Wind.XP & ME

• Onderwerp starter Onderwerp starter AIMIK
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

AIMIK

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2003
Hallo,

Toen ik mijn computer had gekocht, windows ME was op,
later heb ik windows XP pro. (Engels) geinstaleerd.
Nu heb ik weinig ruimte op mijn HDD en wil ik windows ME weghalen maar wel XP laten staan met all mijn gegevens.
Zou U kunnen me (simpel)vertelen hoe ik dat ken doen?
Dank U zeer,

Dus nu heb je een multiboot systeem ( dat je bij opstarten kan kiezen tussen de twee)? Heb je ze elk op een aparte schijf staan? Formatteer dan de schijf van win ME. Het lastige is dat je nu wel nog steeds bij het opstarten dat scherm krijgt met welke je wilt, maar je hebt in ieder geval weer ruimte. Hoe je dat scherm weg kan halen dat je kan kiezen tussen de twee besturingssystemen moet je maar ff verder vragen hier, er is vast wel iemand die je dat kan vertellen

Nee met opstarten krijg ik geen menu keuzen, hij start gewoon aut. met win XP.
Ik weet het niet hoe moet ik Formatteren, want dat heb ik nooit gedaan!
Kunt u me simpel uileggen hoe moet ik formatteren?
dank U,

Staan ze beide op 1 partitie?
Zo nee, formatteer de partitie waar ME op staat.
Zo ja, dan wordt het lastig.

ja ze staan op een H. schijf, maar tijdens opstarten doet ie alleen maar met XP. Hij heeft veel ruimte van mijn shijf genomen, want ik heb een schijf met 10GB.

Kan iemand me heel simpel uitleggen hoe kan ik win ME FORMATEREN en win XP houden????
Dat is alles wat ik vraag!!!

Dank U zeer,

Mijn vraag is, of je de harde schijf hebt opgedeeld in 2 stukken "gepartitioneerd"?
Als dat het geval is kun je de partitie met ME formateren.
Als alles op 1 partitie staat kun je alles van ME wegdoen maar daar mag dan natuurlijk niets van xp bij zitten.

Geplaatst door biertjuh72
Mijn vraag is, of je de harde schijf hebt opgedeeld in 2 stukken "gepartitioneerd"?
Als dat het geval is kun je de partitie met ME formateren.
Als alles op 1 partitie staat kun je alles van ME wegdoen maar daar mag dan natuurlijk niets van xp bij zitten.

Hij bedoelt het volgende:

Waarschijnlijk is je harde schijf C:, maar is D: je cdrom of is dit ook nog een schijf? Staat een van de besturingssystemen op je C: en de ander op je D: of allebij op 1?

Waarschijnlijk heeft AIMIK gewoon XP over ME heen geinstalleerd. Dan vraagt XP of het oude systeem bewaard moet worden. Dit oude systeem zwerft dus nog ergens rond op zijn schijf (ca. 120 MB) en kan via Configuratiescherm>Software>WindowsME>Verwijderen/Toevoegen, verwijderd worden
Joop

Ik heb EEN H. schijf en alles staat op 2 partitie( wel gepartitioneerd). Ik heb geen cd van win. ME gekregen toe ik deze pc van winkel had gekocht, ik heb alleen een restore floppy gekregen.
Win. ME hebben ze vast op de schijf gezet.
Mijn schijf is 10GB groot en omdat win. me erop zit hij geeft 7.15 GB aan, vanaf deze waarde zit win. xp(Engels) op.
Dus ik wil win. ME weg halen om meer ruimte te maken.

Hoe kan ik of hoe moet ik aan werk gaan met FORMATTEREN? DIT IS MIJN VRAAG!!!!
Wilt U s.v.p stap voor stap uitleggen hoe FORMATTEREN moet gebeuren?

Laatst bewerkt:
Start op met een opstartdiskette van win98.
Als je die niet hebt kun je die downen op http://www.bootdisk.com
Als je de dosprompt ziet typ je "format c:" zonder quote's.
En c staat dan voor de partitie waar ME op staat, dus staat ME op partitie d moet je dat invullen.

Als ik naar Computer Management gaan> Disk Management staat:

Volume - Layout - Type - Fiel system - Status
(C): - partition- Basic - FAT32 - Health.syst.
DISE_BACKUP-partition-Basic -FAT32 - Health.syste.

Onder aan staat:

Disk 0 (C): DISE_BACKUP
Basic 7,14GB FAT32 2,36GB FAT32
9.50GB Healthy(system) Healthy(Unknown Partit

Hoe kan ik DISE_BACKUP weg halen om meer ruimte op mij schijf te maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan