Welke library voor spellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brenov

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2008
Ik ben al lange tijd bekend met de C++-basis min of meer, maar ben nog nooit echt overgestapt naar het "betere spul" van echte waardevolle dingen programmeren en tegelijkertijd plezier hebben. Het is tot nu toe altijd maar theorie geweest en triviaal gedoe, wat op zich wel belangrijk is om te begrijpen maar het geeft niet zoveel voldoening. Het mag dan wel een hobby zijn, maar ik ben er serieus over. Ik ben nou bijvoorbeeld bezig met een tekst-spel, maar ik wil iets grafisch doen, al is het maar simpel.

Ik gebruik Linux en g++ (en een IDE als Code::Blocks of NetBeans, maar ik gebruik nou meer C::B). Ik heb al rondgekeken welke libraries er zijn, maar altijd zijn er een paar terugkomende problemen: (1) moeite met linken van libraries; (2) daadwerkelijk met plezier aan de slag gaan; (3) te weinig goede praktische leermiddelen als boeken en dergelijke (de meeste schrijvers van programmeerboeken zeiken teveel in plaats van dat ze meteen geven wat je nodig hebt in klare taal).

Wat ik dus duidelijk wil maken, is dat ik geen zin heb om teveel te klooien en er weinig resultaat mee te behalen. Een library die makkelijk is te installeren en te linken voor Linux en waarvoor er goede boeken/sites zijn is belangrijk.

Dus welke library voor Linux en g++ raad je me aan voor 2D (en/of 3D) en waarom? En welke leermiddelen (boeken, sites, etc.) zijn daarmee aan te raden?

Allegro is een vrij eenvoudige library(cross-platform) waar ook genoeg informatie over te vinden is. :)

:) Ik dacht al dat iemand Allegro zou aanraden. Dit was zo'n library die me kwaad maakte omdat ik het nooit op Linux kon linken, maar ik had het nou weer geprobeerd en ik moest dus behalve alleg.a nog een andere linken wat ik per toeval ontdekte..... stond ook nergens waar ik heb gekeken voor info.

Wat zijn de beste Allegro-boeken en tutorials? Ik heb nog maar één echt boek gezien, maar die schijnt zich meer te concentreren op C dan C++.

Zijn er nog andere aan te raden libraries?

Voor 2D heb ikzelf even naar SDL gekeken, omdat deze naast de grafische core-lib ook een aantal complementaire libs aanbiedt (oa SDL_Mixer voor sound en SDL_Net voor netwerkverkeer).

Twee tutorials die ik bruikbaar vond waren http://cone3d.gamedev.net/cgi-bin/index.pl?page=tutorials/gfxsdl/index (snel resultaat, minder diepgaand maar wel duidelijk in de essentie) en http://lazyfoo.net/SDL_tutorials/index.php (topicgebaseerd, vooral les1 is handig mbt linking etc).

Hat nadeel van SDL is wel dat de meeste info en voorbeelden die je kan vinden verouderd en vaak nog in pure C zijn.

Als je naar 3D kijkt, kan ik je verwijzen naar Ogre3D, wat een zeer goede naam heeft, maar hierhad ik persoonlijk wel linkingproblemen mee. Ikzelf ben dan overgestapt op IrrLicht waarvan weinig documentatie is, maar de officiële documentatie is in mijn ogen wel ruim voldoende. IrrLicht heeft sinds kort ook een eigen soundwrapper gebaseerd op OpenAL: IrrKlang. De library integreert tevens goed met zowel SDL als RakNet voor netwerken.

Ik was onder de indruk dat SDL "lager" is dan Allegro. Hoe hoger of abstracter en makkelijker de library is, hoe beter voor mijn geest :)

Irrlicht ziet er interessant uit, maar als er weinig boeken en zo zijn is het ook vervelend. Ik zal 'm wel even moeten uitchecken, en schijnt dat C::B standaard al Irrlicht-"herkenning" heeft. Hoe makkelijk is deze library?

Ogre3D is ook wel interessant, maar de vraag is nog altijd welke het meeste "vriendelijk" is in gebruik.

Ik weet ook niet of het verstandig is om meteen iets in 3D te doen voor ik iets redelijks heb gedaan met 2D. Hel(!), ik hoef niet eens per se een spel te maken... een "stille" (maar enigszins bewegende) 3D-scène of alleen al een bewegend 3D-object dat er redelijk uitziet vind ik al veel.

Tot zover zit ik te peinzen over Allegro, Irrlicht, en Ogre3D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan