• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

werkblad 1 en nog een werkblad een pdf maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aanbod

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Berichten
157
Hallo,

Ik ben totaal niet bekend met VBA programmeren.

Wat ik graag zou willen is het volgende.

1. werkblad "rooster 1" heb ik openstaan hier staat een button op met verzenden.
2. Als ik op verzenden druk opent zich outlook.
3. Hier wordt de bijlage als pdf erin gezet*
4. Ik selecteer de emailadressen.
5. En ik verzend de mail.

stap 4 en 5 is mij duidelijk.

* = Tabblad "namen" dient samen met het geopende tabblad "rooster 1" verzonden te worden.**
Tabblad "namen" dient samen met het geopende tabblad "rooster 2" verzonden te worden.
etc etc
Kortom Tabblad "namen" dient ten allen tijden met het geopende "rooster .." tabblad verzonden worden. En op ieder tabblad met "rooster .." staat een
verzendbutton. En ik heb tabbladen van "rooster 1" t/m "rooster 9"

** = Die mag twee aparte pdf's maar ook 1 pdf zijn.


Ik heb het bestand niet toegevoegd wegens privacygevoelige info.
Het bestand zal ik in een rechtstreekse e-mail (of andere vorm) alsnog opsturen.

Hopelijk is er iemand die dit kan oppakken want ik heb van VBA totaal geen verstand.

Bedankt alvast.
 
Een bestandje plaatsen kan altijd. Je kan er gewoon wat fictieve gegevens inzetten. Op zich hoeven er helemaal geen gegevens in te staan als de knoppen en de code er maar in staat en de structuur van het bestand duidelijk is. Ergens in de code staat iets van sla rooster1 op als .pdf. Hetzelfde zal met namen moeten gebeuren. Ergens anders, in de procedure die iets met de mail doet, staat iets van voeg rooster1.pdf toe hier zal je namen.pdf bij moeten zetten.
 
Dit is een .xlsx hierin staat dus geen code. Bestanden met code moet je opslaan als .xlsm.
 
Hallo,

Zoals ik in de eerste "mail" al heb aangegeven weet ik totaal niet hoe VBA werkt.
Ik heb wel het forum uit gespit en wel begrepen dat alleen via vba mijn probleem kunt oplossen.

Ik vind de manier dat je een bestand 1 voor 1 moet opslaan erg omslachtig.
En vandaar mijn toevlucht tot VBA wat ik totaal geen kaas van gegeten heb.

Het enige wat ik al wel gedaan heb is het tabblad ontwikkelaar aangezet.....verder kom ik niet.
 
Dan heb ik je vraag verkeerd gelezen en is het de bedoeling dat alles voor jou gemaakt moet worden. Dat is niet helemaal de bedoeling van dit forum. Er is genoeg te vinden op dit forum wat je eerst zelf kan uitproberen. Als je er dan niet uitkomt staan er altijd wel helpers klaar.
 
Voor het verzenden van bestanden via Outlook kan je hier tig voorbeeldcode vinden.
Voor opslaan als pdf kijk in de vba-help bij ExportAsFixedFormat
 
Probleem is ik weet niet eens hoe je zoiets moet opzetten dan wel moet openen.
Ik zal dit vanaf begin moeten uitzoeken hoe je een vba bestand of macro (hoe het ook mag eten moet opzetten.
Zie ook reacties van je moet vaker inspringen dan hou je het leesbaar gebruik niet end if 3x achter elkaar want dan weet je niet wat bij elkaar hoort etc etc....

Dus ik weet totaal niet waar ik moet beginnen.


Ik snap heel goed dat je op deze site niet alles moet vragen om een ander alles te laten doen.

Maar ik weet momenteel niks.
 
@Aanbod,
iedereen die deze op deze site antwoorden geeft, heeft ook ooit in de situatie verkeerd dat hij/zij niets van vba wist. Je leert het door het te doen en daarvoor kun je op internet vele sites vinden. Voer eens in in een zoekmachine: "Excel en vba" of iets soortgelijks en je vindt meteen een heleboel informatie.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een stukje code gevonden.

Tevens bijgaande foutmelding
Bekijk bijlage foutmelding.pdf

Maar deze werkt niet, gelijk de eerste regel licht al geel op.

Code:
Sub mailen()
    Dim OutApp As Object
    Dim OutMail As Object

    Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
    Set OutMail = OutApp.CreateItem(0)

    Sheets(Array("Namen brigadiers", "rooster 1")).Select
    Filename = RDB_Create_PDF(ActiveSheet, ActiveWorkbook.Path & "/" & ActiveWorkbook.Name & ".pdf", True, True)
    
    On Error Resume Next
    With OutMail
        .To = ""
        .CC = ""
        .BCC = ""
        .Subject = "Rooster brigadieren"
        .Body = "Hallo Brigadiers, Hierbij ontvangen jullie het nieuwe rooster. Groet Andre"
        .Attachments.Add Filename
        .display
    End With
    On Error GoTo 0

    Set OutMail = Nothing
    Set OutApp = Nothing
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Omdat je de moeite gedaan hebt om zelf iets op te zoeken.
Code:
Sub verzenden()

    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat 0, ThisWorkbook.Path & "\" & ActiveSheet.Name & ".pdf"
    Sheets("Namen brigadiers").ExportAsFixedFormat 0, ThisWorkbook.Path & "\" & "Namen brigadiers" & ".pdf"
        With CreateObject("Outlook.Application").CreateItem(0)
        .To = "emailadres"
        .Subject = "Roosters brigadieren"
        .Body = "Hallo Brigadiers, hierbij ontvangen jullie het nieuwe rooster. Groet Andre"
        .Attachments.Add ThisWorkbook.Path & "\" & ActiveSheet.Name & ".pdf"
        .Attachments.Add ThisWorkbook.Path & "\" & "Namen brigadiers" & ".pdf"
        .Display   'of gebruik .Send
    End With
    Kill ThisWorkbook.Path & "\" & ActiveSheet.Name & ".pdf"
    Kill ThisWorkbook.Path & "\" & "Namen brigadiers" & ".pdf"

End Sub

PS: Als de namen waarheen je wil verzenden steeds dezelfde zijn, kan je deze ook vast in de code schrijven zodat je de tussenstap van manueel selecteren en verzenden ook kan uitschakelen.
 
Laatst bewerkt:
Hiermee zet je alles in één Pdf.
Code:
Sub verzenden()
Dim sh As Worksheet
For Each sh In Sheets
 If sh.Name <> ActiveSheet.Name And sh.Name <> "Namen brigadiers" Then sh.Visible = False
 Next sh
   ThisWorkbook.ExportAsFixedFormat 0, ThisWorkbook.Path & "\" & ActiveSheet.Name & ".pdf"
        With CreateObject("Outlook.Application").CreateItem(0)
        .To = "emailadres"
        .Subject = "Roosters brigadieren"
        .Body = "Hallo Brigadiers, hierbij ontvangen jullie het nieuwe rooster. Groet Andre"
        .Attachments.Add ThisWorkbook.Path & "\" & ActiveSheet.Name & ".pdf"
        .Display   'of gebruik .Send
    End With
    Kill ThisWorkbook.Path & "\" & ActiveSheet.Name & ".pdf"
    ThisWorkbook.Close False
End Sub
 
Het enige waar ik nu nog tegen aanloop is het volgende.


Code:
.Body = "Hallo Brigadiers, hierbij ontvangen jullie het nieuwe rooster. Groet Andre"

Hoe kun je deze tekst over meer regels krijgen.

Dus het volgende:

Hallo Brigadiers,

Hierbij ontvang je het nieuwe rooster.

Groet Andre




Groet
 
Met "vbNewLine"
 
Onderstaand????
Dit werkt niet.

Code:
.Body = "Hallo Brigadiers, "vbNewLine"Hierbij ontvangen jullie het nieuwe rooster. Groet Andre"


Wat doe ik verkeerd?

Groet
 
Code:
.Body = "Hallo Brigadiers, " & vbnewline & vbNewLine & "Hierbij ontvangen jullie het nieuwe rooster." & vbnewline & vbnewline & " Groet Andre"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan