Wifi router achter bedrade router zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

passat007

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2009
Ik wil achter mijn bedrade router: SWEEX LB0000021 een draadloze router zetten die ik gekregen heb, dit is een Linksys WRT610N.
Waarom ik de WIFI router achter de bedrade router wil zetten is omdat ik het draadloze af en toe maar nodig heb en deze draadloze router d.m.v. een afstandbediening en bijbehorend stopcontact aan/uit wil zetten.
Ik wil nl. niet iedere keer dat ik het draadloze wil gebruiken het menu veranderen van draadloze router en wel draadloos: enable/disable, en bijbehorende wachtwoorden intypen.
Veel te veel werk en i.v.m. veiligheid wil ik het liefst het geheel zo ook aansluiten.
Waar moet ik zoal op letten met aansluiten, is dit wellicht al eens gevraagd ??
Kunnen jullie me s.v.p. helpen, ik zou jullie zeer erkentelijk zijn.

Groetjes Wim

Hallo passat007,
Als de draadloze router gebruikt kan worden als access-point, al dan niet met een schakelaartje dat er op zit, is het geen probleem om deze op de router aan te sluiten. Mijn vorige Speedtouch biedt deze mogelijkheid ook. Anders gewoon proberen. Voor de schakelaar op de stroomaansluiting is er meestal geen voorbehoud. In de handleiding van de Speedtouch staat dat het toestel uitgeschakeld kan worden door de stekker er uit te halen en dat zal altijd wel zo zijn maar je zult zien dat de router stuk gaat als je die een keer opnieuw gebruikt na hem uitgeschakeld te hebben gehad.

wwn wifi router achter je bedraadde router is inderdaad (in de regel) geen enkel probleem. Sluit het ding gewoon aan op één van de netwerkaansluitingen van de bedraadde router en klaar. MEet behulp van de draadloze netwerksleutel (beveiligingscode), tegenwoordig meestal WPA-2, kan je dan met ieder willekeurig draadloos apparaat gebruik maken van het netwerk.
Het ding (met afstandsbediening) aan en uit zetten, is niet echt een standaard optie. Meeste apparaten kennen dat niet. Je zal dan al de stroomvoorziening van de wifi-router op een een externe switch moeten aansluiten. Vraag is ook waarom je dat zou willen, afgezien van het (geringe) stroomverbruik. Het netwerk is beveiligd, daar kan iemand anders echt niet zomaar gebruik van maken of inbreken.

wel even dhcp op het draadloze router uitzetten en het ip van het tweede router ergens aan het eind van de dhcp pool zetten anders gaat zo je hele netwerk plat.

Bedankt voor de goede uitleg, de handleiding van Tweakers was zeer verhelderend.

Ik ga dan toch even verder:
Mijn bedrade router: Sweex LB000021 heeft aansluitingen 4 port 10/100 Mbit/s
Mijn draadloze is: Linksys WRT610N met 4 -> 1.000 Mbit/s aansluitingen.
De Linksys heeft 2,4 en 5Ghz gelijktijdig in de lucht, de theoretische doorvoergedeelte van WLAN zou 300 Mbit/s zijn.
Ik wil het daadloze gedeelte alleen maar gebruiken voor het aansturen van 2 laptops, eentje met g-ontvanger en eentje met n-ontvanger.
Mijn Sweex levert max. 100 Mbit/s en zo word de Linksys daarmee aangestuurd en kan er dus ook maar max. 100 Mbit/s uitgooien, klopt dit of gooit de Linksys er minder uit ???

Nu mijn vragen:
1. Is max. 100 Mbit/s voldoende voor de "g" en de "n" , met name de "n" heeft deze niet wat meer nodig ???
2. Heb ik voor het "g" en de "n" gebruik de 5Ghz wel nodig, is het beter om dit 5Ghz uit te zetten ?? (dit kan nl.)
3. Hoe kan ik het beste mijn router plaatsen: liggend (als een schotel) of hangend (als een schilderij) moet ik de Router dan hoog of laag plaatsen of maakt dit allemaal niet veel uit.

Ik hoop dat alle vragen in deze Topic beantwoord kunnen worden , of moet ik een nieuwe plaatsen ??
Groetjes Wim

Twee routers achter elkaar zal voor problemen zorgen.
Best alleen deze gebruiken : Linksys WRT610N met 4 -> 1.000 Mbit/s aansluitingen.

Het levert geen problemen op zolang je het maar goed instelt doe je dit niet dan kan je wel grote problemen krijgen.
Ik wil je er ook wel mee helpen om alles in te stellen enzo stuur maar even een mailtje als je belangstelling hebt.

Groet,

Wessel

Wesselbraaksma goedenavond
Bedankt voor je reactie ik wil het toch eens gaan proberen in te stellen, waarschijnlijk dit week-end.
Ik heb de gebruikshandleidng van Tweakers al uitgeprint en ik zou indien ik problemen ga ondervinden graag gebruik maken van je kennis,
ik ben nog maar een beginner in deze.
Je zegt dat ik grote problemen zou kunnen krijgen wat zijn dat voor een problemen??
Ik had nog een 3-tal vragen in mijn topic staan en gezien je kennis heb je wellicht hier antwoord op:

Mijn Sweex levert max. 100 Mbit/s en zo word de Linksys daarmee aangestuurd en kan er dus ook maar max. 100 Mbit/s uitgooien,
klopt dit of gooit de Linksys er dan minder uit ???

Nu mijn vragen:
1. Is max. 100 Mbit/s voldoende voor de "g" en de "n" , met name de "n" heeft deze niet wat meer nodig ???
2. Heb ik voor het "g" en de "n" gebruik de 5Ghz wel nodig, is het beter om dit 5Ghz (beter bereik van de 2,4Ghz ??) uit te zetten ?? (dit kan nl.)
3. Hoe kan ik het beste mijn router plaatsen: liggend (als een schotel) of hangend (als een schilderij) moet ik de Router dan hoog of laag plaatsen of maakt dit allemaal niet veel uit.

Alvast bedankt voor de moeite
Wim

Laatst bewerkt:
Als je sweex 100 mbit is en je linksys 1000 mbit dan gooit je linksys er wel 1000 mbit uit (volgens je pc) maar je internetverbinding of de verbinding tussen pc's die op de sweex zitten blijft 100 mbit.
En de problemen die je kan ondervinden is dat je hele netwerk plat ligt als je het router verkeerd intstelt.
Maar dit kan gemakkelijk worden verholpen door dat router er tussen uit te halen, en de rest in je netwerk te resetten.

Maar verder je vragen
1.100 mbit is genoeg voor N, het kan meer aan maar maar 100 mbit is meer dan genoeg voor normaal internetgebruik.
2. 5ghz is niet "beter" het kan handiger zijn als er veel storing is op de 2.4ghz band mocht dit het bij jou het geval zijn dan zou je het kunnen gebruiken maar als dit niet zo is zou ik het niet gebruiken (5ghz frequentie wordt iets sneller "geabsorbeerd" door muren).
3. het maakt niet uit hoe je hem neerzet maar het signaal gaat beter van onder naar boven dan andersom.

Ik hoop dat dit je vragen beantwoordt zo niet stel er gerust nog meer want van vragen wordt je wijs.

Groet,

Wessel

Laatst bewerkt:
Wesselbraaksma, goedenavond
Wederom bedankt voor je zeer duidelijk antwoord ... ik moet het dus maar gewoon proberen denk ik.
Zou je wellicht ook even kunnen kijken naar topic die ik simultaan heb geplaatst maar apart, omdat dit over beveiliging gaat.
http://www.helpmij.nl/forum/showthr...-daarachter-WIFI-router-en-deze-word-gehacked

Ik vind het interessant om te weten hoe het e.e.a. werkt nl. om het e.e.a. zo optimaal mogelijk te beveiligen.
Wellicht nog tips ??

Groeten Wim

Ik weet even voldoende.
Mijn neef komt het e.e.a. aansluiten t.z.t. en ik hoop binnen een tweetal weken het e.e.a. aangesloten te hebben.
Als het loopt laat ik nog weten hoe het is afgelopen.
In ieder geval bedankt voor jullie posts.

Groetjes Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan