Wifi - ICIDU Router

Status
Niet open voor verdere reacties.

inge1977

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2013
Hoi,

Ik heb een modem van mij provider (speedtouch van online) zonder wifi.
Ik heb nu een wireless wifi gekocht van ICIDU. Ik heb het geprobeerd aan te sluiten en lijkt gelukt.
Alleen nu scan in mijn smartfoon en zie ik het netwerk, eerst open, daarna beveiligd. Dus ik log er in, geen probleem,maar kan geen verbinding met internet maken, iemand enig idee wat ik fout doe?

Ik kan dus op mijn foon wel inloggen op het wifi netwerk en krijg geen foutmelding.

alvast bedankt!
groetjes
inge

Meest waarschijnlijk dat provider router (=speedtouch) hetzelfde LAN netwerk heeft als de ICIDU.
In dat geval gaat het netwerkverkeer niet verder dan de ICIDU, want die heeft dan aan beide kanten hetzelfde netwerk en dan kan er niet gerouteerd worden.

Wat je kunt proberen is de ICIDU op een ander ip-netwerk te zetten, dus log in op de ICUDU en verander het LAN ip-adres van 192.168.x.y naar 192.168.5.y
y mag je hetzelfde laten, het gaat dus alleen om het x deel.
Daarna opnieuw verbinden naar de ICIDU met je laptop/smartphone/etc.

Als je dan later aanpassingen wilt doen aan de ICIDU, dan moet je dat dus doen op zijn nieuwe 192.168.5.y ip-adres.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi Tijs

dank voor je snelle antwoord, ik probeerde dit, en hij startte router opnieuw op, maar nu kan in niet meer in de instellingen komen, niet met die 5 en ook niet met de 1 die er stond, wat nu? hmm ben ik nu verder in de problemen?

gr inge

Je kunt altijd nog de router terugzetten naar fabriekswaarden, maar vertel even welk ip-adres je 'm gegeven hebt.

Als ik de manuals van wat recente ICIDU routers bekijk hebben die standaard 192.168.2.1 als ip-adres. Heb jij er van gemaakt: 192.168.5.1 ??
Indien ja, dan zou je dus met http://192.168.5.1 er weer in kunnen komen.
Als je het 'verkeerd' hebt gedaan en er 192.168.2.5 van gemaakt hebben, dan zou je er via http://192.168.2.5 er weer in moeten kunnen komen.
Zowiezo moet het bedraad lukken, als je je maar herinnert welk ip-adres je ervan gemaakt had.

Tijs.

ik heb van 192.168.1.1 dit gemaakt: 192.168.5.1

(sorry stel dit al maanden uit om eindelijk keer wifi te hebben...provider wilde niet modem omruilen), denk doe het eindelijk zit het zo tegen. ben erg moe, daarom ben ik zo geirriteerd...wil hem bijna al terug brengen naar de winkel.)

mijn gewone modem doet het dus nog.

Laatst bewerkt:
Ok, zie in mijn vorige posting dat het bedraad in ieder geval zou moeten lukken. Probeer dat.
Anders opnieuw beginnen door de router terug te zetten naar fabriekswaarden m.b.v. de daarvoor bedoelde knop (zie de handleiding).
Natuurlijk ben je in dat geval ook de wifi instellingen kwijt die je eerder gedaan had.

Natuurlijk ben ik ook benieuwd of je aanpassing je smartphone aan Internet geholpen heeft!

Tijs.

ja mijn gewone modem werkt dus nog. maar ik zie alleen een rest gaatje, en die heb ik ingedrukt, bedoel je dat met terugzetten?

Staat in de handleiding wat je moet doen. Maarre... Als jij zegt dat je de router geherstart hebt, dan hoop ik maar niet dat je daarmee bedoelde dat je de Reset knop gebruikt had, maar gewoon de router uit en aangezet.

Alle instellingen zijn namelijk weg als je 'm reset naar fabriekswaarden met de Rest knop, dus ook de ip-aanpassing!

Tijs.

ok handig ik heb gezocht hoe ik fabrieksinstellingen terug kan zetten op google, maar kan het nergens vinden. en in mini guide staat het niet die erbij zit

Noem merk + type router, want ICIDU heeft er meerdere in zijn assortiment.

Tijs.

tnx, ik heb ICIDu wireless gigabit router 300N
model: nl-707533 ver 1.0

Handleiding hier
Zegt niets over de Reset knop, maar ik ga ervan uit dat die ong. 1 minuut ingedrukt gehouden moet worden voor fabriekswaarden.

Misschien heb je een of meerdere van de volgende fouten gemaakt:
a. Ipv. de ene WAN/Internet verbinding door te lussen met de Speedtouch een van de 4 LAN aansluitingen daarvoor gebruikt.
b. Vergeten de verbinding opnieuw te maken met de ICIDU door óf de kabel vanaf je laptop/pc eruit te halen en er (na enkele seconden) er weer in te doen óf door opnieuw draadloos te verbinden.

Tijs.

hey ok ik zal proberen even een minuut die knop in te drukken. hopelijk kan ik dan weer erin met oude ip.

ik heb inderdaad de adsl kabel van speedtouch naar lan gedaan van de router. heb ik hier iets verkeerd gedaan. Omdat als ik deze adsl kabel in wan deed, ik geen telefoon meer had. sorry, als het te lastig wordt. hoop alleen dat ik inderdaad alvast weer terug kan naar fabrieksinstelling.

helaas na minuut indrukken reset en power eraf gehad, kom er niet in.

gr inge

even ter info wat de situatie was:
ik heb een adsl kabel in de speedtouch modem. hierin zit de kabel naar pc en naar een tv voor internet.
dit heb ik aangepast door een kabel van de speedtouch van lan naar wifi router te maken, en de tv aansluiting nu in de wifirouter gedaan, omdat ik maar 2 lan had in de speedtouch modem. (er zit dus niks in de wan ingang) Ik wil dus gewoon via de kabel pc verbinding houden. alleen wil ik wifi voor tablet/foon.

Laatst bewerkt:
De handleiding zegt duidelijk dat je de WAN/Internet verbinding moet verbinden met de router/modem die ervoor staat, dus niet 1 van de 4 LAN aansluitingen van de ICIDU. Die 4 LAN aansluitingen zijn voor pc's/laptops/printers die bedraad willen verbinden.

Ok, ik geef je nu een instructie die je kunt gebruiken zodra teruggezet naar fabriekswaarden:
a. Koppel de twee routers los van elkaar, door de kabel die naar de Speedtouch toe gaat uit de ICIDU te halen.
b. Log bedraad in op de ICIDU via http://192.168.1.1
c. Doe eerst je wifi instellingen, en daarna de aanpassing naar het LAN ip-adres 192.168.5.1
d. Sluit de kabel van a. nu aan op de Internet/WAN aansluiting van de ICIDU.
e. Maak opnieuw verbinding (bedraad of draadloos) met de ICIDU en je zou Internet moeten hebben.

Tijs.

ok dank, zo'n kabel heb ik dus niet, zou niet weten hoe ik mijn adsl kabel kan koppelen aan de 1e en dan ook door naar de 2e. Maar dat terzijde, ik kom dus nog steeds niet terug naar de fabrieksinstellingen, en dat had ik dus nog graag gewild. bedankt voor je hulp maar er zit niks anders op dan hem terug naar de winkel te brengen ben ik bang nu.

Sorry hoor, maar nu heb je er helemaal een puinhoop van gemaakt:
a. Je vermeld niets van tv in je startposting
b. Zoals het er nu naar uitziet wil je die ICIDU helemaal niet als router gebruiken, maar als accesspoint. Dat vereist een hele andere aanpak!

Ik zal zo dadelijk een instructie posten. Doe maar even niets met de icidu (behalve terugzetten naar fabriekswaarden) totdat de instructie er staat.

Tijs.

ok sorry dat heb ik niet goed uitgelegd dan. En ik heb dus alleen het ip adres aangepast op jou advies (maar heb misschien idd niet goed uitleg gegeven mijn excuus). Maar verder heb ik niks gedaan. Ik heb tv niet genoemd omdat dat een lan aansluiting was die ik dacht gewoon erop aan te kunnen klikken.

ik wilde het inderdaad alleen gebruiken als wifi point en mijn tv en internet op de kabels houden eigenlijk.
ik zal niks doen, maar die fabrieksinstellingen kom ik ook niet in. dus of het nodig is voor je om alle dingen voor mij op te schrijven als ik daar niet in kan komen?

in ieder geval bedankt voor je moeite. anders breng ik hem morgen terug naar de winkel. en zoek een duidelijkere wifi router.

Laatst bewerkt:
Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de ICIDU zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Speedtouch. En daarna de ICIDU via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Speedtouch verbinden (of de switch)

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Speedtouch moet je even achterhalen via een pc/laptop die je bedraad aansluit op de Speedtouch, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Speedtouch aan (stel dus dat daar 192.168.1.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.1.x het netwerk. Noteer dat (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de ICIDU router:
Je kunt daarna je ICIDU router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Speedtouch). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de ICIDU van de Speedtouch.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de ICIDU.
3. Vraag op de aangesloten pc/laptop een nieuw ip-adres aan de ICIDU, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de ICIDU.
5. Zet DHCP serving uit op de ICIDU.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de ICIDU uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de ICIDU een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Speedtouch, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Speedtouch. Dat kan een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Speedtouch als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Speedtouch al als LAN ip-adres gebruikt! [En ook niet het ip-adres van een ander apparaat die je eerder al een vast ip-adres had gegeven.]
Als je twijfelt, kies dan .253 als laatste deel van het ip-adres.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de ICIDU.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de ICIDU bedraad met een LAN poort van de Speedtouch.
9. Vraag op de pc/laptop weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Speedtouch ipv. de ICIDU.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de ICIDU nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de ICIDU].

Alle pc's/laptops/smartphones/etc. die (bedraad of draadloos) via de ICIDU zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Speedtouch.
Je hebt dus de ICIDU als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Even een toevoeging: afhankelijk of de fabriekswaarden reset gelukt is of niet moet je in stap 4 dus proberen:
http://192.168.1.1
of
http://192.168.5.1

LET OP: Je pc/laptop mag in stap 4 niet verbonden zijn met de Speedtouch, dus alleen met de ICIDU.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan