• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

(werk)uren berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.
WOOOW !!! Plongsken !!! HET werkt !!! gij zijt een genie !!!

maar .... :(

schijnbaar werkt het maar voor 1 regel. Als ik rij 5 copy and paste naar rij 6 loopt het mis ...ergens een "$" vergeten misschien ?

Desalniettemin niettegenstaande toch al 999 maal bedankt !

schijnbaar werkt het maar voor 1 regel. Als ik rij 5 copy and paste naar rij 6 loopt het mis ...ergens een "$" vergeten misschien ?
ja, de bovenste 2 rijen staan niet vast.
Ik pas het nog even aan.

Wher,

de begintijd valt op 1-1-2014 om 5:00
de eindtijd valt op 1-1-2014 om 23:00

het andere interval: ( uren tussen 22:00 en 06:00)
de begintijd valt op 1-1-2014 om 22:00
de eindtijd valt op 2-1-2014 om 6:00

de overlap tijd is dan 1 uur . dacht ik

ik denk dat ik het al weet, plongsken :
van alle E1 en E2, $E$1 en $E$2 maken ?
van alle F1 en F2, $F$1 en $F$2 maken ?
etc

Laatst bewerkt:
@ sylvester,

De "deal" was dat alle tijden betrekking hadden op 1 dag, dus 2/1/2014 komt niet in het verhaal voor...dacht ik :rolleyes:

WHER en plongkske,
uit post 1:
Nog moeilijker : ik werk van 15:00 tot 09:00 's anderendaags ...
dit gaat fout met in jullie voorbeeld.
in het voorbeeld in post 16 werkt dit wel.

Laatst bewerkt:
@ Sylvester, uit post 5 (dit is dus recenter als post 1)
Ik kan m'n uren eenvoudig opsplitsen in 2 x 1 dag.
hieruit leid ik af dat in het geval van " ik werk van 15:00 tot 09:00 's anderendaags" dit verdeeld wordt over twee invulrijen en elke rij dus op 1 dag betrekking heeft

juist WHER !

Maar in dit geval gaan de 1000 maal bedankts naar PLONGSKEN !!! Het werkt nu quasi perfect ! :thumb:

Ik had ondertussen zelf al al de $'s toegevoegd, maar dat bleek toch niet overal te werken (waarschijnlijk een "abuis" van mijnentwege.)
Jouw versie doet het veel beter, doch soms krijg ik foutieve resultaten... Wanneer mijn uren zich zuiver tussen 22:00 en 24:00 of 00:00 en 06:00 bevinden is de berekening fout ... (en in de praktijk gebeurt dit wel eens...)
Nu kan ik best begrijpen dat je zegt : "ja maar manneke, nu is't welletjes geweest"... Ik zal dan (morgen) wel zelf wat zoeken en zelfs geen enkele van je welverdiende "1000 maal bedankt"'s terugwillen... Maar als je de perfectionist wil uithangen, ben je natuurlijk altijd welkom om ook achter deze onvolmaaktheid op zoek te gaan. :cool:

zie ook bijgevoegde urentest xlsx... Bekijk bijlage urentest.xlsx

@Sylvester,

Dit lijkt inderdaad te werken in alle gevallen die ik testte.

@ PVDBO
Er zitten inderdaad nog fouten in waarschijnlijk enkele combinaties vergeten.
Sylvester had mij er al op gewezen met zijn macrovoorbeeld die feilloos werkt.
Het is met die geneste functies soms moeilijk om nog te kunnen volgen. In ieder geval probeer ik ook nog even om op te sporen waar het fout loopt al zal het niet meer voor vandaag zijn.

Maar ook dat van Sylvester blijkt te werken ... thanks Sylvester ! Morgen probeer ik ook jouw oplossing grondig uit ! De inbreng van VBA lijkt inderdaad de zaak bijzonder te vereenvoudigen. Jammer dat ik van vba (nog) geen kaas gegeten heb.

Alhoewel jouw oplossing "eleganter" is dan die van plongske, en ook meteen het "over-middernacht" probleem oplost, ben ik toch op het eerste zicht geneigd om die van plongske te gebruiken. De reden : met jouw oplossing zit ik vast vermits ik niks, maar dan ook niks van VBA ken.
Jullie begrijpen dat dit probleem slechts een onderdeeltje is van mijn volledige spreadsheet, en ik weet nog niet hoe het VBA zich zal gedragen in het totaalbeeld. De oplossing van Plongske kan ik begrijpen en zelf eventueel verder aanpassen en/of "fine-tunen"...

En ja, Plongske ... ik raak ook dikwijls in nesten met geneste functies... maar nu ga ik toch voor enkele uren in mijn "nest"...

Beide alvast bedankt! Ik hoop dat je niet wakker zult liggen van mijn probleem ! Morgen hoor je meer van mij.

Laatst bewerkt:
@PVDBO,
Je kan de logica van Sylvester z'n UDF ook in een formule gieten, zie bijlagen.
Eentje voor het geval je het bij "1 dag, 1 invulrij" houdt, eentje voor het geval je "voorbij middernacht" gaat.

Bijlagen

!!! ... POTVOLKOFFIE ... !!!

Amai ... Sylvester ... da's geen flauwe kul ! Ik krijg zo toch wel stilaan het gevoel dat jij (maar ook zéker Plongske en Wher) toch nét dat ietsje meer verstand hebben van excel dan ik.... :o
Jouw oplossing deel 2 ("deze Excel formule doet het zelfde als de VBA formule") past mijns inziens het beste voor mijn sheet. Niet alleen kan ik "spelen" met deze formules (al was het nog alleen maar "copy and paste"), maar tevens is het "over-middernacht" probleem meteen opgelost. Er zijn weliswaar enkele "krachtige" formules gebruikt die ik (nog) niet ken(de) maar dit nodigt mij uit om deze te bestuderen en in andere toepassingen te gebruiken.
Door mijn eigen (grof mislukte!) probeersels heb ik geleerd hoe het NIET kan, maar dankzij jullie inbreng heb ik geleerd hoe het WEL kan... Aan allen die aan de oplossing van mijn probleem gewerkt hebben : (zoals beloofd) : 1000 maal bedankt ! (zie bijgevoegde spreadsheet) :dBekijk bijlage danku.xlsm

Ik hoop uiteraard dat jullie oplossingen niet alleen voor mij van dienst zijn, maar dat ook andere gebruikers er iets aan hebben...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan