win xp op oude pc (celeron)

Status
Niet open voor verdere reacties.

JessicaW

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2002
Berichten
195
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag, ik wil graag windows xp op een pc zetten waar nu nog win 98 op staat.

Wat ik graag zou willen weten omdat bij win xp de harde schijf NTFS moet zijn en bij win 98 niet dus nu is de schijf nog niet NTFS.
Kan ik op deze pc wel win xp installeren? En zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten?

vr.gr Jessica
 
Xp kun je ook gerust op fat32 installeren.

Wat zijn de specificaties van de pc?
 
Zo dat is snel bericht, euh nou ik moet het doen op een pc van iemand hier in de buurt, maar ik geloof dat het een celeron 300 mhz is....
Dus ik kan gewoon de harde schijf formatteren, op de normale manier format c en dan doe ik dus de cd rom er in van windows xp en dan zou ik kunnen installeren.
Ook al is de schijf fat 32?
 
Celeron 300mhz met minimaal 128mb neem ik aan?

Zoals jij voorstelt kan ook alleen moet je niet proberen setup in te typen wat dat herkent xp niet. Na het opstarten met bootflop typ je in: e: (ik ga ervan uit dat e je cdromspeler is) en drukt op enter en dan typ je in cd i386 en klikt op enter. Daarna typ je in winnt.exe

Of je start op met de cd erin en volgt de aanwijzingen
 
ja die 128 mb weet ik niet zeker, maar is dat wel vereist? enne dat winnt.exe moet dat niet winxp.exe zijn? oke bedankt voor de reactie, ik ga het morgen proberen.
 
128mb is eigenlijk wel het minimum qua geheugen. Het kan met 64mb maar dan draait het wat langzamer allemaal.

En dat winnt is goed. Xp is nl gebasseerd op de nt kernel
 
Hm blijkbaar is het wel winnt.exe want ik heb het hier meerdere malen gelezen...oke....ik zei niks hoor...hehe....bedankt voor de snelle reacties...!! Dat is echt wel een van de sterkste punten hier bij helpmij!!!
 
Zou helemaal geen xp op een 300 celeron zetten met misschien 128 mb. Dat zou minimaal 256mb moeten zijn om enigzins de zwakke processor op te vangen. Zou het houden bij zn voorganger, windows 2000.

succes
 
XP:

Voor deze Windows versie gelden de volgende systeemvereisten:

Pc met een 300 MHz-processor of hoger; 233 MHz minimaal benodigd (enkel- of tweevoudig processorsysteem); Intel Pentium/Celeron-familie, AMD K6/Athlon/Duron-familie of compatibele processor aanbevolen
128 MB RAM-geheugen of hoger aanbevolen (64 MB minimaal ondersteund, mogelijk beperkte prestaties en minder functies)
1,5 GB vrije schijfruimte
Super VGA-monitor en -beeldschermadapter met een resolutie van 800 x 600 of hoger
Cd-rom-station of DVD-station
Toetsenbord en Microsoft Mouse of compatibel aanwijsapparaat

<hr>

Windows 2000 Professional
Met Pentium compatibele CPU van 133 MHz of beter.
Minimaal 64 MB RAM-geheugen wordt aanbevolen; meer geheugen leidt over het algemeen tot snellere responstijden [maximaal 4 GB RAM-geheugen].
2 GB vasteschijfruimte met een minimum van 650 MB vrije ruimte. (Als u de software via een netwerk wilt installeren, hebt u meer vrije vasteschijfruimte nodig.)
Windows 2000 Professional is geschikt voor systemen met één en twee CPU's.

Bron: http://www.j-p-it.tk
 
+ een grote schijf (10 gig of meer) i.v.m. met de snelheidswinst van een grotere schijfcache.

Op een pentium 300 toch liever meer dan 128 mb, tenzij je bereidt bent serieus te tweaken tot je onder de 70 mb aan ram komt na opstarten. Denk goed na welke software je gaat gebruiken (voornamelijk m.b.t. de software die op de achtergrond draait).
 
gelukt

Ik heb ook een intel celeron 333 Mhz , wel met 200Mb intern geheugen en het werkt prima met xp er op.
 
Tja die mensen hebben niet zo veel intern geheugen....
maar ja ik ga het toch proberen morgen..
 
XP op PII 266

XP geinstalleerd op een PII 266 en 192 MD RAM. Loopt als een speer. Alle ergernissen onder ME behoren tot het verleden. Met name het internetten/mailen is nu ongelooflijk stabiel. Heeft zeker niet altijd met de provider te maken. In mijn geval Cable Wanadoo.
 
Ik heb toch maar besloten om windows me te installeren. Dit loopt tot nu toe prima.
 
1 dingetje, ME is het slechtse besturingssysteem.
Voor iets meer stabiliteit kan je het beste systeemherstel uitzetten.

Of alsnog 2000 nemen, maar dan moet je zelf weten :)
 
Systeem herstel hoef je inprincipe niet uit te zetten.
Zorg dat je voor alles de juiste WinME-drivers gebruikt!!
 
Mocht je later toch besluiten om naar een ander besturingsysteem over te stappen dan zou ik voor Windows 2000 kiezen. Draait zelfs redelijk op een Dual P166 met 128 mb werkgeheugen.
 
Geplaatst door XP_PC

Hmm, maar zelfs dan loopt niet alles vlekkeloos. Maar het scheelt :thumb:.
Je kan ME perfect laten draaien hoor.:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan