OctaFish
Verenigingslid
- Lid geworden
- 6 feb 2009
- Berichten
- 42.868
Access is flexibel genoeg om dat te kunnen
Wat ik zelf zou doen, is een formulier maken op basis van je facturen, met daarin een doorlopend formulier van de urenbriefjes die nog geen factuurnummer hebben. Dat zijn namelijk de records die je wilt kunnen koppelen aan een nieuwe factuur. In dat Facturenformulier genereer je dan een nieuw factuurnummer, en kies je een klant. Het subformulier filtert dan de urenbriefjes op basis van de Klant. Je ziet dan dus alleen nog maar de urenbriefjes die voor die klant zijn, en nog geen factuur hebben. Met een simpele bijwerkquery (achter een knop bijvoorbeeld) vul je dan de urenbriefjes met het factuurnummer uit het hoofdformulier.
Daar zijn dan uiteraard allerlei variaties op mogelijk. Het mooist (vind ik) is één formulier voor de facturen, met dus een subformulier voor de gekoppelde diensten. Om diensten toe te voegen gebruik je dan een keuzelijst (niet met invoervak) waarin je de 'vrije' diensten van de betreffende klant (en periode) laat zien. Die selecteer je in de keuzelijst, en met een knop doe je dan hetzelfde: de records koppelen aan de factuur. En de nieuw gekoppelde records zie je dan gelijk terug in het subformulier.
Wat ik zelf zou doen, is een formulier maken op basis van je facturen, met daarin een doorlopend formulier van de urenbriefjes die nog geen factuurnummer hebben. Dat zijn namelijk de records die je wilt kunnen koppelen aan een nieuwe factuur. In dat Facturenformulier genereer je dan een nieuw factuurnummer, en kies je een klant. Het subformulier filtert dan de urenbriefjes op basis van de Klant. Je ziet dan dus alleen nog maar de urenbriefjes die voor die klant zijn, en nog geen factuur hebben. Met een simpele bijwerkquery (achter een knop bijvoorbeeld) vul je dan de urenbriefjes met het factuurnummer uit het hoofdformulier.
Daar zijn dan uiteraard allerlei variaties op mogelijk. Het mooist (vind ik) is één formulier voor de facturen, met dus een subformulier voor de gekoppelde diensten. Om diensten toe te voegen gebruik je dan een keuzelijst (niet met invoervak) waarin je de 'vrije' diensten van de betreffende klant (en periode) laat zien. Die selecteer je in de keuzelijst, en met een knop doe je dan hetzelfde: de records koppelen aan de factuur. En de nieuw gekoppelde records zie je dan gelijk terug in het subformulier.