win xp naar win 7 opstarten van cd rom?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wd1987

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2009
Berichten
99
beste mede forumers

en kennis van mij is op vakantie en vroeg mij een schone instal te doen op ze pc

staat nu xp op en wil naar 7

in de bios opstarten van cd rom

maar dit vertikt hij
ik krijg geen scherm met van druk een toets als u wilt starten van een cdrom

ik weet zeker dat de disc bootable is!

het is een pentium 4 2,33 ghz

wie helpt?
 
Gegeven de ouderdom van de pc zou ik verwachten dat er geen DVD-speler in zit, maar slechts een CD-speler.
Eventueel zou het kunnen zijn dat in de BIOS de CD/DVD speler niet als eerste opstartmedium staat ingesteld.

Verder zou ik het niet aanbevelen om naar W7 over te stappen met zo'n 'magere' pc.

Tijs.
 
bedankt voor de mededeling tijs

heb je ook een oplossing?

er zit degelijk een dvd speler/brander in
de bios staat gewoon cdrom op 1
 
Laatst bewerkt:
Graag aanbeveling niet verwarren met een mededeling.

Ik heb verder geen oplossing voor je probleem, zeker niet als binnen Windows XP DVD's gewoon leesbaar zijn.

Misschien is het een Dual-layer DVD en kan de speler alleen Single-layer DVD's lezen? Vooral illegale W7 versies willen wel eens zo groot zijn dat ze niet op een Single-layer DVD passen.
Verder zou je een andere pc eens kunnen proberen vanaf die DVD op te starten, om zeker te zijn dat de schijf inderdaad startbaar is.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
dit gaat me iets te ver dat zou ik echt niet weten

is er een manier om single te branden
heb gewoon platinum schijfjes

heb trouwens nu ook een xp versie liggen ook bootable maar ook zonder sucses
hij geeft wel een zwart scherm aan met een hoop gegevens maar niet om te booten
 
Je zult toch wel weten of die platinum schijfjes DVD+R Dual Layer of DVD-R Dual Layer zijn? Kijk op de verpakking/spindle wat het zijn.
Een normale W7 past op een Single layer DVD (max. ong. 4.6 GB). Heb je nu Dual Layer DVD's gebrand, kijk of je nog ergens Single Layer DVD's hebt om het op te branden.

Of een DVD-lezer Dual Layer ondersteunt staat normaal gesproken op het laatje aan de voorkant. Komt daar het woord DL (van Dual Layer) nergens voor, dan zal het een Single Layer DVD-speler zijn.

Tijs.
 
op de voorkant staat cd/dvd rewriter

dvd+ gebruik ik

de win xp is 2, gig
 
Je zult toch wel weten of die platinum schijfjes DVD+R Dual Layer of DVD-R Dual Layer zijn? Kijk op de verpakking/spindle wat het zijn.
Komt daar het woord DL (van Dual Layer) nergens voor, dan zal het een Single Layer DVD-speler zijn.

dvd+ gebruik ik

Dat geloof ik, maar zijn dat Dual layer of Single layer DVD's?

Meer tips dan ik reeds gegeven heb zijn niet beschikbaar. Wat ik in ieder geval zou doen is XP starten en dan de W7 DVD erin doen en kijken of er (vanuit XP dus) wat op die DVD te lezen is. Indien ja, dan sluit dat uit het probleem met DL of SL en ook eventuele vervuiling van het leesoogje van de CD/DVD lezer.

Tijs.
 
Ok, heel simpel, net als Croma: Je moet er even bij blijven...

Huidige installatie: DvD is leesbaar ( Deze computer, [DvD], bestanden zijn zichtbaar.

Herstarten.

Opletten:

Zodra het BIOS-scherm vervalt, moet de mededeling "Druk willekeurige toets om van CD te starten" verschijnen.

Zoniet: Ander "willekeurig" probleem.

Zowel: MEP TOETS ("willekeurig") [Advies: Elke werkende toets op of rond spatiebalk]

Even geduld, A.U.B...

Blauw scherm, 3 keuzes,:

Windows installeren [Enter]
Herstel Console [R]
Afsluiten [F3]

Kies...
 
[Off-Topic]
Ok, heel simpel, net als Croma: Je moet er even bij blijven...

@TheKnight: Verstand van Windows 7 installeren én van koken? :p

Tijs.
[/Off-Topic]
 
Laatst bewerkt:
Nou, dat mag ik hopen! Anders durf ik geen maaltje meer in de magnetron te stoven! Hihi!..

Maar alle gekheid op een stokje:

Als ik mijn Windows 7 DvD in de speler stop, de lade sluit, de computer herstart, krijg ik toch echt die keuze...

Ligt dat nou aan mij???.. <- no smiley available ->
 
heb nu op de pc zelf een nieuwe disc gebrand
zowel dvd als cd
dus met de writer die in toren zit die ik opnieuw wil instaleren

ik krijg met geen mogelijkheid 'druk op een toets om vanaf cd rom te starten' te zien

op advies nu dan ook een xp versie gemaakt dus geen win7 meer !

ik zie gewoon het iso bestand staan als ik de schijf(dvd) open in deze computer
 
Laatst bewerkt:
Dat is fout: Je moet het .iso bestand branden als image naar CD/DVD, niet als databestand(!) Als je vorige versies ook op die manier waren gebrand, dan snap ik wel waarom er niet van te booten was. [Zie daarom dat ik bepaalde extra checks je wilde laten uitvoeren, die je niet gedaan hebt, blijkbaar.]

Gebruik ImgBurn en kies daarin Write Image file to disc (blader daarin naar het .iso bestand) om daarmee wél een juiste afbeelding van het .ISO bestand op CD/DVD te krijgen.
Als je Nero hebt: Recorder -> Burn image

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Jaahaaa.. OK, tot slot van vandaag:

Je moet het .ISO-bestand op je HardeSchijf met bv.

Nero of Roxio (whatever burns .ISO) naar schijf branden d.m.v:

Nero: Image branden naar schijf

of

Roxio: Schijfbeeld branden.


Aarrgggghhhh!.. Daar ga ik dan mee naar bed!... Computers slopen? No problem!.. CD'tje branden? Is 't van ieToenes???... Aarrghhhh!..
 
haha sorry

maar heb hier 4 bootable schijfjes liggen
ik weet echt wel hoe je een pc moet instaleren

alleen bij deze lukt het niet

er werd gevraagd of de bestanden zichtbaar waren
dat zijn ze dus!

alle gebrand met imgburn op 4 speed als iso
 
En wat bedoel je dan met: "ik zie gewoon het iso bestand staan als ik de schijf(dvd) open in deze computer "
Of bedoel je: Ik zie de inhoud van het iso bestand staan als ik de schijf (dvd) open in deze computer"?
En heb je dat getest op de XP computer?

Tijs.
 
niet de inhoud maar wel het iso bestand
ja op de xp computer

ik zie dus gewoon op de xp pc dat er een iso is gebrand op het dvdtje
 
niet de inhoud maar wel het iso bestand

??? Dat lijkt me niet goed. De inhoud van de .iso (incl. opstartsector) is datgene dat op de CD/DVD moet staan. Dus (bijv.) moet er op de XP CD/DVD (normaal gesproken) een map i386 te vinden zijn.
Je hebt toch wel Write image file to disc gebruikt in ImgBurn??

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan