Wie kan en wil mij helpen met fout in code website

Status
Niet open voor verdere reacties.

Loesy

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2008
Beste mensen,

Ik heb een website gemaakt voor iemand. Ziet er prima uit en heb ik in frontpage gemaakt maar iemand die google crome gebruikt vertelde dat hij de website niet goed zag. De afbeeldingen 'zweven' kennlijk over de website. Nu gebruiken velen explorer maar het is denk ik toch netjes dat hij voor die browser ook goed komt te staan.
Er zal wel een scriptfoutje instaan maar ik zou niet weten wat. En zou ik errors weten dan weet ik nog niet hoe dat aan te passen.

wie zou mij willen helpen om er eens naar te kijken?

alvast bedankt,
Loes

Het zal waarschijnlijk in het css gedeelte verkeerd gaan.
Waar moeten we kijken?

Hoi Loesy,
Jeemineetje! - Eerst maar even het slechte nieuws. ;)
De site is met FrontPage gemaakt *), en FP maakt erbarmelijke html-codes + websites die vaak alleen maar in (oude versies van) Internet Explorer een beetje toonbaar zijn.
Omdat FrontPage en Internet Explorer dezelfde soort fouten maken, valt het in Internet Explorer niet op dat FrontPage zo slecht is: de fouten heffen elkaar op!
Welke fouten?
  • Er worden html-codes gebruikt die niet in overeenstemming zijn met de internationaal geldende afspraken (de "standaarden"). Dit kan je bv. zien met de html-validator, die test wat er wel en niet goed is: op de homepage zijn er 29 Fouten en 4 Waarschuwingen.
  • Om die te herstellen heeft de site eigenlijk een grondige renovatie nodig.
  • Dan zal meteen het rare mengsel van css-opmaak (met div's) en tabellen (die niet voor opmaak bedoeld zijn) kunnen verdwijnen: met alleen css kan het veel beter.
Geen wonder, dat het in andere browsers fout gaat, - en nog een wonder dat er toch nog iets te zien is dat op een website lijkt! Want Chrome is niet de enige waarin het mis gaat: ook Firefox en Safari geven "zwevende foto's" te zien, dwars over de tekst heen...

pannenkk.png

En op dit moment gebruikt van de internet-bezoekers zo'n ruime 40% géén Internet Explorer, zeggen de statistieken. Dat is best veel, 40% van de potentiële klanten die geen essentiële dingen als adres, plaats en telefoonnummer op de site kunnen vinden.

pannenkk-2.png

Nu het goede nieuws
Snel naar de EHBO-trommel gevlogen!
In de css in de <head> staat in de code-weergave:
Code:
.oneColFixCtrHdr #header {
	background: #F7C19D;  /* this padding matches the left alignment of the elements in the divs that appear beneath it. If an image is used in the #header instead of text, you may want to remove the padding. */
	width: 900px;
	padding-top: 0;
	padding-right: 0px;
	padding-bottom: 0;
	padding-left: 0px;
	height: 170px;
}
De laatste regel met height: 170px; moet je wissen (want de #header heeft op de pagina ook de teksten van de inhoud + de welkomfoto in zich, en die zijn veel hoger dan 170px).
Verderop staat:
HTML:
<div id="container">
   <div id="header" style="width: 900px; height: 423px">
   ... enz.
Daar krijgt de #header een nieuwe hoogte toegewezen (!), maar ook die is veel te weinig. Ook die kan geschrapt worden:
HTML:
<div id="container">
   <div id="header" style="width: 900px">
   ... enz.
Er hoeft niets anders voor de hoogte opgegeven te worden, want als iets geen opgegeven hoogte heeft, komt het volgende element (in ons geval: de #footer met de footer-foto'tjes) er in het algemeen gewoon vanzelf onder.
Zo, nu krijg ik toch zo'n trek in een pannenkoek! :d

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Jeetje CSShunter wat aardig dat je voor mij het zo uitgebreid hebt onderzocht en ook een oplossing hebt.
wat fantastisch joh. Ik ben nog niet zo enorm bedreven en ben heel blij dat je gekeken hebt. Ik begrijp dat er meerdere fouten inzitten maar als ik al mijn .htm onderdelen zo aanpas als je hier omschrijft en die je ook laat zien op jou adres dan zijn alle onderdelen goed te zien?

Dus even concreet:

als ik alle .htm onderdelen van de site en uiteraard de index.html die dingen weglaat zoals jij aangeeft in de code's dan is het goed?

in die laatste twee codes, wat moet ik daar precies verwijderen? je zegt "Daar krijgt de #header een nieuwe hoogte toegewezen (!), maar ook die is veel te weinig. Ook die kan geschrapt worden:
" wat moet ik dan weghalen als ik de officiele index.html open in bv kladblok? ? kan je even de hele code aangeven wat dan weg moet?? of is de laatste code de goede? daar zie ik al dat je die regel weg hebt gelaten en alleen nog <div id="header" style="width: 900px"> staat.

Ik ga morgen gelijk aan de slag, ben je heel erg dankbaar dat je mij hebt geholpen.
Echt super

Ik hou je op de hoogte als het is gelukt.

Groetjes
Loes

Laatst bewerkt:
Hoi csshunter,

ik heb alles aangepast zoals jij hier zo mooi voor mij hebt uitgezocht. Zou jij alsjeblieft nog eens willen kijken met firefox en google crome dat nu alles goed te zien is?
met explorer zie ik gewoon een goede layout.

maar het was mij te doen om de andere browsers.

wie wil het even testen of het nu goed is?

en csshunter, heel, heel erg bedankt. Hier een virtuele pannenkoek :)

wat fantastisch dat er zo'n forum bestaat waar mensen elkaar willen helpen.

groetjes
Loes

ps. ik zag ook een tip van jou elders in dit forum over een betere editor dan frontpage en heb op jou advies nu de kompozer gedownload, nederlandse versie en jeetje, daar liet hij ook gelijk de fout zien. Daar zag je dat de afbeeldingen zweven. Met een simpele kopie/paste van het plaatje op de goede plek had ik het kunnen wijzigen. Nu is het niet nodig omdat ik dat heb gedaan wat jij anageeft te verwijderen in de code maar ben toch wel blij met deze kompozer. Ziet er goed uit maar wel beperkt, ondersteunt geen frames oa. Welk gratis editor bestaan er nog meer waar ik wat aan zou kunnen hebben behalve dan frontpage?.

wederom bedankt hoor. Ben blij dit forum te hebben ontdekt.

Laatst bewerkt:
Hoi Loes,

TEST-TEST-TEST
Deze keer alleen maar goede berichten! :)
Ik heb de virtuele pannenkoek met smaak opgepeuzeld, en met m'n mond vol de volgende browsers getest op wat er nu tevoorschijn komt, voor alle pagina's van de site:
  • vinkje.png
    Internet Explorer 6
  • vinkje.png
    Internet Explorer 7
  • vinkje.png
    Internet Explorer 8
  • vinkje.png
    Firefox
  • vinkje.png
    Chrome
  • vinkje.png
    Opera
  • vinkje.png
    Safari
Internet Explorer 9 (die is er ook sinds kort) heb ik niet kunnen testen, want deze kan alleen draaien als je op Windows Vista of Windows 7 werkt. Ik ben een tevreden gebruiker van Windows XP, en daar kan geen IE9 op. Maar ik verwacht niet dat IE9 problemen zal opleveren.
- Anders moet iemand met IE9 het hier maar even melden.

=====

Over browsers gesproken
Het is heel makkelijk om zelf je website-resultaten op verschillende browsers te testen. Je kunt namelijk op je PC verschillende browsers gewoon naast elkaar installeren, want ze bijten elkaar niet.
  • Wat (op een enkele uitzondering na) niet kan, is verschillende versies van één browser naast elkaar installeren. Dus bv. IE6, IE7 en IE8 kunnen niet tegelijkertijd *).
  • Het enige is, dat ze allemaal graag je standaard-browser willen worden. Dus moet je bij de installatie-opties even opletten dat je dat uitvinkt als je dat niet wilt.
  • Downloads: Firefox, Chrome, Safari, Opera (Opera NL).
Wat ook kan, is een webpagina opgeven bij www.browsershots.org.
  • Daar kan je aangeven welke browsers je getest wilt hebben (ook voor andere computersystemen dan Windows).
  • Het resultaat is (na soms flinke tijd wachten; er is een wachtrij afhankelijk van hoe druk het is) een serie screenshots. Je kunt er dus niet op klikken om te zien of het allemaal werkt. Maar je kunt wel zien of de layout van de pagina klopt.
  • Ik heb de kraam zonet aangevraagd voor een aantal browsers. Het resultaat komt hier tevoorschijn.
Maar tegen zelf testen in echte browsers kan natuurlijk niets op: dat is het echte leven!

Voor de webmakerij
Wat ik zou doen: in elk geval Firefox binnenhalen, en dan bij het maken van webpagina's Firefox gebruiken om het resultaat te bezichtigen. Voor 99% gaat het dan ook goed in de andere browsers.
Vervolgens kan je zo nodig voor Internet Explorer aanpassingen toevoegen, voor als die het niet goed doet. Dat is beter dan andersom: een pagina die voor IE gemaakt is, en het niet goed in de andere browsers doet, valt veel slechter te corrigeren.
  • Dat was juist de makke van Frontpage: dan kan je beter uithuilen en helemaal opnieuw beginnen, maar dan goed.

======

KompoZer en andere WYSIWYG-webeditors
Welk gratis editors bestaan er nog meer waar ik wat aan zou kunnen hebben behalve dan frontpage?
Naast KompoZer weet ik niet een goeie die een ontwerp-weergave heeft waarin je WhatYouSeeIsWhatYouGet aan de slag kunt gaan. Er zijn onnoemelijk veel gratis webeditors die beloven dat ze heel makkelijk en heel goed zijn, maar in de praktijk is 98% domweg erg slecht.
Verder zijn er ook een aantal goede html-editors in omloop die alleen met pure code werken, zoals HTML-Kit (video). Maar die hebben dus geen ontwerp-weergave, waarin je makkelijk dingen kunt regelen zonder je om de codes te hoeven bekommeren.
Een derde type zijn de Kladblok-achtigen, bv. Notepad++. Dat is de Spartaanse methode, want die hebben géén ontwerp-weergave, en ook géén knoppen om code-elementen in te voegen. Daarin doe je alles zelf: alle codes tik je er met de hand in. Voordeel t.o.v. het gewone Kladblok (Notepad): de codes staan er in mooi gesorteerde kleuren in, en nog een paar handigheidjes. Maar het werk moet je dus zelf doen.
Mijn conclusie: ik zou niet verder zoeken dan KompoZer.

=====

Frames...?
... wel blij met deze Kompozer. Ziet er goed uit maar wel beperkt, ondersteunt geen frames oa.
Dat is eigenlijk heel verstandig van KompoZer! ;)
De toelichting in hun FAQ is:
What about frames?
Frames are evil. KompoZer is not capable handling framesets. The only thing you can do is creating the frameset file in a external editor and edit the containing frame pages in KompoZer. But the better way is, just not to use any frames.
Waarom zijn frames zo boosaardig? Ze zijn (1) gebruikersonvriendelijk: je kunt bv. nooit een rechtstreekse link naar een bepaalde pagina opgeven. En ze zijn (2) zoekmachine-onvriendelijk.
Kortom: niet aan frames beginnen!

=====

Geen frames (en geen tabellen) voor de opmaak: wat wel?
Wat dan wel? Waarschijnlijk zijn je achterliggende gedachten bij de frames: "dan hoef ik niet steeds op elke pagina hetzelfde in te plakken" en ook "dan hoef ik die standaard-elementen niet op elke pagina te wijzigen, als ik er iets in wil veranderen".
Maar hiervoor zijn twee uitstekende andere oplossingen:
  1. Alle opmaak van een pagina kan geregeld worden met CSS.
  2. Alle elementen die op elke pagina hetzelfde moeten blijven, kunnen heel makkelijk ingevoegd worden met PHP.

=====

CSS
Op je site staat al één en ander aan CSS, namelijk in de <head>, tussen <style type="text/css"> en </style>. Daarnaast staan er ook opmaak-opdrachten in de <body>, bv.:
HTML:
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" align="left">
<font size="2" face="Verdana" color="#000000">
Behalve dat hierin afgekeurde html-eigenschappen worden gebruikt, kan hetzelfde veel beter met een paar extra regels van de CSS in de <head> bereikt worden. Zo worden de opmaak van de pagina en de inhoud van de pagina mooi gescheiden.

De volgende stap is, dat je niet steeds al die CSS-regels op elke pagina opnieuw in de <head> gaat zetten, maar dat je één tekstbestandje maakt met alle CSS er in, en dan dat ene .css bestand op elke pagina met één regeltje oproept:
HTML:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="toebehoren/opmaak.css">
Dat scheelt behoorlijk aan werk op de pagina's (bij een wijziging hoef je alleen maar het CSS-bestand te veranderen, en het werkt meteen op alle pagina's tegelijk).

De html-code in de <body> wordt hiermee ook super eenvoudig, en heel goed herkenbaar. Bv. iets als deze pagina-structuur:
HTML:
<body>
    <div id="banner">banner</div>
    <div id="boven">boven</div>
    <div id="links">links</div>
    <div id="hoofd">hoofd</div>
    <div id="rechts">rechts</div>
    <div id="onder">onder</div>
</body>
CSS maakt de website ook een stuk sneller: als op de eerste pagina het CSS-bestand is ingeladen, staat het al op de computer van de bezoeker, en kan meteen gebruikt worden voor alle volgende pagina's.
Goed voor de webbouwer en goed voor de bezoeker: wat wil een mens nog meer?!

PHP
Met PHP kan je heel makkelijk een bepaald fragment, dat altijd hetzelfde is (bv. de #header), op elke pagina laten invoegen. Dat werkt min of meer hetzelfde als CSS: je maakt één apart bestandje met het code-fragment, en dat wordt op elke pagina met 1 regeltje code opgehaald.
Zo, ik denk dat je hiermee wel even voort kunt... ;)

... en dit zijn dan meteen de belangrijkste ingrediënten waarmee je op een goede dag het beslag kunt maken voor het bakken van een puike website die niet die 29 fouten kan vertonen. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor je goede uitleg. Ik ga zeker met jou adviezen aan de slag. Op zich maak ik website voor een heel groot gedeelte gewoon in kladblok omdat je dan de HTML taal echt goed leert en ook echt onder ogen krijgt.
Wat ik zeker ga doen is die notepad++ downloaden. Welke moet ik hebben in die link die je geeft? daar staan verschillende opties, zip etcetc.
Zo te lezen is dat een welkome aanwinst als je al veel in notepad doet.

Frames ga ik idd van afstappen. De site is nu ook niet gemaakt in frames en ziet er toch goed uit, duidelijk navigeerbaar.

Voor nood hou ik kompozer, je kan denk ik altijd daar ook nog even inkijken want daar zag ik dus wel die rare zwevende afbeeldingen.

Verder kun je dus browsers naast elkaar gebruiken. Dat wist ik niet. Ik dacht altijd dat het elkaar dan zou 'plagen'. Ik ga die ook dus binnenhalen en installeren en goed opletten dat ik ze niet als standaardbrowser neerzet.

PHP wil ik zeker verder meer van weten en heb je sites opgeslagen. Ik wil op die site graag een emailformulier waar bezoekers contact op kunnen nemen met hen en waar ze dus een vraag in kunnen zetten. Dat kan alleen met php volgens mij want een javascript geeft volgens mij ook altijd problemen. Dus kom ik misschien nog wel eens met je op terug als het mag.

csshunter, echt super van je al die moeite om een prima uitleg en oplossingen voor mijn gemaakte website.

super. Neem nog een virtuele pannenkoek :d

Laatst bewerkt:
Hoi Loes,
Hap! :d

Op zich maak ik websites voor een heel groot gedeelte gewoon in kladblok omdat je dan de HTML taal echt goed leert en ook echt onder ogen krijgt.
Hoi hoi hoi: dat mag ik graag horen! :thumb:

... notepad++ downloaden. Welke moet ik hebben in die link die je geeft?
Ik zou gewoon de laatste versie (5.9.2) pakken.

Succes!
CSShunter

Laatst bewerkt:
Helemaal goed, heb nu de nederlandstalige versie en hij zal wel gratis zijn neem ik aan.
Op zich zie ik niet echt anders dan gewone notepad alleen de kleurtjes.
Ik moet hem denk ik wat gaan onderzoeken wat de meerwaarde is.

Ik doe idd in notepad heel veel. Sommige mensen om mij heen verklaren mij soms gek als ze mij alles met de hand zien intikken van haakjes tot puntjes maar ik weet heel vaak wel als er iets fout zit waar dat in zit en dat weten zij dan weer niet omdat ze alleen maar met bv frontpage kunnen werken.
Ik ben blij dat ik in notepad een website kan bouwen.

ccs hunter heel erg bedankt voor alles. Ben blij dat je mij hebt geholpen en wie weet kom ik nog eens terug voor vragen, je weet het maar nooit ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan