Werkstation installeren van de server Windows 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvertJan

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
2021
Hallo forumleden.

Ik ben systeembeheerder op een basisschool met 40 werkplekken.
We hebben op dit moment een server waarop Windows 2003 Server draait.
Op alle werkplekken hebben we Windows XP Pro geinstalleerd. (wat een klus)
Elke keer als er iets gewijzigd moet worden aan de werkplekken, moeten we alle werkstations langs om dit te realiseren.
Nu was het ons idee om één werkplek helemaal in te richten zoals we willen en dan daarvan een Ghost te maken en deze ergens op de server neerzetten, zodat we vanaf de server op elke werkplek die Ghost kunnen terug zetten. (Ook makkelijk als een werkstation het begeeft).
Alle werkstations zijn hetzelfde en hebben wel een Floppy maar geen CDROM speler.
Is het vervolgens mogelijk om dan met een diskette de werkplek in DOS op te starten, een netwerkverbinding te maken en dan via het netwerk vanaf de server de Ghost terug te zetten?
Zoja, wat heb ik daar voor nodig en hoe doe ik dat.

Graag uw recatie.
Alvast bedankt.

EvertJan
;)

Om een lang verhaal kort te maken, kan je het beste eens op de onderstaande google link kijken..

SysPrep

das dus voor de implementatie van Windows XP te automatiseren..
:)

SysPrep

Ik heb het verhaal over sysprep globaal doorgelezen.
Wat mij echter nog niet duidelijk is, is hoe je een doelcomputer waarvan de HD dus nog helemaal leeg is en die alleen een diskettestation heeft, installeert met Windows XP die met sysprep is aangemaakt op de broncomputer. Ik neem aan dat sysprep een soort image maakt. Of begrijp ik het toch verkeerd. De doelcomputer is al wel verbonden met het netwerk. Kan ik daar misschien iets mee?

Wie heeft dit al eens eerder gedaan en kan mij in het kort de stappen uitleggen die ik moet maken?

groeten
EvertJan

Ik heb het verhaal over sysprep globaal doorgelezen.
Wie heeft dit al eens eerder gedaan en kan mij in het kort de stappen uitleggen die ik moet maken?

groeten
EvertJan

Globaal = niet tot in bijzonderheden nauwkeurig .......
Misschien moet je het iets beter doorlezen...
In het kort de stappen uitleggen die je moet maken is niet te doen omdat er veel verschillende opties aan vast hangen die te doen hebben met de hardware ed..

In het lesboek over Install, config and Admin. WXP is hier een geheel hoofdstuk aan gewijd van +/- 50 pagina's.. Dus dat kort verhaaltje kan je vergeten..
:)

SysPrep

Hallo ZipPe

Wat ik bedoel is b.v. zoals bij een ghost.

Installeer eerst 1 PC volledig door tijdig een CDrom speler aan te sluiten.
Maak daarna een Ghost op een 2e partitie
Start weer op in Windows en kopieer de Ghost naar de server.

Start nu een tweede (lege) PC op met de opstartdiskette van Ghost die gelijk een verbinding maakt met de server.
installeer nu vanaf de server de Ghost.
Opnieuw de PC opstarten in Windows.
Klaar.

volgende PC.

Mijn vraag is dus: Gaat het ook zo met Sysprep, of doet sysprep iets heel anders.
Kun je me ook zeggen hoe het lesboek heet waar je het over hebt en waar ik dat kan kopen. Ik neem aan dat het in het NL is geschreven.

groeten
Eppie

Als het goed is vind je op de Nederlandse XP cd ook de volgende help files.
Deploy.chm en Setup.cmh daar kun je het een en ander al nalezen, waarschijnlijk in het Nederlands.. Maar als je niet over een bepaalde basis kennis beschikt zijn die ook niet bepaald duidelijk..

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=deploy.chm&btnG=Zoeken&meta=lr=lang_nl

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=setupmgr.chm&btnG=Zoeken&meta=lr=lang_nl

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=setupmgr.exe&btnG=Zoeken&meta=lr=lang_nl

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=sysprep.exe&btnG=Zoeken&meta=lr=lang_nl

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=RipRep&btnG=Google+zoeken&meta=lr=lang_nl

Het boek waar ik het mee te doen heb gehad is MCSA/MCSE Exam 70-270
http://www.microsoft.com/learning/exams/70-270.mspx

Perform and troubleshoot an attended installation of Windows XP Professional.

• Install Windows XP Professional by using Remote Installation Services (RIS).

• Install Windows XP Professional by using the System Preparation Tool.

• Create unattended answer files by using Setup Manager to automate the installation of Windows XP Professional.
Dit boek is op veel plaatsen te bestellen of dit ook in het Nederlands wordt geschreven betwijfel ik.. Indien je goed zoekt zal op internet wel een .pdf van dit boek te vinden zijn.
Maar als je de bovenstaande google links eens goed onder de loep neemt kom je er misschien ook wel uit.

Het lijkt me duidelijk dat de school waar je bezig bent geen behoefte heeft om jullie dit materiaal aan te leveren ivm te kort budget waar meeste scholen me kampen.. Dan zal het ook wel zo zijn al die 40 machines "niet" gelijk zijn gekocht en niet van dezelfde hardware zijn voorzien, maar overal zijn samengeraapt en gekregen als gift van bedrijven.. Dan zit je dus al met veel Hardware verschillen die je niet allemaal in een sysprep kan verwerken en moet je nog elke workstations persoonlijk nalopen om de juiste drivers of controllers te installeren. Installeer je hiermee de verkeerde drivers zit je weer met bsodtjes te kijken die je achteraf moet oplossen. Ook moeten alle clients beschikken over een netwerk adapter die compatible is met Preboot eXecution Environment (PXE).. Dus Theoretisch is het een prachtig verhaal, maar practisch weinig uitvoerbaar in veel gevallen.

:thumb:

Laatst bewerkt:
Lijkt me meer iets voor een "roaming user profile" dan voor een remote herinstallatie van alle werkstations.

SysPrep

Het lijkt me duidelijk dat de school waar je bezig bent geen behoefte heeft om jullie dit materiaal aan te leveren ivm te kort budget waar meeste scholen me kampen.. Dan zal het ook wel zo zijn al die 40 machines "niet" gelijk zijn gekocht en niet van dezelfde hardware zijn voorzien, maar overal zijn samengeraapt en gekregen als gift van bedrijven.. Dan zit je dus al met veel Hardware verschillen die je niet allemaal in een sysprep kan verwerken en moet je nog elke workstations persoonlijk nalopen om de juiste drivers of controllers te installeren. Installeer je hiermee de verkeerde drivers zit je weer met bsodtjes te kijken die je achteraf moet oplossen. Ook moeten alle clients beschikken over een netwerk adapter die compatible is met Preboot eXecution Environment (PXE).. Dus Theoretisch is het een prachtig verhaal, maar practisch weinig uitvoerbaar in veel gevallen.

:thumb:[/QUOTE]

Die links via Google hebben me inderdaad een stuk verder geholpen, bedankt daarvoor.

Wat betreft het budget van deze basisschool valt het best mee. Je moet alleen goed budgeteren. We hebben hier een speciale ICT commissie voor in het leven geroepen. 3 jaar geleden hebben we alle systemen vervangen en extra systemen bijgevoegd. We hebben een 'eigen' ICT lokaal met 26 identieke werkstations. De rest van de werkstations staan verspreid over de lokalen.
In het ICT lokaal staan allemaal HP Vectra's P3 866 Mhz systemen. In de lokalen staan allemaal Compaq P3 700 Mhz systemen. Het gaat in alle gevallen om kleine desktops. Niet gek dacht ik voor een basisschooltje.
De systemen zijn volgend jaar afgeschreven en de bedoeling is alle systemen dan te vervangen door allemaal identieke systemen. Die installatie willen we zo goed mogelijk automatiseren. De server blijft nog even (HP P3 - 1100 Mhz met 4 SCSI schijven van 40 GB, een ouderwetse stofzuiger dus). Hiervoor ben ik me nu dus aan het orienteren.
Nogmaals bedankt voor de vele tips.

EvertJan

Klinkt misschien gek maar als je zoveel investeerd in nieuwe werkstations, waarom ga je niet voor een terminal server.

Heeft toch een aantal voordelen
- je kan alle profielen in 1 keer aanmaken of verschillende voor veschillende groepen
- 1 update en al je systemen werken het zelfde
- 1 programma op de server en alle wekstations kunnen er over beschikken of een bepaalde groep.
- zelfs win95/98 systemen razen als een 2003 systeem > aanschaf werkstations kan uitgesteld worden. terwijl iedereen werkt in de zelfde omgeving ongeacht het besturings systeem
- bij aanschaf nieuw werkstation kan je eigenlijk al met de goedkoopste uit de voeten.
- je werkstations zo inrichten dat externburoblad alleen werkt en de rest niet. heb je ook nooit geen gedonder met lokale installatie
- om de prijs hoef je het niet te laten een licentie voor een terminal user zit rind de € 90
das goedkoper dan een nieuw werkstation
- de licente voor bv een MS-SBS users moet je nu ook al kopen dat maakt geen verschil
- en het scheelt je uiteindelijk veel tijd en geld om de werkstations elke keer bij te moeten bijwerken met updates.

Je kan zelfs je werkstation laten booten over het netwerk en dan ben je helemaal overal van af

Het is maar een idee maar zeker het overwegen waard

Laatst bewerkt:
heey iedereen,

Ik zou niet zo moeilijk doen.
Als je extra kosten mag maken koop je toch een USB CD-ROM speller liever DVD-speler maja is je eigen keus natuurlijk.

suc6 groetjes

ja idd via een terminal zou ook gaan . Maar ik zou sowieso met ghost werken als het identieke machines zijn . Installeer dit dan via RIS en niet via cd rom of dvd ofzo . Ik zou gewoon een ghost server aanmaken de client zich laten aanmelden en als iedereen zich heeft aangemeld in 1x alle stations ghosten :) . Zo doe ik dat hier wekelijks ;) met 1 druk op de knop :).

Ghost server

ja idd via een terminal zou ook gaan . Maar ik zou sowieso met ghost werken als het identieke machines zijn . Installeer dit dan via RIS en niet via cd rom of dvd ofzo . Ik zou gewoon een ghost server aanmaken de client zich laten aanmelden en als iedereen zich heeft aangemeld in 1x alle stations ghosten :) . Zo doe ik dat hier wekelijks ;) met 1 druk op de knop :).

Een Ghost server?
Kun je me even uitleggen hoe dat werkt en welke Ghost versie ik daar voor nodig heb.
Installeer je deze "Ghost server" op de server van het netwerk?
Hoe meld je je dan aan als je alleen werkstations hebt met een FDD en lege HD?

Of misschien weet je een site waar ik daar meer over kan lezen.

groeten
EvertJan

Een Ghost server?
Kun je me even uitleggen hoe dat werkt en welke Ghost versie ik daar voor nodig heb.
Installeer je deze "Ghost server" op de server van het netwerk?
Hoe meld je je dan aan als je alleen werkstations hebt met een FDD en lege HD?

Of misschien weet je een site waar ik daar meer over kan lezen.

groeten
EvertJan

ik heb ergens precies een handleiding liggen ik zal het vandaag even voor je opzoeken

Evert jan ,

Ik zou voor RIS + Ghost gaan, ivm dat ghost de snelste manier is om een werkstation te installeren en Ris handig is omdat je geen removeable media nodig hebt bijv. cd, floppy etc. en een leuke Feature van Ris is dat je Bios upgrades erin mee kan nemen zodat je ook niet meer hoeft te rommelen met Floppy`s.

Server gedeelte

Het mooiste zou zijn om Ris services te installeren op de server ( te vinden bij software)
Vervolgens Ghost installeren makkelijk zou zijn om ghost versie 8,3 te gebruiken ivm. dat je dan letterlijk kunt kiezen voor implementatie binnen RIS.

Zodra je deze opstelling heb kan je een "Voorbeeld machine" installeren , let op dat je zoveel mogelijk onboard devices uitschakeld in de bios, je installeerd de benodigde software.

Vervolgens gebruik je Sysprep om de pc van zijn chipset te strippen.
zodat je de image op elke gewensde machine kan terugplaatsen.
Op het moment dat de machine herstart, ghost je deze image.

Je stelt je group pollicies in etc. etc.

Client gedeelte

F12 ---> RIS ----> je start ghost op en je plaatst de gemaakte image terug op het systeem..
Vervolgens gaat deze een mini setup doorlopen die je gemaakt heb doormiddel van Sysprep.

Waar je wel op moet letten is dat je client systemen PXE ondersteunen.

Met vriendelijke groet,

Remco

Met benodigde software bedoelde ik, Programma`s die gebruikt worden door de eind gebruiker.

Natuurlijk moet je er wel op letten dat je deze op elke machine terug gaat zien.

Groet,

Remco

Hiervoor heeft microsoft wat bedacht. Zit in servicepack 2 voor Windows 2003 Server.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan