Razer : ik weet het niet, ik heb er te weinig kennis van om 'zomaar' af te gaan op hetgeen het w w w erover schrijft, da's mij één brug te ver dus zodoende kan ik je daar niets over vertellen.
Msi - BTO. Grappig om te lezen dat het nu juist die 2 zijn die tot jouw top 3 behoren, want :
Ik nam vorig jaar maart het besluit om mijn desktop definitief te gaan vervangen voor een laptop. Ik heb vervolgens in alle rust zo'n 5 maanden rondgeneusd en 'research' gedaan naar merken en uitvoeringen. Mijn desktopvervanger zou er een worden die ik (weer) voor 5 jaar zou kopen en dus moest het een 'stevige' zijn. In principe stond ik open voor elk merk / type. In september bleven er 2 'merken' over : Msi en Bto.
De machine die ik wilde hebben was bij Msi uiteindelijk 350 euro goedkoper dan bij BTO. Ik ben toen begonnen bij een reseller van Msi. De flaptop die ik wilde hebben was sowieso nergens te bezichtigen, want het was een type (qua specs) die niet 'zomaar' bij een willekeurige dealer in de winkel stond. Ik kon dus niet even het ding bekijken en 'bevoelen'. Belangrijk voor mij was ook het keyboard. We weten allemaal dat een ieder zo zijn eigen voorkeur / gevoel heeft bij keyboarden, los van onbjectieve kwaliteitstests. Keyboard A van merk A voelt nu eenmaal prettiger aan dan keyboard B van merk B. Ik kon de MSI die ik wilde dus niet 'in werking' zien, bekijken en bevoelen. Ik wist echter uit mijn research dat de objectieve kwaliteit van de Msi's goed was, dus met die wetenschap in het achterhoofd heb ik BTO in IJsselstein gebeld en een afspraak gemaakt om de door mij geambieerde flaptop te zien en te 'bevoelen'.
Zoals ik al schreef werd ik op afspraak keurig netjes ontvangen in IJsselstein en stond de door mij geambieerde machine klaar om 'gezien' te worden. Afwijkend waren alleen de processor, videokaart, geheugen en merk en grootte van de harddisks. (nét even alle een slagje / type goedkoper dan ik ambieerde in mijn toekomstige machine) Verder stond daar qua basis, scherm en keyboard voor mij gereed 'DE machine" die ik eventueel zou gaan kopen. Ik kon dus kijken / voelen en typen. Er lag zelfs een game naast de machine en als ik gewild had, had ik ook nog even kunnen gamen om het ding tijdens een game te zien presteren, maar aangezien ik geen gamer ben heb ik van dat aanbod geen gebruik gemaakt.
Dat voelde (keyboard) helemaal niet verkeerd aan en ook de 'looks' spraken mij wel aan, dus de definitieve beslissing was lastig. Ik confronteerde BTO met het best wel grote prijsverschil tussen hun machine en de gelijkwaardige Msi. Al pratende kwam ik tot de conclusie dat de verschillen eigenlijk maar uit 2 dingen bestonden :
service en merkspecs.
Over de service heb ik al eerder geschreven. Het is zo dat je bij BTO vandaag gebeld, morgen of overmorgen antwoord krijgt. Ook bij een echte service aanvraag is je laptop na 1 of een paar dagen al weer gereed (zo ontdekte bij navraag bij BTO users). Anders dan bij álle andere merken ben je 'm dan dus niet (theoretisch mogelijk) weken lang kwijt, maar 1 dag tot maximaal enkele dagen. Dat was iig voor mij ook een niet onbelangrijk detail, want het blijven machines en machines kunnen een keer defect raken.
Wat bij mij uiteindelijk de doorslag gaf om Bto te kopen waren de specs van de in de machine zittende hardware. Zo wilde ik graag een bepaalde soort SSD in mijn laptop, want als je je gaat orienteren op merken en types, dan blijken er grote verschillen in SSD's te zitten, zeker op snelheden en objectief gemeten levensduur. Dáár nu was bij MSI (en dat geldt eigenlijk voor álle grote merken) niet achter te komen. Msi vermeldde alleen maar dát er een SSD is de machine zat zonder dat je het merk kon achterhalen. De verkoper van BTO was zelfs zo vriendelijk om even met zijn (concurrent) verkoper van Msi te bellen om voor mij te informeren welk merk en type SSD er in de Msi zit. Tot zijn genoegen (en mijn verbazing) kon zijn evenknie bij Msi hem niet vertellen welk merk en type SSD er in de Msi geleverd werd. Hetzelfde verhaal gold voor het merk geheugen en de merk / type van de netwerkkaart (ook niet onbelangrijk, zeker bij de supersnelle glasvezelnetwerken van vandaag de dag).
Deze ervaringen deden mij besluiten om een Bto te kopen. Ik weet van de meeste schroefjes en boutjes in mijn Bto wie de fabrikant is, simpelweg omdat ik de onderdelen zélf uit heb kunnen kiezen bij het samenstellen.
Samengevat : ik vond Msi en Bto qua w w w betrouwbaarheid / naam / ervaringen van kopers gelijkwaardig en slechts de in de paar alinea's hierboven staande aandachtspunten, tesamen met het feit dat ik de Bto (Build To Order) helemaal naar eigen wens kon samenstellen, hebben mij doen besluiten om een Bto te kopen.
Een ding is min of meer zeker : een Msi is in jouw prijsklasse wat goedkoper dan een vergelijkbare Bto. In de prijsklasse waarin ik kocht was de Msi zelfs enkele honderden voordeliger.
Wat houd je tegen om de "Pepsiproef" te doen :
verzin eens een leuk mailtje (stel vragen over hardware, service etc. etc.) en stuur dat naar Msi Nederland. Doe hetzelfde met Bto. Kijk eens hoelang het duurt voordat er gereageerd wordt en ken een waarde toe aan de respectievelijke antwoorden die je krijgt.
Succes met je beslissing!