• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkrooster vereenvoudigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevinva

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2016
Op mijn afdeling werken we met een tiental personen. Mijn werkgever maakt onze jaarplanning in Excel maar alle personen staan hierin.
Om even een voorbeeld te geven. In kolom A vinden we alle data terug voor het hele jaar. Op rij 1 staat de locatie en het vaste uur (vroege, late, dag) waar wij moeten werken.
Daarin staan steeds de namen van al mijn collega's.

Nu vind ik het nogal omslachtig om steeds lijntje per lijntje naar beneden te scrollen zodat ik mij niet vergis bij het overnemen van mijn werkdiensten in mijn agenda.

Nu vroeg ik mij af of er een mogelijkheid is om een werkblad bij te maken waarbij je bv. de naam invult (Jan, Piet, Mieke, ...) en dat Excel zelf de naam+diensten filtert en een rooster gaat samenstellen? Heel netjes vormgegevens zodat ik het alleen maar hoef te printen.
Ik en mijn collega's zouden jullie dankbaar zijn.

Mijn naam is: Kevin
Maar als mijn collega die naam wijzigt naar Jan, Piet of Mieke moet de kalender van hen worden.

Laatst bewerkt:
In bijlage vinden jullie wat mijn werkgever doorgeeft. Nu zou ik graag in het werkblad 'Agenda per persoon' een agenda maken die zeer overzichtelijk is. De layout zal ik zelf doen, het is een kwestie dat hij gewoon de namen filtert en dit koppelt aan de juiste dage, locatie en uren.

Bekijk bijlage Jaarplanning 2016.xlsx

Laatst bewerkt:
Anderen zullen waarschijnlijk betere oplossingen kennen.
Ik dacht aan het markeren van de namen op de dienstregeling.
Dubbelklik in kolom w, x, y, z op een naam en zie het resultaat.

Bijlagen

Anderen zullen waarschijnlijk betere oplossingen kennen.
Ik dacht aan het markeren van de namen op de dienstregeling.
Dubbelklik in kolom w, x, y, z op een naam en zie het resultaat.

Je hebt dit met voorwaardelijke opmaak gedaan, neem ik aan? Interessante piste. Wat ik nu eigenlijk zou willen is dat die gekleurde namen er uit gefilterd worden en dat dit automatisch ingevuld worden in een nieuw werkblad op een maandplanning. Zodat de werknemers eenvoudig hun planning kunnen afdrukken.

Ook maar 1 gedaan, naam kiezen in A1

mvg
Leo

Geweldig, dit is een goeie aanzet. Mag ik weten hoe je dit aangepakt hebt?
Vanuit deze basis zou ik nu maandkalenders willen samenstellen, de gegevens moeten dus gewoon in andere cellen verschijnen.

Een soort stijl als deze dus:
stap4_agenda.jpg

Bestand van LeoTaxi aangepast, zodat je ook een maand kan kiezen.
Code moet nog verfijnd worden!!!

Bijlagen

Bedankt voor de hulp. Mag ik vragen hoe je zo'n keuzemenu instelt en hoe Excel de gegevens uit de planning filtert? Ik wil me graag verder verdiepen zodat ik zelf aan de slag kan en het hele rooster in de puntjes kan finetunen.

Je wil je bestand finetunen.
Ik had toch niets om handen, dus heb ik het wat geautomatiseerd.
Je kan nu een jaartal kiezen. De datums passen zich autom. aan, de weekends en de feestdagen kleuren ook autom.
Misschien heb je er wat aan.
(ps Ik heb heel wat gegevens verwijderd om het volume te verkleinen)

Bijlagen

Zou ik mogen weten hoe jullie die gegevens filteren en hoe jullie het keuzelijstje integreren? Ik vind dit interessant en wil er verder mee aan de slag.

De keuzelijsten verkrijg je via "Validatie". Met de zoekfunctie van dit forum vind je verschillende draden over validatie, waarmee je aan de slag kunt.
Het ophalen van de gegevens, is een ander paar mouwen.
Dit werkt met een VBA-code van LeoTaxi (Visual Basic for Applications).
Dat kan je niet zomaar even leren.
Als het bestand opent, en je drukt de toetsencombinatie "ALT + F11" kan je achter blad2 die code zien.

Ik vind het enorm spijtig, ik wil dit zelf ook kunnen en ben nu al een week aan het experimenteren en zoeken maar het lukt mij totaal niet wat jullie doen.
Dat is de code neem ik aan? Ik kopieer die in mijn documenten maar het werkt gewoon niet :(

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Address = "$A$1" Then
Application.ScreenUpdating = False
Range("A3", "F370").ClearContents
If Target <> vbNullString Then
Dim myrange As Range, ws1 As Worksheet
Set ws1 = Sheets("Werkplanning 2016")
For j = 5 To 370
With ws1.Range("A" & j, "V" & j)
Set myrange = .Cells.Find("*" & Range("A1") & "*")
If Not myrange Is Nothing Then
myrow = myrange.Row
mycolumn = myrange.Column
If ws1.Range("B" & myrow) >= Range("I1") And ws1.Range("B" & myrow) < Range("J1") Then
Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1) = ws1.Range("B" & myrow)
Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(, 1) = ws1.Cells(1, mycolumn)
Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(, 2) = ws1.Cells(2, mycolumn)
Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(, 3) = ws1.Cells(3, mycolumn)
Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(, 4) = ws1.Cells(4, mycolumn)
Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(, 5) = ws1.Cells(j, mycolumn)
End If
End If
End With
Next
End If
Application.ScreenUpdating = True
End If
End Sub

heb ook nog wat aangepast
en ook wat uitleg in de verschillende code's
te openen met Alt F11, Beeld, Projectverkenner

1 achter werkblad "Agende per persoon"