik dan zo ongeveer op de zelfde manier bouw?)
Ja, zou ik doen: dit geeft prima kans op een goed cross-browser resultaat (op elke browser op dezelfde manier tevoorschijn komen).

Een alternatief is het XHTML1.0-Strict DOCTYPE, dat is nog net iets strenger in de leer (alle tags en eigenschappen moeten met kleine letters geschreven worden; alle tags moeten ook weer goed afgesloten worden voordat een volgende kan beginnen e.d.). *)
Hiervoor moet het beginnetje zijn:
HTML:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="nl" xml:lang="nl">
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=utf-8" />
<title>Een mooie titel van deze pagina voor bovenin de browserbalk en 
    voor op de tabbladen van de browser</title>
...
enz.
Maar als je site goed valideert voor html4.01 is het vrijwel zeker ook wel in orde.

En mocht je je nog eens vervelen, dan zou je hier en hier kunnen kijken om er een php-site van te maken: die heeft altijd dezelfde standaard-elementen op de pagina staan, zodat het maken van bv. een wijziging in het menu niet op elke pagina opnieuw hoeft.
- Maar dat is een ander klusje! ;)

Een goed 2011!
CSShunter
_______________
*) De exacte verschillen met html4.01 staan hier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan