Win XP start op met 2 keuze scherm...

• Onderwerp starter Onderwerp starter hankk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hankk

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2004
Beste medehelpers,

Op ons werk hebben we een aantal oude PC's die in een netwerk waren opgesteld.
Onze baas heeft ze aan het personeel gegeven omdat ze afgeschreven waren.
Nu heb ik er hier een staan. Tijdens het opstarten komt er eerst een rood Compaq logo voorbij en dan komt er een venster waar je een keuze kunt maken "Windows XP"en daaronder staat "Games"
Wanneer ik op XP ga staan en op enter druk start XP op.
Dit keuze venster is waarschijnlijk door een systeembeheerder op de PC gezet.

Ik zou graag van dit keuze opstartvenster af willen en probeerde al het een en ander maar tot nu toe zonder succes...
Is er iemand die me hier uit de brand kan helpen?
Alvast vreselijk bedankt!!:thumb:

rechtsklik op icoontje "deze computer"
eigenschappen
geavanceerde systeeminstellingen
geavanceerd
dan instellingen onder opstartinstellingen
daar kan je een standaardbesturingssysteem aangeven
duid xp aan en sla op

dan krijg je normaal gezien de keuze niet meer.

Hoi de jean :thumb:

Bedankt voor het meedenken!

Je oplossing had ik ookal geprobeerd, maar het kreng blijft na het Compaq logo het keuze scherm weergeven...

Schakel verborgen bestanden en mappen weergeven eens uit en zorg zodoende dat de boot.ini op C zichtbbaar wordt.
Post de inhoud van die boot.ini eens in je volgende bericht.

Laatst bewerkt:
Ik ken het tooltje. Het is aan TS waaraan hij de voorkeur geeft. Zelf ben ik geen 'fan' van tweaks, e.e.a. in het kader van : "Wat je simpel kan oplossen door een regeltje tekst te wijzigen in de boot.ini, zou je m.i. niet met een bypass moeten willen uitschakelen".

de boot.ini

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition"/noexecute=optin /fastdetect

Ehh,.............. je boot.ini is een .ini voor een systeem met 1 Windows installatie. De boot.ini is dus niet de veroorzaker van het menuutje.
Ik vermoed dat je in het bios moet kijken / zoeken naar de boosdoener.

Er heeft trouwens in het grijze verleden wel iemand aan de boot.ini zitten rommelen. Een timeout van 3 sec. is wel érg kort. Standaard is (uit mijn hoofd) 25 of 30.

Klopt gast0225,

Ik heb er 30 van gemaakt, waar ik in het bios naar zou moeten zoeken is nog niet helemaal duidelijk(het is een oude bios) Compaq evo D 310.

de jean,
Heel erg bedankt voor je tip:thumb: maar ik zie in "whatsinstartup"
geen herkenbare regel welke voor het opdoemen van het scherm verantwoordelijk kon zijn.
De files die er in staan heb ik alle gechecked en zijn oke...

Goeiemorgen de jean:)

Heb ik ookal gedaan, het beruchte keuze scherm verschijnt dan ook vóór dat de boot begint...

Zonder achter je beeldscherm te zitten is het voor mij een klein beetje koffiedik kijken wáár in het bios de 'grap' zit opgsloten, sorry.

Ik heb vroeger wel veel van die machines geinstalleerd bij klanten maar kan me geen optie in de bios bedenken die zo'n keuze menu geeft.

Toen je die clean install deed, ben je opgestart van de Windows installatie CD lijkt me. Kreeg je toen ook eerst het keuze menu of komt deze alleen als je van de harde schijf opstart?

In het laatste geval kan ik nog maar twee dingen bedenken, er staat iets van een Linux bootloader op of er zijn meerdere hardware profielen ingesteld. Komen de screenshots op deze site een beetje overeen met jouw keuzemenu? http://www.pcwebplus.nl/tsoft/xphwprof.htm

Dag PST :)

Linux bootloader, zou kunnen, de systeembeheerders waren daar wel eens mee bezig.
De PC waar het om gaat is een oude netwerk PC en heeft een "Reborn xp pci local bus"" kaartje in een van de sloten.
In de bios heb ik deze "Network Service Boot" uitgeschakeld.
Ja de instellingen komen overeen, Ik heb de install vanaf de XP cd gedaan, toen kwam het keuzescherm ookal maar ik instalde er overheen.
Het OS was Win XP PRO en wilde Win XP home er overheen installeren.

Ah, dan is de Reborn kaart de oorzaak. Ik zou deze er gewoon uit schroeven.

Kaartje eruit............Not Found Hardware!!:evil::evil::evil::D

Misschien helpt het installeren v/e bootmanager: MasterBooter

Start MasterBooter met het commando MRBOOTER en selecteer de verschillende opstartbare primaire partities die straks in het opstartmenu moeten worden opgenomen. Selecteer het meest gebruikte besturingssysteem als eerst, deze wordt namelijk standaard opgestart wanneer in het keuzemenu geen keuze wordt gemaakt. Volgende afbeelding laat bij het onderdeel Selected partitions zien dat 3 primaire partities zijn geselecteerd.

b1.gif

Druk op F10 om verder te gaan met de instellingen voor het opstartmenu.
Het is belangrijk dat bij de keuzemogelijkheid van elk besturingssysteem de overige systeempartities worden verborgen
(zie rechts bovenin het scherm: 011 geeft aan dat de laatste twee partities verborgen moeten worden en de eerste niet).
Nadat wederom op F10 is gedrukt, kunnen de overige variabelen naar eigen wens worden aangepast.

b2.gif

Nadat alle aanpassingen zijn opgeslagen, is een keuzemenu met de verschillende beschikbare Windows-versies aan het systeem toegevoegd. De primaire partities worden met deze bootmanager automatisch verborgen of actief gelabeld, al naar gelang het gekozen besturingssysteem. Het verwijderen van MasterBooter kan overigens op eenvoudige wijze met het commando EFDISK /MBR
Download: http://www.masterbooter.com

Voor het gebruik van MasterBooter en EFDISK moeten de uitvoerbare bestanden MRBOOTER.EXE en EFDISK.EXEnaar een opstartbare
* diskette of
* CD-ROM
worden gekopieerd. De programma's kunnen in MS-DOS worden opgestart met de commando's MRBOOTER en EFDISK.

Kijk hier voor meer info over een multiboot systeem opzetten met MrBooter
Heb je hier wat aan? Laat het ff weten!

Succes.

Laatst bewerkt:
Er zijn meerdere soorten Reborn kaartjes dacht ik. Ik heb hier een handleiding gevonden van 1 van hen: http://www.koutech.com/images/Reborn-PCI-V User Manual.pdf

Daarin staat dat je de kaart kan verwijderen door het uninstall programma van de installatiedisk moet starten en daarna in de bios van het kaartje voor uninstall moet kiezen.

Bedankt dorado:thumb:

Maar nu geven we toe dat er (verborgen) partities zijn die niet worden weergegeven...
Ik heb de schijf nu (Dos) geformatteerd en bij de eerste opstart......jawel hoor!
Daar istieweer!!

PST...

Jij wordt warm denk ik, ik zal hieruit een download kiezen en daarmee proberen het prog in de kiem te smoren:)

Laatst bewerkt:
In Windows XP wordt voor het opslaan van de opstartgegevens gebruik gemaakt van het bestand BOOT.INI (deze staat in de root van de partitie)
Het bestand BOOT.INI van OS2 moet zo snel mogelijk worden aangepast zodat deze verwijst naar de partitie waar het vanaf opstart. Aanpassen kan via het onderdeel Systeem van het configuratiescherm, tabblad Geavanceerd, knop Instellingen bij het onderdeel Opstart- en herstelinstellingen, knop Bewerken. Het bestand BOOT.INI voor OS1 ziet er ongeveer als volgt uit:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP .......

Voor de BOOT.INI van OS2 moet partition(1) worden vervangen door partition(2), partition(3) of partition(4), afhankelijk van de partitie waar OS2 op is geïnstalleerd. In Windows Schijfbeheer of met EFDISK kan worden achterhaald welk partitienummer het moet zijn.

Jij wordt warm denk ik, ik zal hieruit een download kiezen en daarmee proberen het prog in de kiem te smoren:)
Wat bedoel je hiermee?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan